Odelat tränsbett

castle_bar

Trådstartare
Fick mitt Fälttävlans-TR igår, och blev förvånad när jag läste om de tillåtna betten på ponny - odelat tränsbett i metall fanns inte med!
Får man inte ha det? Det stod att man fick ha oledat i gummi, samt oledat pelham... då tycker jag det e konstigt om man inte får ha vanligt odelat?? :confused:

Rider mycket med det på ponnyn samt har det på hopptävlingarna och han trivs verkligen med det...

Sv: Odelat tränsbett

har inte nya TR själv, men om det inte står så får man ju inte ha det. that´s it, tycka vad man vill om det...

Jag kan bara inte begripa varför - man får ju ha det i hoppning!

Och är det inte konstigt att man får ha odelat pelham men inte odelat tränsbett? Odelat tränsbett är ju det "snällaste" eller "mildaste" eller vad man nu säger - bettet som finns!!

"Snällaste som finns" tycker jag inte. Däremot tycker jag att pessoa är sämre än odelat metall. Ett odelat i plast/gummi är mycket snällare än ett i metall och det är därför pelham är godkänt.
Men som jag minns det (har bara ett gammalt TR hemma) så är odelat metall inte tillåtet i hoppning heller och betten som är godkända för ponny gäller både hoppning och fälttävlan. Är dock inte uppdaterad på ponnysida.
Det är i vilket fall inte så mycket du kan göra åt det, utan får helt enkelt hitta ett annat bett som ni trivs med.

:confused: :confused:
Alltså - tänker vi ens på samma bett??

Odelat ÄR godkänt i hoppning - och det ÄR det mildaste du kan rida på...

Men vad menar du med pelhamet - det var alltså godkänt odelat i METALL... så jag fattar inte varför man får rida på ett odelat i metall med "skänklar" (pelhamet) men inte odelat i metall utan "skänklar" (odelat tränsbett).

Sorry :o - jag vet att det bara e att acceptera men ville bara höra vad ni tyckte för det verkade så konstigt...

du har rätt, oledat är tillåtet i hoppning. däremot måste de ha ändrat i ft-TR i år, för i mitt från 2003 var oledat tillåtet i dressyr, hoppning och terräng.

om det är det mildaste kan diskuteras, beror på hur hästen gillar tungtryck kontra lantryck.

PrinceFair skrev:
du har rätt, oledat är tillåtet i hoppning. däremot måste de ha ändrat i ft-TR i år, för i mitt från 2003 var oledat tillåtet i dressyr, hoppning och terräng.

om det är det mildaste kan diskuteras, beror på hur hästen gillar tungtryck kontra lantryck.

va dumt att de ändrade :mad:

Jo, visst varierar det från häst till häst vilket som e det mildaste bettet för just den hästen... framförallt beror det ju på ryttarens hand.

Ber om ursäkt. Utgick från att det var samma som förra året då jag red ponny. Men som det låter nu, verkar det väldigt konstigt.

castle_bar skrev:
Fick mitt Fälttävlans-TR igår, och blev förvånad när jag läste om de tillåtna betten på ponny - odelat tränsbett i metall fanns inte med!
Får man inte ha det? Det stod att man fick ha oledat i gummi, samt oledat pelham... då tycker jag det e konstigt om man inte får ha vanligt odelat?? :confused:

Rider mycket med det på ponnyn samt har det på hopptävlingarna och han trivs verkligen med det...

är rakt oledat tränsbett godkänt för stor häst enligt det nya tr? och är oledat tredelat godkänt i år med?

Anna_89 skrev:
är rakt tränsbett godkänt för stor häst enligt det nya tr?

Ingen som har nya TR som kan svara?
Annars ligger jag också i farozonen...:mad:

Svaper och Anna_89: Ja, det är tillåtet att ha rakt/oledat bett både gummi och metall.

Castle_bar: Du får lov att ha oledat gummibett.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 796
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har väl som alla andra blivit "luttrad" av olika typer av hästmänniskor :angel: Men nu ska jag berätta om en solskenshistoria :)...
Svar
2
· Visningar
1 738
Senast: djezima
·
Samhälle Idag fick jag mig en tankeställare och jag känner att jag behöver få gnälla av mig lite. Jag var ute och åkte min första långtur...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 603
Senast: Lycan
·
Utrustning I TR står det att ”Oledat Pelham i metall, gummi eller syntetmaterial” är tillåtet för ponny på hopptävling, och då tolkar jag det som...
Svar
3
· Visningar
593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2
  • Rabies?

Hästrelaterat

• Nyårsafton i stallet - 2025