Öm i rompan

Magiana

Trådstartare
Jag har gått ner rätt mycket i vikt (men absolut inte underviktig) och den senaste tiden har jag fått ont i sittbenen när jag ridit min medryttarhäst. Han har ganska så rejält kliv och är han riktigt pigg på hemvägen finns det risk att jag dessutom får skavsår. Finns det något jag kan göra för att inte få ont? Nån typ av dyna på sadeln? Sadel kan jag ju inte byta.

Dagen efter rider jag på ridskolan och då brukar jag inte få ont. Då känner jag bara av mina sittben från dagen innan men dagen efter ridskolan brukar jag inte känna något längre.
 
Sv: Öm i rompan

Köp rumpvärmare till sadeln :D

Det kommer jag garanterat göra den dagen jag skaffar häst eller rider oftare än jag gör nu - får ont någonstans av säkert hälften av alla sadlar jag sitter i :cool:
 
Sv: Öm i rompan

Jag får testa rumpvärmare. Jag kanske kan sy en av hundens gamla yllefilt med angora.
 
Sv: Öm i rompan

Rumpvärmare i fårskinn är guld för oss med beniga rumpor :D. Jag kan inte sitta speciellt länge i min hoppsadel (som inte ens är speciellt hård) utan att det känns som jag har blåmärken vid sittbenen efteråt så i den har jag nästan alltid rumpvärmaren.
 
Sv: Öm i rompan

Det finns en speciell Gelseat som man fäster på sadeln precis som en rumpvärmare.
Jag är så kass på att länka men googla gelseat
 
Sv: Öm i rompan

En kompis med samma problem skaffade vadderade cykelbyxor som hon hade under ridbyxorna.
 
Sv: Öm i rompan

Jag rekommenderar en gelseat. Får ont av en del sadlar och då funkar den kanon. Finns ibland på beg marknaden.
 
Sv: Öm i rompan

Tack allihop! Det var bra tips ni kom med. :) Jag visste inte att det fanns något som hette gelseat. Nu vet jag.
 
Sv: Öm i rompan

jag brukade också få brutalt ont i sittbenen när jag red. visserligen väger jag alldeles för lite och min rumpa är 90% ben, men det gick så långt att jag inte kunde sitta ordentligt efter ca. 15 minuters ridning. Jag lämnade in sadeln till min sadelmakare som stoppade om sitsen med något gel-aktigt. nu är det hundra gånger bättre! det kostar visserligen lite mer än en gelseat, men är mycket snyggare och så mycket mer praktiskt!
 
Sv: Öm i rompan

Det där ska jag prova. Har samma problem o använder allltid fårskinnet. Har även gelseat men den tycker jag blir alldeles för varm på sommaren. På sommarens ridläger hade jag öppna sår redan efter andra dagen (hade glömt fårskinnet) och fick då köpa "ett andra skinn" på apoteket o sätta över (det var inte så lätt!) men det "knölade ihop sig" och var inte helt bra.
 
Sv: Öm i rompan

Omstoppning verkar vara en fiffig lösning! I synnerhet om man vill tävla, för då vill jag minnas att man inte får ha gleseat/rumpvärmare på sadeln.

Har haft samma problem själv tidigare (dock inte nu he he ;)) och då tyckte jag att vissa sadelmärken var värre än andra att sitta i. Stübben, till exempel, var helt hemsk. Däremot var en fransk sadel som min dåvarande chef hade en dröm att sitta i för den var alldeles fluffig i sitsen liksom.
 
Sv: Öm i rompan

På Stübbens nya sadlar kan man beställa till en inbyggd gelseat. (om jag nu kunde komma på vad det hette)
Undrar just varför, dom som alltid varit så mjuka och bekväma :grin:



Har fö en nyare stübben utan extravaddering och den är betydligt trevligare än dom gamla modellerna :)
 
Sv: Öm i rompan

Det går även att få det fixat på sadlar i efterhand. Neila här på buke fixade både gelseat och nya knästöd på sin sadel för typ 3-4000.
 
Sv: Öm i rompan

har en gelseat och det kan jag rekomendera. Dessvärre kan man ändå få skav på lite mer intimare delar. Det hade jag velat ha en lösning på.
 
Sv: Öm i rompan

Vaselin har jag en vän med känsliga slemhinnor fått rekommenderat av Kvinnoklinken :) En välpassande (för ryttaren så) sadel hjälper också till.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 790
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 915
Senast: Tora
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 648
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 860
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp