och så var det dax igen.....

M

mira

behöver bara skriva av mig lite....Har ett jättefint halvblodsto som jag har haft i två år. men under dessa två år så har hon haft tre kotledsinflammationer.... sista i februari. har varit kanon sen jag satte igång henne efter sista behandlingen.. men igår så var hon varm över båda framkoterna och lite svullen tyckte jag. var lite stel nr jag red henne men svårt att se om hon var halt. ska till vetrinären på onsdag:( förhoppningsvis är det inget men man tror alltid det värsta.

är det nån som har nått bra tips för en häst som hela tiden får kotledsinflammationer.

Sv: och så var det dax igen.....

Ändra underlaget och ridsättet.

De flesta kotledsinflammationer kommer av dåligt underlag och felaktig ridning, tyvärr. Sedan kan det ju bli en ond spiral där hästen blir känsligare och känsligare.

jo men rider enbart dressyr och ut i skogen, rider för dressyr instruktör två gånger i veckan. i februari fick hon trots att hon stått i två månader när jag var gravid. känns som hon borde hålla, försöker rida henne mycket "på baken" då hon är framtung.

Ta ut en ET och gå igenom hästen. Kotledsinflammationer beror oftast på andra problem, tex utrustning, ryggproblem, felridning etc. Det är viktigt att man kommer till botten med vad som egentligen är orsaken, annars kommer det bara tillbaka då endast symptomen behandlas. Lycka till :)

Hej hej! postade just en egen tråd ang. kotledsinflammation..
ET? Syftar du då Equaterapeut?
Om man rider utan sadel kan det ändå påverka å bli kotledsinflammation??
TACKSAM FÖR SVAR!!

Ta ut en ET och gå igenom hästen. Kotledsinflammationer beror oftast på andra problem, tex utrustning, ryggproblem, felridning etc. Det är viktigt att man kommer till botten med vad som egentligen är orsaken, annars kommer det bara tillbaka då endast symptomen behandlas. Lycka till :)

ET = equiterapeut, ja :)

Om sadeln är dålig så påverkar snarare sadeln hästen till att utveckla en kotledsinflammation. Det viktiga är ju hur hästen rids. Rids den balanserat och i form så att den bär upp sig på rätt sätt så spelar det ingen roll om man rider barbacka. Då är det sämre att rida med en dålig sadel som hindrar hästen från att röra/bära sig rätt. Men om hästen har ryggont av en dålig sadel så ska det behandlas, det går inte alltid bort bara för att man rider utan sadel. Har den en inflammation i ryggen så kräver det också sitt.

. i februari fick hon trots att hon stått i två månader när jag var gravid. känns som hon borde hålla, försöker rida henne mycket "på baken" då hon är framtung.

Fick hästen inflamation efter två månader i bara hage eller missförstod jag?

Hej Mira, att din häst har får UPPREPADE kotledsinflammationer beror förmodligen varken på ditt sätt att rida eller på dess utrustning. Problemet ligger förmodligen på något som finns hos hästen själv. Eftersom orsaken är så svår att finna så behandlar de flesta veterinärer bara symtomen och så kommer inflammationen åter. Ibland kan problemet vara att man helt enkelt köpt " grisen i säcken" ett måndagsexemplar helt enkelt. Har hon haft problem innan hon kom till dig? Någon gammal skada? Kanske inte eller så " glömde" den tidigare ägaren att nämna detta, det brukar ju vara vanligt.En del hästägare inser ju heller aldrig de rätta orsakerna till sin häst problem heller- man hör ju tex ofta-jo du förstår det var så här att min häst trampade lite snett i hagen och då blev den halt osv- Sen är det ju också så att det avlas på många "sämre" individer också. Det här stoet har ju varit halt så mycket så nu hamnade hon i avelsboxen hör man ju ofta osv. Sen är det inte säkert att en god ridbarhet och korrekt exteriör är att föredra. En del individer är så sönderavlade att de bara håller för att titta på. Jag vill med detta säga- sluta anklaga dig själv och lyssna inte på andra som vill säga att det är din ridning och din utrustning det beror på. Förmodligen har du redan analyserat alla de där detaljerna själv och tar ju även hjälp av en instruktör. En frisk och sund häst ska tåla mer än så.

Senast ändrad av en moderator:

Hej Mira, att din häst har får UPPREPADE kotledsinflammationer beror förmodligen varken på ditt sätt att rida eller på dess utrustning. Problemet ligger förmodligen på något som finns hos hästen själv. Eftersom orsaken är så svår att finna så behandlar de flesta veterinärer bara symtomen och så kommer inflammationen åter. Ibland kan problemet vara att man helt enkelt köpt " grisen i säcken" ett måndagsexemplar helt enkelt. Har hon haft problem innan hon kom till dig? Någon gammal skada? Kanske inte eller så " glömde" den tidigare ägaren att nämna detta, det brukar ju vara vanligt.En del hästägare inser ju heller aldrig de rätta orsakerna till sin häst problem heller- man hör ju tex ofta-jo du förstår det var så här att min häst trampade lite snett i hagen och då blev den halt osv- Sen är det ju också så att det avlas på många "sämre" individer också. Det här stoet har ju varit halt så mycket så nu hamnade hon i avelsboxen hör man ju ofta osv. Sen är det inte säkert att en god ridbarhet och korrekt exteriör är att föredra. En del individer är så sönderavlade att de bara håller för att titta på. Jag vill med detta säga- sluta anklaga dig själv och lyssna inte på andra som vill säga att det är din ridning och din utrustning det beror på. Förmodligen har du redan analyserat alla de där detaljerna själv och tar ju även hjälp av en instruktör. En frisk och sund häst ska tåla mer än så.

Ja jag känner oxå att hon borde tåla mer.. jo har pratat med tidigar ägare och hon har blivit behandlad flera gånger tidigare, vilket jag inte blev upplyst om när jag köpte henne, när jag köpte henne fick jag reda på att hon haft kotledinflamation en gång. men nu ska jag in till vetrinären imorgon och den här gången ska han få röntga hela henne och se om han hittar nått annars får jag ta ut en ET.

Det är i många fall hovvårdsrelaterat. Hur ser hovarna ut? Är hovbenet markparallellt?

har en kanonbra hovslagare som försöker fixa hennes hovar till det bästa, hon har en bakhov som är lite sne..om man kan säga så....;)

Varför fortsätter den vara sned om du har en bra hovslagare?

Vad är det som gör att din hovslagare är kanonbra?

/Migo

Korigeringar utav hovar är svårt, har hästen varit felvärkt en längre tid kan det göra mer skada en nytta att korigera det.

Och korigerar man det så krävs det att det korigeras över en längre tid, fixa till allting på en gång fungerar inte tyvärr.

Senast ändrad:

han har bara skott henne två gånger. innan det hade jag en som var lite hafsig. vet inte varför men han känns kunnig. han tar sig tid och förklarar varför han gör som han gör, är utbildad går många kurser men när det gäller hovslageriet så är inte jag nån expert. sen är det min instruktör som har rekommenderat honom.

Jag skulle rekommendera att en equiterapeut kollar på hästen även om veterinären hittar något mer / inte hittar något.
Jag tycker att en duktig ET ofta kan hjälpa till att få rätt på problem som man inte lyckas med med veterinärerna.
PM:ar telefonnummer till en jätteduktig equiterapeut!

tackar så mycket... ska kolla in det.

ja det fick hon av någon anledning.

Utreddes det inte ordentligt då?
En häst borde ju inte få inflamationer av att bara gå i hage om det inte är skitkasst underlag och hästen springer som tusan :p :crazy:

Hoppas ni hittar felet på hästen!
Det kan inte vara så att hoven är det stora problemet?
Är hästen väldigt oproportionelig? Du säger att den är framtung, men finns det fler saker?

Har alltid haft på båda framkotorna, har haft en kille som "lyst" igenom henne som sett värmeökning på vä bak knä samt hö fram knä. veterinären konstaterade bara kotledsinf och sen var det inget mer, var inte alls pigg på att gå vidare, men imorgon ska jag verkligen stå på mig, är en annan veterinär den här gången.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 099
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar