Oerfaren eller erfaren?

Sv: Oerfaren eller erfaren?

De ridskolor jag har besökt har haft den där plaketten från Ridsportförbundet på väggen men frågan är hur ofta kontrollerna görs då personal byts ut och ekonomin förändras och det går snabbt utför. Och är verkligen alla kontroller så noggranna nuförtiden?

Tex så hade en ridskola en triangelmärkt häst i lektionsverksamhet, något som enligt SvRF inte är tillåtet, var inte heller när jag började på den ridskolan. När jag påpekade detta för ridskolechefen fick jag till svar att distriksförbundet sagt att det var ok O_o Jaha :confused: Den stackars hästen såg väl fövisso ohalt ut i alla fall och jag fick aldrig rida den men ack så trött och oinspirerad uppsyn den hade :cry: och den gick där i tre år till innan den försvann.

I den där kvalitetsmärkningen står bla att flödet i vattenkoppar ska vara tillräckligt. I ett relativt nybyggt ridskolestall (4-5 år gammalt kanske?) jag nyligen besökt är vattentrycket katastrofalt dåligt = flödet i vattenkopparna dåligt. :meh: Så den där kvalitetsmärkningen ger jag faktiskt inte så mycket för just nu.
Men här är listan http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_33259/cf_559/H-sth-llning_med_kvalitet_SvRF.PDF

Senast ändrad:

*kl*

Alla är ju barn i början... Alla erfarna har varit oerfarna. Någonstans måste man börja. :)

Om man som mindre erfarenhet ska skaffa häst, bör man välja individ noggrant. Var noga med att verkligen köpa en juste, snäll, trygg läromästare. Gärna välutbildad. Ett tips är att hålla koll när ridskolor säljer hästar som fungerat i verksamhet.

Och stalla upp där det går att få hjälp och råd.

Rid för instruktör, gå kurser.

Så tror jag nog att det ska gå bra... :)

Det alla menar här är nog att man ska veta vad som komma skall när man köper häst. Det är inte bara sätta en i trädgården och tro att den sköter sig själv som någon fågel. Men sedan tycker jag att det är okej att skaffa häst även fast man inte har gått 500 hästkurser och är proffsig. Man lär sig faktiskt mycket av att skaffa egen häst men man bör också veta at det inte är ett bara bara och hästen ska inte råka ut för att vara någon försökskanin. Är man inte helt erfaren ta hjälp av en väldigt erfaren när det gäller vilken häst man ska köpa osv, tänk också på att inte komma på 2 veckor efteråt att "Detta orkade jag visst inte, det var roligare att bara rida" Så är du inte van, skaffa en sköthäst. Jag fick min systers ponny som sköhäst och där fick jag se hur det gick till, och att det inte bara var att rida utan att det fanns "jobb" bredvid. Fick följa med på in och ut släpp och mocka 2 boxar, osv osv.. Och det tror jag är nyttigt innan man skaffar egen häst.
Sen får man också tänka på mycket annat, som vart ska jag ha hästen, kan jag ta mig dit minst 2 ggr/dag utan bil? Så det är mycket att tänka på, ine bara att hästen kosar att köpa utan också tid och ekonomin varje månad.

Många pratar om att man inte bör skaffa häst om man inte har erfarenhet av det, men hur kommer det sig? Hur ska man kunna bli erfaren utan att någon gång vara oerfaren? ( Mest en fråga till er som tycker att man inte bör skaffa häst om man inte är erfaren). Ex. allt det vardagliga är svårt att lära sig på ridskola.
Tacksam för svar! :)

Du har fått många bra svar, jag vill bara tillägga, att det är verkligen inte alla som trivs med egen häst, och det kan man komma på efterhand.

Jag har haft egna hästar, och ofta var det så mycket stress att hinna med hästen så det förstörde det roliga.

Nu är jag medryttare ,och guuud vad skönt det är, bara få ut och rida och mysa med medishästen nå¨gon eller några dagar i veckan.
Underbart.

De ridskolor jag har besökt har haft den där plaketten från Ridsportförbundet på väggen men frågan är hur ofta kontrollerna görs då personal byts ut och ekonomin förändras och det går snabbt utför. Och är verkligen alla kontroller så noggranna nuförtiden?

Tex så hade en ridskola en triangelmärkt häst i lektionsverksamhet, något som enligt SvRF inte är tillåtet, var inte heller när jag började på den ridskolan. När jag påpekade detta för ridskolechefen fick jag till svar att distriksförbundet sagt att det var ok O_o Jaha :confused: Den stackars hästen såg väl fövisso ohalt ut i alla fall och jag fick aldrig rida den men ack så trött och oinspirerad uppsyn den hade :cry: och den gick där i tre år till innan den försvann.

I den där kvalitetsmärkningen står bla att flödet i vattenkoppar ska vara tillräckligt. I ett relativt nybyggt ridskolestall (4-5 år gammalt kanske?) jag nyligen besökt är vattentrycket katastrofalt dåligt = flödet i vattenkopparna dåligt. :meh: Så den där kvalitetsmärkningen ger jag faktiskt inte så mycket för just nu.
Men här är listan http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_33259/cf_559/H-sth-llning_med_kvalitet_SvRF.PDF

Tack för listan :) Jag tror att kontroller utförs vart tredje år men att man måste anmäla om den/de som har (högst) utbildning slutar. Iallafall var det så när jag jobbade på ridskola. Däremot, vilket jag tycker är mycket märkligt så var det okej med outbildad personal (dvs inte godkänd instruktör) så länge den ansvarige är utbildad men den ansvarige behöver inte vara aktiv utan kan vara t. ex föräldraledig eller långtidssjukskriven. Det tycker jag är märkligt för då tar man ju inte del av det dagliga arbetet.

Jag vet att jag tjatade om HLR-utbildning och brandutrymning men det tog lång tid innan det gick igenom. Så lång tid att jag redan hade slutat där men nu finns iallafall brandutrymning. HLR har jag ingen koll på eftersom jag inte är aktiv där längre. Många saker gick på ren tur och några rutiner vid t.ex olycksfall fanns inte vid den ridskola som jag jobbade på. Nu är det ju 12 år sedan jag slutade där så vissa saker kan ju ha ändrats sedan dess i listan men det var mycket som jag tyckte var självklart skulle finnas/fungera eller annat som inte fanns alls och som vanligt så är det ju pengarna som styr.

På en annan ridskola som min dotter gick på hade de också en t-märkt häst som till och med var med och tävlade och det sas att hon hade blivit märkt i onödan (försäkringsbedrägeri) och att de hade fått tillstånd från distriktet men så låter det ju alltid.

Ridskolorna behöver helt enkelt mer pengar ifrån kommunerna för hade ridskolorna fått lika mycket som ishockeyn eller fotbollen så hade läget varit annorlunda. Då hade pengarna funnits och då tror jag att det hade blivit betydligt mycket bättre. Det är ju få som blir rika på att ha/driva/äga en ridskola. Istället är det ett enormt slit för att få det att gå runt och då är det lätt att mycket missas/struntas i. Det är ju också billigare att anställa outbildad personal så då gör man ofta det.

Jag vet att när vi hade kontroll vid ett tillfälle när jag jobbade så tittade de mest på nybygget och egentligen inte på något annat. När en i gruppen stannade för att prata med mig om hur jag tyckte det var och om något fattades blev hon snabbt iväg lockad med löfte om fika :meh: Det är nog väldigt olika hur nitiskt kontrollerna utförs.

Ridskolorna behöver helt enkelt mer pengar ifrån kommunerna för hade ridskolorna fått lika mycket som ishockeyn eller fotbollen så hade läget varit annorlunda. Då hade pengarna funnits och då tror jag att det hade blivit betydligt mycket bättre. Det är ju få som blir rika på att ha/driva/äga en ridskola. Istället är det ett enormt slit för att få det att gå runt och då är det lätt att mycket missas/struntas i. Det är ju också billigare att anställa outbildad personal så då gör man ofta det.

Amen på det

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 954
Senast: Kajsalisa
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
865
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 751
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!