Sv: Oerfaren eller erfaren?
Tyvärr tycker jag nog de ridskolor jag besökt många gånger brister i både hantering och foderlära och kommer med de mest underliga förklaringar emellanåt. Har sett en del skrämmande saker, tex så övergick en ridskola från första skörd till andra skörden utan att tänka på att andraskörden hade mycket lägre TS, men de fick samma mängd i kg
, vilket gjorde att hästarna rasade i vikt och knappt orkade galoppera, innan detta åtgärdades.
Eller när vi skulle leda ner hästarna till sommarhagen efter lektionen. När vi närmar oss hagen ropar ridläraren, Knäpp upp grimmorna
varpå hon i grindhålet helt sonika släppte de två hästar hon ledde och hoppade undan.
. Och de i kön fick göra likadant. Jag som gick sist med två hästar fick lite mycket att hålla i
Ett skolexempel på hur man INTE ska göra men det gick bra...den gången. För det första bör man bara leda en häst åt gången men alla människor försvann fort som attan och jag ville inte lämna en av hästarna själv i stallet då de helt klart ville följa med sin flock så jag tog två.
Har också träffat på hästar på ridskolan som nätt och jämnt varit ridbara, alldeles för tidigt insatta i lektionsverksamheten utan någon annan utbildning än att ha varit insuttna. Och i en grupp på åtta ekipage får väl varje ekipage ungefär tre-fyra minuter var under 45 minuters lektion? Och sadelinpassning ja det är ungefär man tager vad man haver, huruvida sadeln ligger still eller inte är mindre viktigt
. Ryggmuskler på hästarna är i stort sett obefintliga men gummisnoddar är flitigt använda.
Nu hoppas jag verkligen inte det är så här på flertalet ridskolor men de två jag har besökt och ridit lektion på är faktiskt lite skrämmande och jag kan säga att jag har fått bita mig i tungan många gånger, inte minst när en förvisso nybliven ridlärare men ändå, sitter och rider sin klart halta häst utan att märka någonting
. Och denna person skulle jag sedan rida lektion för, det gick väl så där kan jag säga
Så man kan mycket väl få helt fel kunskap på en ridskola också tyvärr men det är min erfarenhet.
Usch så negativt det blev, förlåt men det är så jag har upplevt det, att det mest grundläggande missas även på ridskolor.