Glamoroza ox

Trådstartare
Köpte mig en påse med majsfrön (om man nu kan kalla så stora för frön) igår.
När jag läste på baksidan så insåg jag att jag måste ha köpt något som kommer bli en monsterväxt:eek:

"Supersöt. Storvuxen och solälskande växt. Normalsöt och supersöt majs skall odlas med minst 100 m ifrån varandra.!

Tur att vårt hus ligger på mammas gård. Då gör det ju inget om man råkar få sina odlingar utanför tomtgränsen :angel:

Sv: odla majs

!00 meter!:eek: Är du alldeles säker på att du inte läst lite fel?

Jag undrar om man inte ska förodla, eller ha dem i växthus? Jag odlade majs för några år sedan, och de hann inte bli färdiga.

*hmm*
Nu när jag funderar lite till, är det så att de försöker säga att sorten normalsöt och sorten supersöt ska odlas ifrån varandra?
När jag först läste fattade jag det som att varje planta skulle stå minst 100m ifrån varandra :rofl:

Jo, man ska så dem i en kruka 4-6 v före utplantering efter frost.
Skörda ska man tydligen kunna göra efter ca 3 månader.

Normal och supersöt ska sås med 100 meters avstånd för att man inte vill ha korsbefruktning. :) En majssort kan man dock så närmare, runt 60 cm mellan plantorna är rätt normalt. Det brukar finnas en markering på baksidan med avstånd. Man kan så kornen direkt i jorden, men då hinner de oftast inte bli klara. Så gärna 4-6 veckor före utplantering som det står :)

Inget farligt alls, man får bara inte vad man sått.

TS: Majs ska planteras i en klunga för att få största möjliga skörd då den vindpollineras, sätter du dem i bara ett par rader är risken större för halvmatade kolvar. Så i fler och kortare rader för bäst resultat. :idea:

Jag lyckades odla majs på balkongen ett år. Skulle testa o se om det gick att få något från gnagarblandningens majskorn. Plantorna växte till sig bra men majskolvarna blev bara minimajskolvar. Kolvarna torkade jag sen som prydnad :D

Lycka till med majsodlingen! Det kommer säker att gå bra :)

Inget farligt alls, man får bara inte vad man sått.

TS: Majs ska planteras i en klunga för att få största möjliga skörd då den vindpollineras, sätter du dem i bara ett par rader är risken större för halvmatade kolvar. Så i fler och kortare rader för bäst resultat. :idea:

Precis, smaken blir det ju inget fel på. :d

Bra att du sa det om klunga, det glömde jag. :) Vi sådde i ett kvadratmönster, tror vi hade 5x5 plantor eller nåt sånt :)

När ska man börja ge dem näring?

Funderar på om jag ska dela av en bit i en av hästhagarna och odla upp några majsstänger där.
Biten jag tänker på har mer sol än vad vi har i våran trädgård.
Och det är ganska välgödslat redan :angel:

Kan det vara något att fortsätta tänka på, ni som har lite erfarenhet av majsodling?

Liknande trådar

Relationer Jag måste prata med någon. Får ingen ordning alls på tankarna nu. Varning för långt och osammanhängande! Jag och min kille flyttade...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 568
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 987
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur