MinIan

Trådstartare
Jag har köpt plommon, apelsin och äpplen, tänkte sätta fröna och se om det växer..

jag har förut fått upp en apelsinplanta, men då stoppade jag ner fröet i jorden bara, och vattnade och väntade..

gör man samma sak med äpplen och plommon?

ge mig gärna massa tips på hur jag ska göra.. när man hellst ska plantera dom osv.

ska fröna torka först innan man sätter dom i jord eller gr det bra direkt efter dom har varit i frukten?

Sv: Odla

kan skriva att jag har testat å googla. men då dyker det bara upp hur man planterar en stort träd i jord. jag vill ju lixom få upp en egen från frö

Äpple grodde genom att bara peta ner kärnan i jorden. Den är drygt en dm hög nu, nästan två. Plommon grodde inte någon av kärnorna, la dem inte i blöt. Så det kanske man ska göra. Apelsin o citron grodde oxå lätt utan att torka eller nåt emellan. Direkt ner i jorden bara.

ja, min skulle kanske vara 2 år nu, min apelsinplanta..
men det är killens fel att den dog. jag frågade om vattnet som vi hade i en gammal saftdunk bara var vatten.

men det kom fram senare att han hadr hällt i vattnet för att skölja bort saft resterna ur den, men han trodde att den inte skulle dö för det :angel:

när kan man sätta dom i jord? kan man nu eller måste man sätta i början av våren?

Senast ändrad:

tänkte testa olika med iaf plommonet,, en kan åka ner direkt i jorden, en annan kan få var i ett vattenglas och en annan ska få toska innan jag sätter den i jorden.. typ vänta tills våren eller nått.. finns det nå mer man kan testa med ett annat frö?
för jag har ju ett gäng :D

Har drivit upp en grapefruktplanta från kärna och den är min stolthet! jättestor och fin. Satte bara ned den i en kruka där det redan fanns en blomma och efter ett tag så stod den där :-) Planterade då om den och den är nu nästan över 3 dm hög.

fungerar det att stoppa ner det i en kruka med en annan blomma? trodde dom skulle typ ta all energi från starckars lilla plantan då.. eller fröet :p

Det fungerade alldeles utmärkt! Hade glömt bort att jag satt ned kärnan där och så när jag kom hem efter en helg borta så fanns där en liten planta :-)

åh, det är ju helt underbart ju :D
värsta överrsakningen ^^ hoppas jag glömmer min nu också.. hur lång ner satte du den? spelar det någon roll hur mamnsätter ner den, tänkte om det fanns någon upp och nersida?

japp det var det :-) petade bara ner den i jorden, ingen aning om vad som är upp eller ner på den....

aha, ja jag har hört att dom växer bättre om fröet petas ner på ett visst sätt, att det finns en upp och en ner sida..

någon som vet? :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: Sleepy
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 480
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka