Ofokuserad och bockar

juliastella

Trådstartare
Hej! Har en medryttar ponny som är ca 8 år... Han blir ofokuserad när jag rider både ute o i paddock och öronen är framme och lyssnar på allt annat än mej hela tiden och även om jag försöker göra underhållande övningar med mycket svängar och tempo övergångar så hjälper det inte. Han bockar även så fort han tycker det blir långtråkigt och han har väldigt dåligt tålamod och kan börja bocka och hålla på när man typ travat runt två tre varv bara.. Någon som har några bra tips som kan hjälpa? :-)

Sv: Ofokuserad och bockar

Be nån kunnig hjälpa dig på plats, en häst bockar inte för att det är "långtråkigt". Att ha långtråkigt är ett mänskligt beteende.

Jo de är klart att han kan bocka om han tycker att det blir tråkigt. Han har som sagt väldigt dåligt tålamod och när man ska börja jobba lite så gör han kanske tre blockningar sen är han som vanligt O kanske fem minuter efter om man inte har EXAKT lika bra koll eller är lika uppmärksam på att han försöker dra ner huvudet så gör han typ tre bockningar eller studs igen. För när man rider ut eller longerar med sadel är han precis som vanligt och har aldrig bockat bara haft mycket överskotts energi!

Eftersom att ägaren rider han mer och så så gör han så lite mindre men ja han bockar och kan va ganska ofokuserad.

Det är ju svårt att säga så här över nätet men förutsatt att det inte är något fel på honom eller utrustningen så låter det som om han har lite dålig respekt för er. Han är ju ganska ung och har säkert en del energi. Visa ordentligt att du inte gillar att han bockar genom att säga NEJ, aktivera honom mycket så han får annat att tänka på. Ger ni honom havre?

Är han pigg annars? Isåfall kan det ett tips vara att du longsekrar honom lite innan ridningen så han får springa av sig lite och bli av med hans energi. Han är ju fortfarande ung och kan ha massa energi som han vill få ut och blir kanske därför lätt uttråkad och otålig under vanlig ridning.

Prova longskera honom innan ridningen, han kanske har en massa energi som han måste bli av med för att kunna koncentrera sig? Det kan hända då att han börjar bocka under själva longskeringen, men det är väl antagligen bara för att han säkert har mycket energi eftersom att han är ganska ung ;)

Visst kan hästar bli uttråkade och hitta på hyss. Det händer oftast när hästen inte sätts i tillräckligt med arbete och får möjlighet att hitta på en massa annat. Tror du behöver hjälp av en dressyrtränare som hjälper dig att verkligen jobba hästen. Det är en sak att öka minska tempot och en annan sak att jobba hästen i tempoväxlingarna. Du måste hitta ett ram att ha hästen i som du kan kontrollera när han busar till det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 177
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka