Ödem under magen

H

hippie

En vän till mig skaffade sig ett nytt avelssto i höstas och hon har lite spännande "saker"... Dels har hon en fettbula vid flanken/ljumsken på båda sidorna, eller rättare sagt, vi antar att det är en fettbula. Hon är 15 år och enligt tidigare ägare (förra + uppfödaren) så har den alltid funnits där. Veterinär som tittat på den har bara konstaterat att "en del har såna där", utan någon vidare åtgärd.
Men utöver detta har hon ett ödem (?) under magen och har väl egentligen haft ganska länge.
Tilläggas bör kanske att hon förlorade sitt föl förra sommaren. Har ingen juverinflammation - sambandet juverinfl + ödem har vi sett förut.
Hon verkar i övrigt vara pigg och frisk, men visst det är ju svårt att avgöra på en häst man inte känner så väl...

Vi undrar egentligen mest, VAD kan det finnas för orsaker till ödem? Är det nödvändigt att låta undersöka hästen enbart pga ödemet, när hon i övrigt verkar vara frisk? Vad kan hända om man låter det vara bara?
 
Sv: Ödem under magen

Det låter som en så kallad mjölkfåra. Dvs ett ödem framför juvret, som ibland kommer innan juvret växer till.
Nu framgick det inte om hon var dräktig, men även skendräktiga ston kan få mjölkfåra. Jag hade ett sto förut som blev skendräktig så fort minsta grässtrå tittade fram på våren. Fick tom vit mjölk i juvren, vilket ju inte ens de dräktiga får föränn strax innan fölning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 053
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 005
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp