Officiell veterinär (Danmark)

H

hopp_o_galopp

Vad i hela världen är en OFFICIELL veterinär? Hur vet man vilken man ska anlita? Ska importera häst från Danmark och behöver ju det där hälsointyget som ska utfärdas av "officiell veterinär"... dvs. inte vilken veterinär som helst.

Hilfe! :crazy:

Sv: Officiell veterinär (Danmark)

Jag vet inte ens om han vet vad en officiell veterinär är, men jag har frågat och väntar på svar. Tänkte bara höra här om någon kan hjälpa mig ifall det ligger på mig att "beställa" en...

Om du menar exportpappret som får vara max 48 timmar så är det de veterinärer som motsvarar våra distriktsveterinärer. Var så i december då vi imp. en fölunge från Danmark... Kostade ca 1500:-
(Här är det bara distriktare som får skriva på sådana papper.)

Gira

Detta fixade säljaren (alltså bokade tid med vet. osv.)

OK. :bow: Heter distriktsveterinär i princip samma i Danmark?
Bara så jag vet hur jag ska förklara det för säljaren.

Officiell veterinär är en veterinär som är anställd av staten, i Sverige är det distrikts- eller länsveterinär.
I Danmark heter officiell veterinär "Autoriseret Dyrlaege".

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?