Ödem på magen/ligamentsläpp dräktigt sto

Iglatjarn

Trådstartare
Nu väntar vi på djurambulansen som ska ta vårt avelssto till Helsingborg. Högdräktig med beräknad fölning fredag. Juver som börjat droppa vätska idag, är nog inte jättelångt kvar.
Men hon kan inte gå.
Har jätteödem (har haft många dräktiga ston förut och är van vid ödem, men när jag säger Jätte så menar jag Jätte) magen putar ut framför flanken så att flanklinjen har börjat bli "undanryckt". Hon har legat på puls mellan 70-80 ändå sen igår, fått smärtstillande men svarar inte på det. Vetten misstänker att det är ligamenten i magen som gett sig, så de vill ha in henne under observation.
Sitter i sthlm och hästen bor i gbg på föräldrarnas gård så allt jag kan göra är att googla och vänta på telefonsamtal med uppdateringar.
Någon som varit med om denna händelseutveckling förut?
Stoet är 20 år, har haft några föl förut, det sista för två år sedan. Är lite lagom orolig :( (och kan ibland tacka försäkringsbolagen för att vi får valuta för pengarna)
 
Ja tyvärr :(

Det var på ett sto med 4 veckor kvar - hon svarade bra på smärtis i en en vecka, sen bultades hon och fölungen snittades ut, han levde i 4 dagar, tyvärr så var den för outvecklad för att klara sig

Fördelen är att ert sto har gått så länge så ungen bör vara färdigbakad
 
Verkligen ingen rolig läsning. Funderat sedan jag läste det igår hur det gått för er , stoet o det väntade fölet.
 
Jag har haft en sådan och i det fallet var det bukmuskulaturen som "sprack". Detta gjorde att hon dels inte kunde vända fölet och dels hade väldigt dåliga värkar. Nu får hon ju den bästa tänkbara vården och jag håller tummarna att det går bra!
 
Mkt dålig prognos.
Hon är diagnostiserad med prepubic tendon ruptur.
Står nu med korsett runt magen. Ödemet är 15cm tjockt, bäckenet har vridit sig och muskulaturen/ligamenten har kollapsat helt. Man vet ännu inte hur stora skadorna är. Det positiva är att det förmodligen hände i förrgår och fölet är beräknad till imorgon så det finns en liten förhoppning om att fölet klarar sig om inte fölningen blir för tuff. Juvrena droppar mjölk så hon är färdig, men det kan också droppa pga trycket från magen.
Kommer inte fölningen igång av sig själv sätts hon igång inom ett dygn.
Överlever hon detta är avelskarriären definitivt över. Men en fortlevnad i detta tillstånd med rehab vill vi inte utsätta vår kära pensionär för då utgången blir nog Trapalanda oavsett :cry:
 
@Iglatjarn fy så hemskt, men det är ju bra att chansen för fölet är goda i alla fall. Måste också tilläga att jag tycker det är starkt av dig att redan nu fundera på att låta fröken somna in så blir det inte en alltför stor chock sen om det skulle bli nödvändigt kanske tom akut..

Håller tummar och tår för att både föl och märr ska överleva denna mardrömmen!
 
Håller tummarna för att både sto och föl kommer att klara sig. Låter inte alls bra, men vi tror på hoppet. :heart
 
Misstänkte att det var så illa när du skrev första inlägget.
Verkligen ledsen för er skull.
Det händer ju emellanåt på gamla ston som har några dräktigheter i kroppen. Det jobbiga är att man inte kan förutspå det, utan "det bara blir så" .
 
Finaste Disco fick somna in ikväll 20.30, då hon inte kunde få ut fölet och hade mycket ont. Hon sövdes, de snittade henne och lyfte ut fölet sen avlivades hon. En liten hingstunge som först inte kom igång men sen verkar krya på sig.
Jag är så oerhört ledsen.
 
Finaste Disco fick somna in ikväll 20.30, då hon inte kunde få ut fölet och hade mycket ont. Hon sövdes, de snittade henne och lyfte ut fölet sen avlivades hon. En liten hingstunge som först inte kom igång men sen verkar krya på sig.
Jag är så oerhört ledsen.

Hoppas, hoppas att lillkillen klarar sig - han bör ju ha varit klar iom att hon gick tiden ut.
Beklagar så att stoet inte gick att rädda
 
Finaste Disco fick somna in ikväll 20.30, då hon inte kunde få ut fölet och hade mycket ont. Hon sövdes, de snittade henne och lyfte ut fölet sen avlivades hon. En liten hingstunge som först inte kom igång men sen verkar krya på sig.
Jag är så oerhört ledsen.

Fy vad hemskt. Håller verkligen tummarna att den lille piggar på sig och håller ut.
Beklagar :cry:
 

Liknande trådar

A
Avel När vi hämtade hem våran nya dräktiga tös i slutet på februari hade hon stora ödem under magen. Vi har nu haft henne en månad och...
Svar
7
· Visningar
4 474
Senast: waldorff
·
H
Hästvård En vän till mig skaffade sig ett nytt avelssto i höstas och hon har lite spännande "saker"... Dels har hon en fettbula vid...
Svar
1
· Visningar
1 961
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp