Oerfaren hanhund

simpan

Trådstartare
Var iväg för att para min tik idag men hanhunden hade inte riktigt koll på läget :smirk: :rofl:

Det är första gången för bägge hundarna och tiken ställer upp sig bra, men står inte alltid still tillräckligt länge för att han ska hinna fundera ut hur det hela ska gå till.
Han juckar på sidan, och bakom henne men hoppar inte på. Han står alltså med alla tassar i marken och juckar för fullt :D Är det inte så det ska gå till?? :angel:
Det kan ju vara så att hon helt enkelt inte är tillräckligt intressant än (dag 11 i löpet idag). Kommer att åka till hanen på söndag igen och göra ett nytt försök men funderar på om man kan hjälpa honom på nåt sätt om samma sak händer igen?

Sv: Oerfaren hanhund

Inte ett enda svar! Menar ni att ni är upptagna med annat än Buke på fredagkväll? :confused: :eek: :angel:

Alltså..jag kanske är petig men jag är väldigt negativt inställd till hanar som inte kan para naturligt,det känns som en sådan fundamental egenskap en hanhund måste besitta att det liksom inte får förekomma sådan extrem "klumpighet" som du gett exempel på...
Min hane har stött på tikar som varit på väg in i löp flertalet gånger och han har "försökt" sig på och jag har ibland undrat om hunden är helt korkad. Han juckar på alla ställen utom i närheten av det rätta...och jag är så skeptisk till sådant beteende att jag nästan skulle utesluta parning med en sådan hane..
Är jag extrem?

Min hane har stött på tikar som varit på väg in i löp flertalet gånger och han har "försökt" sig på och jag har ibland undrat om hunden är helt korkad. Han juckar på alla ställen utom i närheten av det rätta...och jag är så skeptisk till sådant beteende att jag nästan skulle utesluta parning med en sådan hane..
Är jag extrem?

Ja, det tycker jag låter väl hårt. Man kan ju inte döma ut hanen utan att verkligen låta honom göra några verkliga försök - med en villig, höglöpande tik. ;) Även erfarna och duktiga hanar kan bete sig "korkat" om man vill uttrycka det så, eller tankspritt och oengagerat om tiken inte är i höglöp, en sådan tik avger ju inte rätt lukt och signaler. Min äldsta hane är en erfaren och mycket säker parare, han får ibland agera "löpmätare" här hemma för att indikera om tiken verkligen är i rätt tid. Det är ju inte alltid riktigt så enkelt som "tik viker svans = tik höglöper och är redo". Är hon inte i absolut höglöp så är han måttligt intresserad, dansar runt och nosar givetvis men försöker inte ens bestiga - ödslar ingen tid om tiken inte är redo helt enkelt.

Till TS:
Så värst mycket är det inte man kan eller bör göra för att hjälpa dem, man kan förvänta sig att det kan förekomma en viss fumlighet och överexalterad iver hos en nybörjarhane men parningsens grundläggande mekanismer måste han komma underfund med själv. Kanske är det bara för tidigt i löpet eller kanske har din tik pga. sin egen oerfarenhet svårt att bistå honom på rätt sätt - att de viker svansen är ju bara en liten del i det hela. Hos en villig, flirtig tik ser man ofta att hon inbjuder till den energiska "parningsdansen" när hundarna far runt, retas, testar varandra, tiken backar upp mot hanen och bjuder ut sig ordentligt med hela sitt kroppspråk och beteende - står brett isär med frambenen, skjuter ut hela baken, vinklar med svansen och svankar med ryggen för att visa att hon är redo och inbjuder hanen.

Det man kan göra är väl, när de är klara med den aktiva lekdelen av förspelet, att hålla tiken försiktigt i halsbandet - INTE för att tvinga henne till något utan för att hon inte ska försvåra för hanen genom att gå iväg när han börjar göra allvarliga försök. Är det storleksskillnad som ställer till det kan man testa att styra tiken till uppförs eller nerförsbacke för att på så sätt hjälpa till lite. Men i övrigt, låt hundarna sköta det själva. Att lägga sig i för mycket kan få motsatt effekt, hanen kanske inte alls vill/törs försöka med folk hängandes över sig och tiken.

Varför tycker du så?

Jag har ingen erfarenhet av parning, och gissar att man inte kan göra så väldigt mycket mer än att försöka skapa en lugn situation, man kan ju inte "ta tag i den och stoppa in den" liksom, men jag kan inte se något fel i att försöka hjälpa tiken att stå lite mer still. Men som sagt, jag är verkligen ingen expert.

Nej nej lugn nu. Jag pratar givetvis inte om att hanhunden kan vara fumlig och flamsig ibland-det reder sen säkert själv sen ändå.
Vad jag menar är att parar inte hunden självsäkert och att det inte kommer naturligt tillslut från början tycker jag att det är att ifrågasätta. Ta ex när jag en gång övervägde att para min hane (med en westietik), tikägaren hade erfarenhet sen tidigare. Hon skulle förklara för mig hur det skulle gå till och det var in i absurdum.
Där skulle tiken så gott som hållas fast och hanen likaså och man skulle även sitta på ett visst sätt för att det skulle bli så stadigt som möjligt av hela baletten. Jag ryggade tillbaka redan då, ska det var så förbaskat komplicerat med en sketen parning? Döm av min förvåning att jag fick höra sen att det var en vanlig metod här och var...Jajks!:eek:

Alltså..jag kanske är petig men jag är väldigt negativt inställd till hanar som inte kan para naturligt,det känns som en sådan fundamental egenskap en hanhund måste besitta att det liksom inte får förekomma sådan extrem "klumpighet" som du gett exempel på...
Är jag extrem?

du är extrem!

Han får nog till det på söndag han visa ju stort intresse så nog får hn till det där det är jag övertygad om.

Vad jag menar är att parar inte hunden självsäkert och att det inte kommer naturligt tillslut från början tycker jag att det är att ifrågasätta.

Det håller jag absolut med om! :) Tolkade enbart utifrån ditt första inlägg och just det lät lite väl extremt. Jag har aldrig varit med om, eller faktiskt ens hört någon föreslå men däremot läst om diverse märkliga parningsmetoder där hundarna ska hållas, styras och hjälpas på olika sätt... läste om en metod i någon uppfödarbok där tiken skulle klämmas fast mellan knäna på ägaren som även skulle hjälpa till att lyfta upp vulvan, styra hanen rätt och hålla honom på plats tills parningen var över... Mindre hundar föreslog de att man kunde para på ett bord för att kunna hjälpa till lättare utan att bryta ryggen av sig... Allt sånt känns väldigt främmande för mig. :crazy:

Avsikten är ju att hundarna ska sköta det mesta själva med ev. endast lite stöttning här och var - det är ju inte människorna som ska para hundarna... Men som sagt, lite fjollig förstagångsiver och "trams" tycker jag inte är något märkligt, så länge de reder ut det hela till slut. :)

Vill bara säga att hanen brukar nog inte heller gå på om tiken inte är redo tack vare hur arg hon kan bli:confused:?? Kan det vara så?

För det första låt det ta sin tid.
De är nybörjare båda och behöver få leka sig fram!
Leken är faktiskt viktigare än vad man tror.

När han sedan försöker, berätta hur duktig han är med glad röst, lek gärna lite själva också, ruska om i pälsen, klappa händer, var aktiva på ett glatt sätt osv.

Om de håller på mer än en timme och inget händer.
Skilj dom åt någon timme, helst längre, tik ägaren kan tex åka en sväng eller något.
Så båda lugnar ner sig .
Sedan när de släpps ihop igen, så var uppmuntrande och skoja själva också se ovan.

Om tiken är riktigt villig och står fint, håll henne medan hannen prövar sig fram, kan göra lite ont precis när han kommer in och om tiken då snor runt så tappar unga orutinerade hanar ibland intresset, därför kan det vara bra med en stödjande hand på tiken så hon står still..

Tiken har gått ur löpet så det blev ingen parning alls.
Känns lite snopet då vi testat på dag 11 och dag 13 och de flesta tikar går in i höglöpet mellan dag 10 och 14, borde varit idiotsäkert :(

Anledningen till att han inte hoppade på i fredags var ganska säkert att han inte vågade riktigt pga att hon var på väg ur löpet. Däremot svårt för oss att veta om det var att hon inte kommit igång riktigt (så som det borde vara med tanke på antal löpdagar) eller om hon var på väg ur.

Hursomhelst, ingen parning denna gång och således inga valpar :cry: Det blir ett nytt försök på nästa löp och då får vi starta lite tidigare, besvärligt bara när det är en bit att åka. Vi funderade lite kring att låta hanen komma och bo hos oss, lättare att pricka in då. Vi får se hur det blir, det är ju ett tag kvar.

Tråkigt bara att vänta ett halvår till, jag hade ju planerat för valpar i slutet av januari.

Ja, det vet vi ju nu med facit i hand ;) Inte för att hon blev så jättearg men hade nog blivit om de fått fortsätta "mysa"...

Vi får göra ett nytt försök till våren och hoppas på lite mer löööve.

Jag rekomenderar att du tar blodprov på tiken när hon löper nästa gång så att ni vet att tiken har ägglossning och när hon har den.

Vi funderade lite kring att låta hanen komma och bo hos oss, lättare att pricka in då.

Det kan också leda till att han blir ännu osäkrare nästa gång. Speciellt om tiken surar ur på honom innan rätt dag kan riskerna öka att han inte riktigt törs para när han dessutom befinner sig i hennes hemmiljö, där hon känner sig säker och över honom i rang...

Tiken har gått ur löpet så det blev ingen parning alls.
Känns lite snopet då vi testat på dag 11 och dag 13 och de flesta tikar går in i höglöpet mellan dag 10 och 14, borde varit idiotsäkert :(

Anledningen till att han inte hoppade på i fredags var ganska säkert att han inte vågade riktigt pga att hon var på väg ur löpet. Däremot svårt för oss att veta om det var att hon inte kommit igång riktigt (så som det borde vara med tanke på antal löpdagar) eller om hon var på väg ur.

Hursomhelst, ingen parning denna gång och således inga valpar :cry: Det blir ett nytt försök på nästa löp och då får vi starta lite tidigare, besvärligt bara när det är en bit att åka. Vi funderade lite kring att låta hanen komma och bo hos oss, lättare att pricka in då. Vi får se hur det blir, det är ju ett tag kvar.

Tråkigt bara att vänta ett halvår till, jag hade ju planerat för valpar i slutet av januari.

Skicka tiken till hanen istället, och byt gärna till en mer erfaren grabb. Kan man är det bättre att matcha erfaren med oerfaren än att testa med två blåbär. Bättre chans till lyckat resultat.

Nej nej lugn nu. Jag pratar givetvis inte om att hanhunden kan vara fumlig och flamsig ibland-det reder sen säkert själv sen ändå.
Vad jag menar är att parar inte hunden självsäkert och att det inte kommer naturligt tillslut från början tycker jag att det är att ifrågasätta. Ta ex när jag en gång övervägde att para min hane (med en westietik), tikägaren hade erfarenhet sen tidigare. Hon skulle förklara för mig hur det skulle gå till och det var in i absurdum.
Där skulle tiken så gott som hållas fast och hanen likaså och man skulle även sitta på ett visst sätt för att det skulle bli så stadigt som möjligt av hela baletten. Jag ryggade tillbaka redan då, ska det var så förbaskat komplicerat med en sketen parning? Döm av min förvåning att jag fick höra sen att det var en vanlig metod här och var...Jajks!:eek:

Jag vet en import hane som alltid fått para sina tikar på ett bord. När han är på marken vet han inte vad han ska göra..
De du :D Vad gör de med sina hundar utomlands...

De du :D Vad gör de med sina hundar utomlands...

Det vill man nog inte veta ibland... en uppfödare berättade för mig att när hon skulle åka och para i ryssland så sa hanhundsägarna att hon skulle lämna tiken där och vänta utanför, hon undrade vad de tänkte göra med henne och då ville de inte berätta det och då hon sa att hon absolut skulle vara med själv så sa de då lite motvilligt att de skulle binda fast henne i alla fyra benen och sedan släppa ut hanen som var inlåst på toan tills dess. :crazy:

Hon tog sin tik och åkte...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 888
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 921
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 457
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka