Överskottsenergi av foder

S

Sesselja

Ni som har hästar som får överskottsenergi av t ex havre, hur yttrar det sig på dem? Jag undrar eftersom min häst är totalt knäpp för tillfället och jag tror att det kan bero på fodret.
 
Skyggar för allt möjligt, allmänt stirrig, "onåbar" och exploderar i vilda krumpsprång med jämna mellanrum.
Detta är min erfarenhet och gällde havre.

Man märker ju om det är tex. havre dom inte fungerar på, när man byter foder så är den snälla lugna hästen tillbaka igen.
 
Jo, men jag undrar om det är någon som har fått en häst som blivit helt upp och ner vänd av foder med för mycket energi. Med min häst verkar det vara så att han går och laddar inombords och helt plötsligt får han fnatt. I vanliga fall är han världens snällaste och lugnaste, men nu är han väldigt "uppåt".
 
Det är inte så att du precis har bytt från fjolårshavre till årets skörd?
DET brukar nämligen kunna få såna effekter...
 
Skyggar för allt möjligt, allmänt stirrig, "onåbar" och exploderar i vilda krumpsprång med jämna mellanrum.
Detta är min erfarenhet och gällde havre.

Precis så är min häst! Han kan gå på tå en hel ridtur och det är precis som om man inte får kontakt med honom. Vad ger du för kraftfoder istället? Jag har fått rådet att bara ge betfor.
 
Det är inte så att du precis har bytt från fjolårshavre till årets skörd?
DET brukar nämligen kunna få såna effekter...

Jag har gett honom fibergi, så jag vet ju inte när det är skördat.
 
Jag kör med hippo alfa och sojamjöl i år, har rätt lågt med protein i årets hö.

Vet inte om det är havre med i hippo, men hästen reagerar inte på det i alla fall.
 
Jag kör med hippo alfa och sojamjöl i år, har rätt lågt med protein i årets hö.

Vet inte om det är havre med i hippo, men hästen reagerar inte på det i alla fall.

Nu har jag kollat på Svenska Foders hemsida och Hippo innehåller havre. Tänker prova med bara betfor ett tag och se om det hjälper. Tack så hemskt mycket för dina svar! :bow: Alltid skönt att känna att man inte är ensam...
 
Mitt ena sto blir mer oberäkneligt. Hon blir mycket lättare rädd och då slänger hon sig åt sidan mycket mer energiskt (svårt att sitta kvar). Blir helt enkelt nervigare. Inte så att hon blir piggare/hetare, för det är ingen skillnad när hon är på havre eller kornkross. Hon är lika pigg på båda, men mer oberäknelig på havre. Stor skillnad. Tror att vissa hästar helt enkelt inte tål havre, kanske är det en allergi.
 
Min häst har, förutom att han är piggare, också blivit mycket nervigare. Undrar om havre påverkar hjärnan på något sätt? :confused:
 
Jag har gett honom fibergi, så jag vet ju inte när det är skördat.


[/quote]

Min blev "knäpp" av fibergi... :crazy: Sen sa han jag köpte det av att flera andra hade blivit så av det också. Alltså, lättskygga, nervösa, energiska osv.
 
Min blev "knäpp" av fibergi... :crazy: Sen sa han jag köpte det av att flera andra hade blivit så av det också. Alltså, lättskygga, nervösa, energiska osv.

Har också hört om andra hästar som blivit så. Konstigt!
Vad ger du din häst istället?
 
Hur ser din foderstat ut?

Har du grovfoderanalys?

Hur är hästen i hullet?

Hästar kan bli "konstiga" av felaktiga kvoter i foderstaten också.

mvh Jessica
 
Min arabdam får inte längre havre alls, hon var ett nervvrak, samma med fibergi som innehåller havre.
Nu får hon korn, det fungerar utmärkt.
Vet oxå några små ponnies som fick lite havre, dom blev inte heta men däremot sura och allmänt bråkiga.
Min travare kan man tratta i havre, hon tål det utan problem.Fast hon är en pissemärr helt "orginal" :cool:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 627
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Murray
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 510
Senast: Habina
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 171
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp