Och nu sparkas han...

majja78

Trådstartare
Har lite problem i stallgången med min pålle.

Lite historia:
För ett halvår sen köpte jag en 6-årig varmblodsvallack.
Trevlig kille som var riden i 1 år, knappt hanterad tidigare.
Hela sommaren har han fått gå på bete medan vi har tränat lite ridning och lärt känna varandra lite mer.

För två veckor sen flyttade jag hem honom till stallet i byn för att ha honom lite närmare.
För en vecka sen började han steppa runt i stallgången.
Sen började han krafsa med hoven. Slutade när jag sa nej.
Sen slutade han lyssna på när jag sa nej.
Sen började han hugga mot mig när jag borstade honom.
Och idag kom första försöket till att sparka mig.

Jippie.
Ska det tilläggas att det är min första egna häst??

Hur får jag honom att sluta bråka när jag borstar honom?
Vad gör jag för fel?
Hjälp mig... snälla...

Sv: Och nu sparkas han...

Ajdå.. :(
Kan inte vara så att det är stressigt i stallet eller så? Har ingen aning, får hoppas expertarna här har någon idé...

Tvärtom, det är väldigt lugnt i stallet.
Inga störande moment eller andra stökiga hästar...

Eftersom han var så harmonisk innan så är det ju något som blivit ändrat. Ändrad foderstat, har han ont ngnstans?

Ja nu får han hö ett par gånger per dag istället för att gå på bete hela dagarna. Inget kraftfoder...

Har känt igenom honom, men han verkar inte ha ont.

Kan han sakna sina kompisar från betet?
Nu går han ensam, men har en 1-årig hingst som direkt hag-granne.
Och två ston med föl några meter bort.

det kan vara att han är känslig för förändringar och behöver bo in sig och lära sig rutiner, eller så är det så enkelt som att han testar dig, det blir ju ofta mer krav på ridning och hästar när man kommer hem från semestern/ betet.
stå på dig bara så ska du se att de löser sig, ta itu med konflikten redan när han börjar stappla runder, han ska stå stilla och lugnt så blir allt pyssel mkt mysigare. :)

kom på en sak till, är det när han står inne själv?
då kan de även vara att han blir ängslig och han vet kanske inte var han har dig ?

Min annars underbart snälle pojk blir ganska lättirriterad nu i fällningstider, bara som en liten tanke:)

Han har inte haft problem att stå inne själv tidigare.

Han ska få lite ledigt nu då jag ska bort ett par dagar, så kanske det lugnar ner sig...

Ja nu får han hö ett par gånger per dag istället för att gå på bete hela dagarna. Inget kraftfoder...

Han kanske är hungrig:(
Han måste väl ändå få hö mer än "ett par gånger per dag":confused:

Undrar också om han är ensam inne när du sköter honom? I så fall är det kanske bättre att binda upp honom i boxen när du gör iordning honom, det kan vara lugnare.

Jag skulle gissa (förutom på ovanstående) att han läser av att du är osäker och inte litar på honom. Då tar han för sej mer och mer.
Du behöver kanske sträcka på dej och vara mer självklar i din attityd, inte tveka, utan röra dej säkert och lugnt.
Finns någon van person i omgivningen som kan vara med och få dej att känna dej tryggare och prova om han är likadan mot den personen?

Han har inte haft problem att stå inne själv tidigare.

Han ska få lite ledigt nu då jag ska bort ett par dagar, så kanske det lugnar ner sig...

Nej det gör det nog inte, snarare tvärtom om, kan behöva göra av med lite energi skulle jag gissa.

Jag testade med att sträcka på mig idag, och då kom ett ben farande...
Men visst är det så att jag blir mer och mer osäker och otrygg i närheten av honom.
Ska nog ringa hans gammel-matte.

Finns det inte möjlighet att låta honom gå med ngn annan häst?
Den medicinen hjälper många problem, hästarna brukar ha lättare att landa då o blir mer psykiskt stabila.
Annars; var bestämd utan att bli arg, (menar gapa o skrika) och säg till honom om så behövs 100 ggr. Tålamod och bestämdhet. Han testar säkert o i kombination med att det är nytt för honom. Men det absolut snabbaste sättet för att han ska må bra är att låta honom gå med andra hästar.

Se till att han har fri tillgång på hö under dagen. Låt honom gå med en kompis och ring hans tidigare matte så löser det sig.

Du kan prova själv att bara äta frukost på hela dagen fram på e.m efter några dagar är du själv rejält irriterad... Lägg därtill att du inte får prata med någon på hela dagen....blir du själv lycklig då?

För att klarlägga: Hästar är flockdjur,(dvs. de vill gå med andra hästar.) Hästar har ett tuggbehov på c:a 16 h om dagen. (dvs. de bör om det är möjligt få tillgång på grovfoder)

Gör det inte svårt för dig i onödan. Se till att din häst får det den ska ha.

Tack alla för bra svar!! :bow:

Ska nog se till att få en hagkompis till honom, och rulla in en bal med hö.
Och själv vara tydligare i mitt kroppsspråk.

När jag tänker efter så är det ganska logiskt att han blir lite grinig - det är en ordentlig omställning ifrån sommarens flockliv med fri tillgång på betet. :crazy:

Klokt tänkt! Det kommer nog att ordna sig ska du se.

Jag bytte stall med min förra häst. Hon fick gå själv i hage pga att hon sparkade en annan häst. Hon blev helt olik sig i den nya miljön o av att gå själv, inte så att hon stod o skrek efter andra hästar, de gick i hagarna bredvid men det räckte inte för henne.
Jag blev avslängd 3 ggr på raken på en månad. Hade tidigare åkt av henne 1 ggn sen jag red in henne. Hon blev ängslig o helt olik sig. Vi flyttade iallafall tillbaks till gamla stallet o efter en vecka var hon sig själv igen. Jag lät henne gå med en gammal hingst för att hon skulle slippa gå själv o sen fick de sällskap av en till häst.
Så miljöombyten kan nog påverka vissa hästar väldigt mycket.
Lycka till och ha mkt tålamod så löser det sig. :)

Överskottsenergi och understimulans. kan han inte gå med hingsten? Annars skulle jag skaffa en hästkompis åt honom.

Hugg och spark är för mig big no no och hade det varit min häst hade jag sparkat tillbaka vid första försöket...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: animalasia
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 227
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka