Bukefalos 28 år!

Odlingstips!!!

imported_gerbera

Trådstartare
Jag är oerhört lycklig nybliven med kolonilott. Det känns så himmlarns roligt men mina tidigare odlingsrefarenheter är väl mest i sommarstugan, typ potatis morötter och lite ringblommor. Har ni några tips på vad och hur man odlar?
 
Sv: Odlingstips!!!

Ta det lite lugnt och känn in vad du är sugen på att äta själv!

Sockerärtor sätter vi varje år här hemma, dels för att det är så gott att gå och äta direkt i landet, dels för att det går så fort så det är perfekt för barnen att ha som projekt, de lessnar på sånt som tar allt för lång tid innan det händer något. :angel: Sen är det gott i sallader och sånt oxå!

Plocksallad sådd i omgångar så man har, dill, persilja, kryddor överhuvud taget, en del är fler åriga, andra ettåriga, en del måste tas in under vintern, men det är ju bara att läsa på!

Rödbetor, gul lök, röd lök, vitlök, rädisor. Det finns hur mycket som helst, man ska bara ha ork att hålla ordning på dem oxå. :o

Vi har odlingslådor som jag tycker är väldigt smidigt, de kommer upp från backen, lätt rensat, lätt överskådligt, det blir varmt i jorden lite fortare. Sen täcker vi med fiberduk för att det inte ska bli för kallt i början!
 
Sv: Odlingstips!!!

Jag tycker ju om kryddväxter och skulle nog så en del sådana. Det finns massor av roligt att välja på. Sedan skulle jag nog satt jordgubbar:love:, krusbär och hallon. Gurkor och tomater är väl ett måste om man har kolonilott eller:)
Jag lyckas sällan med sådant man måste gräva upp, gillar bättre att plocka. Men morötter som man satt själv är ju så goda så har man lust att gräva så...
 
Sv: Odlingstips!!!

Kom på en sak tiil, rabarber med röda stjälkar skulle jag ha
 
Sv: Odlingstips!!!

Oj vad trevligt! :) Nu väcker du liv i mina tankar att skaffa en kolonilott.

Jag skulle odla:

Tomater
Lök
Squash
Spenat och annan sallad
Några kålsorter
Rabarber
Jordgubbar
Hallon

En liten örtagård är ju också given!

med mera!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver köpa kläder och pga småbarnsliv och sånt har jag ej tid att inventera butiker så jag beställer mest. Men då kan man ju inte...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Eli
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 607
Senast: Sirap
·
IT & mobiler Är det någon som har bra tips på en slimmad app för anodroid för att göra anteckningar över tid? Jag har börjat väga mig lite mer...
Svar
6
· Visningar
452
Senast: Exile
·
Mat Vi är sugna på att gå ut och äta på kvällen när vi besöker Göteborg snart. Letar tips på restauranger i budget/mellanklass men som ändå...
Svar
7
· Visningar
626
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp