Ofräsch på hösten...

Geysir

Trådstartare
tredje hösten jag har Geysir nu och dom två tidigare har inte varit så kul kan man ju lugnt säga, med två rejäla omkulridningar i tölt på plant underlag. Första gången hittade inte kliniken något, andra gången konstaterades kotledsinflammation på bägge fram. Men vad i hela h*lvete utlöser??? En kollega som varit på info om Aloe Vera sa att det kan vara dom snabba temperaturskillnaderna på hösten - då tänker jag att jo, som typ reumatiker kan ha extra jobbigt vid väderomslag. Geysir är 20 nu och har varit klockrent fräsch sen vi kom igång i maj nångång, men så i förrgår lixom knixade det i magiska höger fram när vi skrittade ut på kvällskvisten och man bara kände hur temperaturen sjönk som en sten. Kan det vara så, att han är känslig för snabba temperaturförändringar som det är på hösten eller är det helt omöjligt? Jag tar det såklart väldans lugnt nu, möjligtvis skrittar vi ut tills jag känner att han är på banan igen... tänker INTE utsätta oss för en vurpa till är planen :confused:

Sv: Ofräsch på hösten...

Omöjligt att säga vad som utlöser över nätet och dessutom utan mer info.

Hur rids hästen, hur ser han ut i modellen etc är ju saker som påverkar. Även hur han går ute, hur länge och i vad?

Ridfilm skulle ju kunna göra att man får se hur hästen rölr sig och sen kan bilda sig någon som helst uppfattning om varför problemen kanske kan uppstå.

Just bara temperaturen borde inte utlösa kotledsinflammation tycker jag. Men om man har andra småbrister i exteriör och/eller ridning tex så kanske temp kan bidra.

Hoppas han håller lilla gubben!

Sv: Ofräsch på hösten...

tror inte temperaturen utlöser själva kotledsinflammationen, tror den mer var ett resultat av den kraftiga omkullridningen och att omkullridningen kan vara resultatet av att det lixom "knixar" i kotan ibland när jag rider. Nu har det inte "knixat" förrän just sist jag skrittade, det känns nog för honom precis som för oss människor när knä eller vrist bara hugger till av smärta och sen är det bra. Promenerar man snubblar man till men springer man drar man i backen lixom.

Han är islänning, 20, lite småstel, en smula för överviktig men har bantat sen jag satte igång honom i våras. Lite artros som jag ger glucosamin mot och det tycker jag han svarar bra på. Jag jobbar mycket med gammelgubbe-lösgörande både när jag rider och från marken - det är lösgörande vi pysslar med faktiskt. Går ute från fem på morgonen till sjurycket på kvällen. På nätterna har han nästan 9 kvadratmeter box. Kiropraktor en gång i månaden som håller på att lösa hans låsning höger sida rumpa:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka