Öerkänslighet mot Ivomec(ivomectiner)?

Tez1

Trådstartare
Undrar om ni har någon erfarenhet av hästar som reagerat på något avmaskningsmedel?
I mitt fall har jag fått en liten stackare till shettlandsponny(vanvårdad) och enligt utsago så tål hon inte att avmaskas med Ivomec, hon blir dålig då.
Snart är det dags att köra en avmaskningsomgång på hästarna med just Ivomec pga att vi sett styngflugeägg på dem.
Vad tror ni om shettisen?
Vi funderar lite på om hennes avmaskningar tidigare varit lite sporadiskt och den gången hon fick Ivomec kanske hon fick en känning av likförgiftning om hon hade mycket mask.

Mvh T

Sv: Öerkänslighet mot Ivomec(ivomectiner)?

Jag har haft en häst som vart kraftigt nedsatt med feber osv i några dagar efter en avmaskning. Han hade också mask, men var regelbundet avmaskad. Den gången var det cydectin.

Min förra pålle har en gång i sitt liv fått en reaktion när vi använt Ivomec.

Han hade mycket nackbandmask och när maskarna dog blev han "förgiftad". Han fick som bölder på halsen.

Ring och prata med vetrinär innan du avmaskar med Ivomec. Vi hade en häst på stallet som blev jättesjuk och efter det avmaskade vi med annat medel så länge den hästen var kvar.

Min häst är superkänslig mot maskmedel. Kan väl i det närmsta säga att han är allergisk. Men maska måste man ju och för varje gång jag har maskat så har det blivit bättre (med banminth mfl ur samma grupp). Men jag undviker ivermectiner in i det längsta.
Nu har vi dock haft styngflugeägg på hästarna så då får jag planera in två veckor där han får vila eftersom jag vet att en reaktion kommer.

Tycker att du ska maska den lilla ändå faktiskt. För trots att den blir dålig så är det bättre att vara sjuk i en-två veckor än att bli fullproppad med styngflugelarver.
Träckprov kan ju annars vara en idé.
Brukar köra med det när jag misstänker att min häst är angripen.
Sen är vikten väldigt viktig så att hästen inte får mer än vad den behöver...

Lycka till!

Tez1 skrev:
Kan hästen bli dödligt dålig?
/T

En bekant till mig pratade med veterinär om avmaskning när ivomecen var "ny" och fick rådet att avmaska både sto och föl med detta. Fölet blev snabbt jätte dålig och lastades för iltranport till djursjukhuset där den dog en halvtimme senare. Så uppenbarligen kan de dö av en allergisk reaktion mot maskmedel.
Hade jag varit du så hade jag rådfrågat någon mkt kunnig veterinär innan jag gett en häst med misstänkt allergi detta.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: Miamamman
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 789
Senast: Luleå
·
Katthälsa Halloj! Varnar för långt inlägg :) Tänkte höra om någon har liknande problem. Har en katthona på 7 månader, köpte henne när hon var 4...
Svar
3
· Visningar
1 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka