Odla sin egen mat

Maris_

Trådstartare
Nu kommer snart vår andra vår och sommar här i huset på landet och jag är sugen på att odla en massa och ta vara på naturens godsaker. Förra året odlade vi bara lite sallad och purjolök, som jag dessutom började med ganska sent, bara för att jag först inte ville odla så mycket.

Nu känner jag att jag till det här året vill odla betydligt mer och gärna sådant som man har nytta i den dagliga matlagningen osv. Men frågan är vad ska jag odla? Vad har man bäst nytta av? Vad är enkelt och vad är svårt?

Sv: Odla sin egen mat

www.alternativ.nu finns många tips.

Själv har jag satt tomatfrön i helgen, ska bli spännande att se hur många av dem som gror.

Jag ska inte odla så mycket iår eftersom vi ska bygga huset i sommar, men det får bli rädisor, tomater (!) och sallad i alla fall. Sockerärtor ska det bli senare.

Jag tänkte sätta spenat på balkongen. Hmm. Kanske pumpa, zucchini och lite mer vanliga rotsaker på kolonin.

Tomat är en riktig höjdare faktiskt. Jag har en liten mörk vädringsbalkong i trapphuset och lyckades vara självförsörjade på tomater i 2-3 månader. Under bättre ljusförhållanden kan man lyckas ännu bättre.

Squash, som kan användas till allt, brukar växa som ogräs.

Bönor ska vara ganska lättodlade och fixerar kvave. Varva därför gärna högväxande bönor med t.ex. lågväxande squash i dina odlingar för riktigt goda skördar.

Jag har beställt lång odlingslådor av min sambo så att vi kan bli lite mer självförsörjande på grönt. Tomater, ärtskidor och sallader har fungerat bra att odla. Samma med kryddor.
Det gick däremot sämre med broccolin men det tror jag beror helt på mig.:p

Jag har funderat mycket över vilka grödor vi kommer att ha mest nytta av och hur vi bäst förvarar dem. Vi har tillgång till jordkällare och efter vad jag har förstått så är lådor med sand det bästa?! Jag tar gärna emot tips ang. förvaring.

I år tror jag att vi ska satsa på kålrot, rödbetor, olika sallader, tomat, ärtskidor, vitlök, lök el.purjolök, sparris (?), morötter och potatis.
Jag kommer att plantera lök och ringblommor mellan några av de andra sorterna.

Vi har äppel- och päronträd samt körsbärsträd, svarta och röda vinbär, jordgubbar, havtorn och blåbärsbuskar. I år ska det investeras i plommonträd, vita vinbär, kanske en till svart vinbärsbuske och krusbär.

Hallon kan jag plocka hos mina föräldrar men när de säljer huset måste jag plantera egna. Vi gör ev. ett eget stort potatisland.

Lök, jätteenkelt och växer bra. Köp sättlök, inte frön. Huvudsallat och plocksallat, ruccola, rädisor, sockerärter. Spetskål är ganska snabb. Det beror ju på vart du bor också, broccoli måste förodlas hos mig för att hinna ge skörd, brukar förodla spetskålen också. Squash och småpumpor.

kl

Hur planterar man vitlök (i kruka)?
Jag hittade en vitlök i mitt kylskåp, där en klyfta fått en 3-4 centimeter lång grodd. Kan jag stoppa ner den klyftan i jorden? Eller hur funkar det? Åt vilket håll ska den isåfall sitta? Grodden uppåt eller nedåt? Hur djupt ska den sitta?

Åh vad bra, då ska jag stoppa ner den i en kruka...
Vet du om grodden ska täckas med jord också, eller om allt det gröna ska vara ovanjord?
Hur lång tid kan det ta innan det blir nya lökar?

Den ska ha jord över sig,men du kan gärna sätta ett par klyftor i samma kruka även om ingen grodd kommit på dom än....

Oh, det är jättekul och enkelt att odla - och gott :d....

Alla kryddor är väldigt lättodlade på mager jord.
Potatis, ärtor och bönor är tacksamma "vart som helst".
Plocksallad, senapskål (ruccola) och andra bladväxter måste ha vatten ofta men är lättodlade i övrigt, kräver inte mycket plats eller jord.
Rädisor, majrovor och morötter är också lättodlade men kräver lite gallring och vatten för att inte bli träiga.

Hoppas att du hittar något som passar!!
Lycka till!

*KL*

Kom på en sak, kålväxter ska man helst inte odla om man har sitt land nära en väg. För kålväxter är baddare på att ta upp bly ur marken.

Rabarber måste ni alla odla!! Rabarber hälper till att laga ozonskiktet :idea:.

Jag brukar odla olika kryddor och örter i blomlådorna på sommaren. Jättesmarrigt!

Jordärtsskockor är att rekommendera. Plantorna blir höga (om det är positivt lr negativt är en annan sak). Blommorna är fina och luktar choklad. Varje planta ger en stor skörd så har du ett jäng så får du ihop massa käk.

För magen är det iaf bra även om nybörjar jordärtskocksmagar blir ganska... gasiga so to speak :D

KL

Åh jag vill också odla sallad och kryddor! har tyvärr varken balkong, trädgård eller kolonilott. Går det att odla sånt inomhus? Mitt rum här i München är väldigt just eftersom mina två stora fönster är åt söder, och jag har ett brett fönsterbräde. Det borde väl funka, eller?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 803
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka