Odla utan att böja sig ned?

Kattennizze

Trådstartare
Nu vänder jag mig till stället som vet och kan allt, om man som jag inte kan böja mig (kan och kan, jag kan ju rent funktionellt) eller sitta på huk någon längre stund, kan man ändå odla då? EN helknäpp fråga, jag vet, men min dröm är att ha en kolonilott och kunna odla grönskaker till min familj. Men jag kan alltså inte pga sjukdom, böja mig ned eftersom mitt blodtryck far iväg och det är inte bra alls. Har någon en idé om hur man skulle kunna odla typ stående eller sittande på en stol när man ska rensa, skörda, så mm? Jag tänker mig någon slags upphöjning finns det ens nåt sånt? Eller ska jag glömma alltihop?

• Gilla
Reactions: ptr
Instämmer med övriga om upphöjd odling. Jag kör med tre pallkragar högt och har fjorton stycken "land". Fyller upp med hästskit som jag har fri tillgång till och har bara ett tunt lager planeringsjord överst att så i. fyller på mer hästskit varje år och ett nytt lager planteringsjord. Funkar finfint!
DSC_0505.webp

Går att bygga i etage med så det lutar mot en. Eller lutande odlingsbäddar. Går att odla i väggar av hålsten i betong där vissa stenar sticker ut som odlingskrukor.
Finns en film som jag tror heter "Jag ska få öknen att blomma" som kan ge en hel del trevliga uppslag.
Sen odlas det alltifrån jordgubbar till potatis i lutande brätten i växthus för att få effektiv användning av golvytan.
Hinkar med hål i botten och tomatplantan hängande ut ur den neråt har jag med sett - alla varanter vill säga!

För hobbyodlare är att odla upphöjt vanligare än på mark nivå här omkring nu mer.

Pallkragar tycker jag är vanligast, bara att bygga på till lämplig höjd och även måla om man vill.
Billigare dock att spika ihop egna lådor och då även få längd och brädd som önskas.

Badkar, inte det vackraste men smidigt om det finns mördarsniglar då dom inte tar sig över kanten.

Betongrör, riktigt snyggt i rätt mijö.

Det absolut snyggaste jag sätt är en som har lådor i flätad pil🤩.

Bara fantasin som sätter gränser.

Absolut kan du odla! Finns idag upphöjda bänkar för de som sitter t.ex i rullstol. Alternativt att man bygger något som passar en själv. Vanliga pallkragar gör ju att du kan ordna med att du kan sitta vid kragen. Finns mycket anpassade trädgårdsverktyg att tillgå. Varsam är en butik som säljer bra grejer för funktionsnedsättningar bland annat trädgårdsredskap. Googla! De har ingen jätte bra hemsida men beställ hem en katalog gratis i sådant fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka