Oenighet om hur man hanterar en häst som stegrar sig

B

Bazooka

Hoppsan, texten kom bort i förra inlägget.....

Nytt försök...

Skulle rida ut med en kompis idag, hon skulle rida ett av mina ston. Denna dam har haft en tendens till att resa sig (studsa lite framtill) när hon måste lämna stallet ensam utan annat hästsällskap. Idag red vi tillsammans mitt äldre sto, som är flockledare, och denna lite ängsliga dam som lätt stressar upp sig i situationer där hon känner sig pressad eller/och osäker.

En av de andra ryttarna i stallet tyckte att min kompis skulle ta med sig ett spö och slå till mitt sto mellan öronen (!?! :o ) om hon försökte resa sig!
-Aldrig, sa jag, för jag tror på att hitta orsaken till ett beteende och sedan utgå därifrån för att försöka få bort det. Det som gör mig förvånad är att man förespråkar våld som lösning på ett beteende som säkert går att träna bort på ett vettigt sätt.

Så vad tycker ni? Lite förslag hur man kan gå tillväga för att få ett stallmodigt sto att lämna stallbacken, flocken och fölet (född maj-06). Inga problem när man tar henne i grimma och grimskaft ut på en joggingtur i skogen under 1 timme, men när man ska rida iväg så protesterar hon.......:crazy: :( :confused:

Tack på förhand/ B
 
Sv: Oenighet om hur man hanterar en häst som stegrar sig

hmm.. svår fråga. Kan ju finnas många olika anledningar till att hon gör så. Antingen så är hon ju väldigt osäker, rädd eller så. Eller så kan det ju bero på att hon är bångstyrig och vill sätta sig upp mot dig.
Det är ju egentligen bara du själv som kan ta reda på orsaken. men vad den än är tycker jag att det är helt fel att slå en häst! Min egen pålle kan bli lite busig och göra bocksprång mm när vi är ute på fält och liknande. Eller han är på väg att göra det, men eftersom jag känner honom så väl hinner jag reagera innan han har börjat. Jag brukar ryta till lite, och han skärper sig genast. Men jag skulle ALDRIG slå honom. Man bygger ju inte ett bra ledarskap genom att skrämma hästen, utan genom att få den att respektera en.
hoppas inte inlägget blev för flummigt.. :P

lycka till.
 
Sv: Oenighet om hur man hanterar en häst som stegrar sig

Jag hade inte backat för att rappa till hästen en gång ordentligt, men bara om hon stegrar på.gr.av dumhet.
Dock hade jag inte rappat till i ansiktet utan i med skänklarna och ett rapp i ändan.

Om hästen är orolig för att lämna fölet hade jag steg för steg rört mig längre bort,försökt jobba bort betèendet på så vis.;) ;)
 
Sv: Oenighet om hur man hanterar en häst som stegrar sig

Hoppsan, texten kom bort i förra inlägget.....

Nytt försök...

Skulle rida ut med en kompis idag, hon skulle rida ett av mina ston. Denna dam har haft en tendens till att resa sig (studsa lite framtill) när hon måste lämna stallet ensam utan annat hästsällskap. Idag red vi tillsammans mitt äldre sto, som är flockledare, och denna lite ängsliga dam som lätt stressar upp sig i situationer där hon känner sig pressad eller/och osäker.

En av de andra ryttarna i stallet tyckte att min kompis skulle ta med sig ett spö och slå till mitt sto mellan öronen (!?! :o ) om hon försökte resa sig!
-Aldrig, sa jag, för jag tror på att hitta orsaken till ett beteende och sedan utgå därifrån för att försöka få bort det. Det som gör mig förvånad är att man förespråkar våld som lösning på ett beteende som säkert går att träna bort på ett vettigt sätt.

Så vad tycker ni? Lite förslag hur man kan gå tillväga för att få ett stallmodigt sto att lämna stallbacken, flocken och fölet (född maj-06). Inga problem när man tar henne i grimma och grimskaft ut på en joggingtur i skogen under 1 timme, men när man ska rida iväg så protesterar hon.......:crazy: :( :confused:

Tack på förhand/ B

Jag håller med dig att man inte slår hästar i huvudet som reser sig. Jag brukar helt sonika ta tag i ena tygeln och böja in hästen, när jag märker vad som är på gång. Då kan den inte resa sig...och bara om det inte finns risk att hästen tappar balansen. Sedan kort tygel och framåtdrivning. Det brukar fostra hästen till att sluta med dumheten att resa sig. För fostras till att sluta med det måste ju hästen. Det var väl det som den andra ryttaren menade, även om jag håller med om att metoden är tokig.

Den är bäst på att fostra hästar till att inte resa sig, som har just hästar som inte reser sig. ;)

Hälsning Maja
 
Sv: Oenighet om hur man hanterar en häst som stegrar sig

Jag vet många som smäller till hästen mellan öronen för att skrämma dem och för att de ska tro att de slog i huvudet i ngt 'tak'.
Själv har jag aldrig gjort något sådant och det skulle nog knappt få vara den sista lösningen på problemet.
Min valack har periodvis också för sig detta. Inte pga han är stallmodig utan för att han tycker att man kräver ngt som han inte orkar/har lust med/vill. Jag har alltid styrt hästen åt något håll och varit beredd att skänkla fram så fort hästen landar. Något annat som är viktigt är att sysselsätta hästen även om man rider rakt fram i skogen. Har du svårt för att komma på något så räcker det med att öka tempot. Om tex. känner att hästen är påväg att vilja stegra just när ni kanske skrittar, öka då på takten så hästen nästintill travar.
 
Sv: Oenighet om hur man hanterar en häst som stegrar sig

Hej. Förstår att du blir orolig.
Att slå hästen mellan öronen är ett såkallat skrock. Visst det kanske funkar eller får helt motsatt effekt och din häst blir galen. Vad jag tycker att du ska göra är att helt enkelt fostra din häst, inte genom våld men visa henne vem som bestämmer. Lyssnar hon inte så använder du spöet för att förstärka din vilja, inte genom att misshandla henne. När hon reser sig så släpper du tyglarna, drar du i dom får hon mer kraft och orkar resa sig högre. Rör Aldrig Tyglarna om hon skulle resa sig. Släpp dom och sprka till hårt i hennes mage, funkar det inte så rappar du till henne ordentligt. Hon måste veta när hon gör fel. Hoppas allt löser sig för dig!
 
Sv: Oenighet om hur man hanterar en häst som stegrar sig

Om det inte är problem att gå iväg men grimma så varför inte leda henne första biten och sedan hoppa upp. man kan inte vinna över en hästs styrka men man kan vara listigare.

Slå är ingen utväg men det är du ju väl medveten om.

Lycka till
 
Sv: Oenighet om hur man hanterar en häst som stegrar sig

i fall hästen blir stressad och reser sig för att den känner sig pressad är ju att spöa till den överhuvudtaget ingen speciell bra lösning! det ökar ju bara obehagskänslan! en häst som är rädd för hinder tycker jag inte man ska spöa heller, tycker inte man ska spöa alls, men vissa gör detta för att hästen inte hoppar. som att de skulle tycka bättre om hindret när de fått spö vid det! om spö ska användas ska det bara användas som en extra hjälp eller en "förlängning" av en hjälp, dessutom i samband med beröm så fort hästen gjort rätt tycker jag!
 
Sv: Oenighet om hur man hanterar en häst som stegrar sig

Alltså.. ibland är det väldigt svårt det här med hästarna. Jag har själv en häst som har stegrat sig och inte så lite heller! Detta har han lärt sig hos sin förra ägare som ridit honom på en alldeles för hårt spänd graman, vilket gjort att han börjat protestera på detta sätt. Själv har jag aldrig ridit honom på graman men eftersom han lärde sig att detta var ett bra sätt att komma undan på har han gjort detta ett antal gånger med mig. En häst som stegrar sig är FARLIGT! Det är inget som man (iaf med min mycket bestämda herre) kan locka bort med beröm och godis. Innan så fort han kom i en situation han inte ville vara i ( något så enkelt som att inte slå upp huvudet i en igångsättning) så kunde han resa sig. Då hörde jag att om man lade knoppen på spöet i nacken på hästen så att ha kände att det var där, och bara visade honom att det fanns något där så fort han antydde att resa sig.. så lade han av.. numera gör han det aldrig mera och vi har utvecklats mycket snabbare sen han kom på att det inte är lönt att protestera så fort han känner för det. Detta är som det har hänt på MIN häst, alla hästar är naturligtvis unika.
 
Sv: Oenighet om hur man hanterar en häst som stegrar sig

:crazy: :crazy: varför slå hästen det finns vell andra ut vägar!!
Jag hade inte backat för att rappa till hästen en gång ordentligt, men bara om hon stegrar på.gr.av dumhet.
Dock hade jag inte rappat till i ansiktet utan i med skänklarna och ett rapp i ändan.

Om hästen är orolig för att lämna fölet hade jag steg för steg rört mig längre bort,försökt jobba bort betèendet på så vis.;) ;)
 
Sv: Oenighet om hur man hanterar en häst som stegrar sig

Vi har haft vårat sto i ett år nu, i början stegrade hon sig när min dotter red. Hon övergick till ledarskapsövningar från marken en period på några veckor istället för att rida.Nu följer hon med henne som en hund och försöker aldrig mera stegra sig. Däremot när jag sätter mig på henne så stegrar hon sig ,så jag vågar inte rida henne mera, utan nöjer mig med att sköta det andra som för mig är lika kul.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 809
Senast: BobberiBoo
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 017
Hästvård Visste inte riktigt om den här skulle ligga här eller i hästhantering, moderator får flytta om den ligger fel. Behöver bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 526
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp