Överdoserings av fettlösliga vitaminer....

SnigelEffekt

Trådstartare
Vad händer vi överdosering av de olika fettlösliga vitaminerna?

Hur mycket är behovet respektive högsta giva innan det blir giftigt av de vitaminerna?

SnigelEffekt :)
 
Sv: Överdoserings av fettlösliga vitaminer....

Vit D rubbning av kalk/ fosforbalansen, förkalkning av blodkärl o hjärta, njurskador, skelettskörhet, död vd mkt stora doser. Rek maxdos 44 IE/kg häst. Behov 4-16 IE/kg häst o dag. Men hästen tillverkar D-vit av solen.

Vit A överdosering depression, tappar päls, balansrubbningar, bendeformering, död. Detta gäller om man tillför för stora doser A-vitamin. Maxdos 450-500 IE/kg häst.Rek dos 30-75. I bete, grönt hö mm finns beta-karoten som hästen själv förädlar till A-vitamin. Betakarotenet har ingen maxdos så vitt jag vet. Hos människa har man dock sett morotsförgiftning!

Vit E har jag inte sett uppgifter på egen gifteffekt vid överdosering men det kan störa omsättningen av de andra fettlösliga vitaminerna. Rek maxdos 20IE/kg eller 30mg/kg häst.
Vit K tillverkar hästen själv det är inte farligt att överdosera vid intag gm munnen annat än oerhört stora doser men vid injektioner förekommer biverknngar men det ger man ju bara vid sjukdomstillstånd.
 
Sv: Överdoserings av fettlösliga vitaminer....

HelenaHandberg skrev:
Vit E har jag inte sett uppgifter på egen gifteffekt vid överdosering men det kan störa omsättningen av de andra fettlösliga vitaminerna. Rek maxdos 20IE/kg eller 30mg/kg häst.
Vad jag har hört så är E-vitamin den enda fettlösliga som inte är farlig att överdosera(i alla fall på människor och hundar).
Om det sedan handlar om att man måste överdosera så extremt mycket för att få förgiftningssymptom vet jag inte.
 
Sv: Överdoserings av fettlösliga vitaminer....

HelenaHandberg skrev:
Hos människa har man dock sett morotsförgiftning!

Vet du hur det yttrar sig och vid vilka mängder? :eek: :D

/Majola, morotsstokig
 
Sv: Överdoserings av fettlösliga vitaminer....

Symptomet är att man blir morotsfärgad dvs det ser ut som man har gulsot. Huden och ögonvitorna blir gula/oranga. Men det är extremt sällsynt och kräver att man i princip lever på morötter.
 
Sv: Överdoserings av fettlösliga vitaminer....

HelenaHandberg skrev:
Vit E har jag inte sett uppgifter på egen gifteffekt vid överdosering men det kan störa omsättningen av de andra fettlösliga vitaminerna. Rek maxdos 20IE/kg eller 30mg/kg häst.
Vit K tillverkar hästen själv det är inte farligt att överdosera vid intag gm munnen annat än oerhört stora doser men vid injektioner förekommer biverknngar men det ger man ju bara vid sjukdomstillstånd.

30mg/kg häst , antar att det är per dag?, men tänkte fråga iaf.
 
Sv: Överdoserings av fettlösliga vitaminer....

Ja visst ska det vara per dag.
 
Sv: Överdoserings av fettlösliga vitaminer....

Symptomen vid en överdosering kan vara samma som vid en brist.
Vit A kan fodras via foder tillskott och skall då ej överdoseras. Hästen bildar också Vit A ur beta-karotin som finns i tex gräs, morötter hösilage och i hö ca fram till jul. Beta-karotin är helt ofarligt att överdosera.
Vit D3 som hästen behöver bildas mha uv-ljus (sol) ur vit D2 som finns i stora mängder i grönfoder om jag inte har helt fel.
Hur farligt det är att överutfodra med vit E har jag inte stenkoll på, men man får passa att man inte överutfodrar med selen som ofta finns i olika E-vit preparat. Selen är mkt giftig i för stora mängder.
 
Sv: Överdoserings av fettlösliga vitaminer....

Tack för svaren, blev lite klokare. HAr för mig att jag såg någonstans att det var nån vitamin, E tror jag. Som hade väldigt hög maxtoleransgräns jämfört med behovet..... Nån som hört nåt sånt? :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 698
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 877
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Hen (han...) var ju omtyckt och trevlig
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp