Singoalla
Trådstartare
Hej älskade Buke!
Jag är lite nyfiken på för och nackdelarna med att arbeta i privat sektor vs. att arbeta i offentlig sektor Jag arbetar i dagsläget som projektledare inom den privata sektorn och ska nu under hösten gå en ny utbildning. Framtida arbetsplatser som jag drömmer om är, till skillnad mot hur jag arbetar nu, inom offentlig sektor. Jag har mestadels arbetat inom ganska små företag, 5-10 anställda, så det är ju också givetvis stor skillnad mellan mindre och större företag. Etablerade och nya företag mm. Men jag kan försöka rada upp de för och nackdelar som jag själv upplever just nu:
Fördelar:
- Stor frihet att lägga upp mitt eget arbete. Inga rutiner som är skrivna i sten.
- Flexibilitet. Vill jag jobba natt ena dagen och vara ledig andra så går det oftast bra.
- Vägen mellan tanke och beslut går rätt fort, inga krångligheter om vi vill ändra något.
Nackdelar:
- Vägen mellan tanke och beslut går FÖR fort. Arbetsgivarens krav på effektivitet gör att vi arbetar i ett väldigt snabbt tempo och bristen på reflektion gör ofta att det blir pannkaka.
- Inofficiell förväntan på övertid.
- Brist på strukturer och rutiner.
- Brist på långsiktighet.
Någon som har erfarenhet av att ha arbetat inom båda? Vilken är den största skillnaden? Är intresserad av både tydligare saker som semester, villkor, löneutveckling mm. men även hur arbetsplatserna har upplevts "gömda strukturer" mm.
Jag är lite nyfiken på för och nackdelarna med att arbeta i privat sektor vs. att arbeta i offentlig sektor Jag arbetar i dagsläget som projektledare inom den privata sektorn och ska nu under hösten gå en ny utbildning. Framtida arbetsplatser som jag drömmer om är, till skillnad mot hur jag arbetar nu, inom offentlig sektor. Jag har mestadels arbetat inom ganska små företag, 5-10 anställda, så det är ju också givetvis stor skillnad mellan mindre och större företag. Etablerade och nya företag mm. Men jag kan försöka rada upp de för och nackdelar som jag själv upplever just nu:
Fördelar:
- Stor frihet att lägga upp mitt eget arbete. Inga rutiner som är skrivna i sten.
- Flexibilitet. Vill jag jobba natt ena dagen och vara ledig andra så går det oftast bra.
- Vägen mellan tanke och beslut går rätt fort, inga krångligheter om vi vill ändra något.
Nackdelar:
- Vägen mellan tanke och beslut går FÖR fort. Arbetsgivarens krav på effektivitet gör att vi arbetar i ett väldigt snabbt tempo och bristen på reflektion gör ofta att det blir pannkaka.
- Inofficiell förväntan på övertid.
- Brist på strukturer och rutiner.
- Brist på långsiktighet.
Någon som har erfarenhet av att ha arbetat inom båda? Vilken är den största skillnaden? Är intresserad av både tydligare saker som semester, villkor, löneutveckling mm. men även hur arbetsplatserna har upplevts "gömda strukturer" mm.