och hur säger man detta..

mandaaa_

Trådstartare
Hur säger man, till en vän vars häst man är medryttare på, att man inte vill fortsätta längre för man har hittat en annan häst (med mer kapacitet) som står på en bättre anläggning (med mer träningsmöjligheter), utan att såra eller känna sig elak ?
Vi är inte "vännervänner" utan vi har haft häst i samma stall förut och är väl mer stallvänner om ni förstår vad jag menar.

Grejen är att jag verkligen älskar hästen jag rider, och ägaren, allting funkar kalas, förutom det att vi rider så olika, jag vill träna och tävla, hon är mer hobbyryttare.
Vi ser olika på bla hullet i hästen, träningarna osv osv.
Jag hade aldrig viljat sluta om vi hade haft träningsmöjligheter, som ett ridhus tex, men nu har vi inte det, knappt en fungerande paddock, och jag har inte råd och tid att dra trsp till ridhuset de dagar jag har honom i veckan.

bröl, vad göra...

Sv: och hur säger man detta..

Man säger det du skriver här helt enkelt

"du vet att jag älskar din häst och att jag tycker att du och jag fungerar kanon ihop. Men nu har jag fått ett erbjudande om att rida en häst där jag får större möjligheter att utvecklas som ryttare och jag känner att jag måste ta den chansen. Jag hoppas verkligen att du inte blir ledsen eller besviken och jag hoppas förstås att du kan förstå att jag gör som jag gör"

men usch vad elak jag skulle känna mig.
Saken är den att jag vet hur skönt hon tycker att det är att få hjälp och hästen är ganska spec. och fungerar inte med alla ryttare.
Det känns så elakt att sluta.. och jag tycker ju om hästen så fruktansvärt mycket..men jag börjar tycka det är tråkigt i stallet och jag vill inte känna så..

Jamen, det är ju knappast snällare att sluta och dessutom LJUGA för henne. Säg som det är eller låt bli att sluta - det är de alternativ jag ser att du har.

nej nej ljuga tänker jag inte göra, tänkte bara om det fanns något bra sätt att säga det på utan att jag ska känna mig elak haha

Var ärlig, det är det som lönar sig bäst. Mamma hade ju en medryttare som har ridit hos oss i 10års tid som slutade nu i lördags. Hon ringde mamma och drog en massa undanflykter som att att hon vill spara pengar (hon fick bekosta hästens skoning och hon fick rida hur mkt hon vill), att hästen har ont i ryggen ( hon har själv varit med hos veterinären angående detta och veterinär säger att hästen är ok att rida på). Tror hon sa något annat oxå men kommer inte ihåg vad.

Ivf så visade det sig att hon ska börja rida hos grannen när allt kröp fram. Varför kunde hon inte sagt det från början? Hon kunde ju oxå ha sagt till lite i förväg istället för att bara ringa och säga att hon inte kommer mer, det känns ju inte så schysst mot hästen heller att ingen kommer och rider den. Men mamma har löst det med andra men ändå. Man kan faktiskt varsla om sånt här någon vecka innan man slutar.

Så var ärlig, det kanske känns jobbigt att göra någon besviken men det är ändå bättre än att personen får höra på omvägar om den riktiga orsaken till att man slutar. Något man lärt sig är att i hästvärlden känner alltid någon någon. Lycka till!

jo absolut ska jag vara ärlig, saken är väl den att jag känner mig så elak mot ägaren som slutar och tänkte mer på hur man säger det på bäst sätt, kanske mest för min skull haha, hur jag säger det utan att få så sjukt dåligt samvete.

jo precis, alltid känner någon någon i hästvärlden

Du fick ju ett bra tips på hur du kan säga till personen att du inte vill fortsätta med hennes häst. Berätta om dina ambitioner så kommer säkerligen personen ifråga att förstå dig. Som hon som red mammas häst innan, hon ska ju rida hos grannen, det förstår man ju att hon hellre vill rida på hemmaplan än att åka ca 1mil. Men hon kunde ju ha sagt det istället för att dra en massa dåliga undanflykter. Det är ju ingen som blir sur för att hon rider grannens häst, det förstår man ju att hon hellre gör men, ja hitta på dåliga ursäkter och dessutom sluta helt tvärt, ja då blir man ju besviken.

Men som sagt medela i tid, ex säg att du hjälper henne månaden ut så att hon inte behöver känna att du helt "överger" henne. Lycka till

Jo precis, usch vad hemsk jag känner mig dock.
Jag vet ju hur mkt hon uppskattar min hjälp..
Men ibland får man väl vara lite ego och tänka på sig själv och sin utveckling väl ?

Det är klart att man ska tänka på sin egen utveckling. Kan ju även vara så att ägaren tror att du är nöjd med att "bara rida" oxå? Om du talar om dina ambitioner kanske förutsättningarna förändras med din medryttarhäst? Eller du kanske inte är intresserad överhuvudtaget att fortsätta rida denna häst? Tänker som så att om du talar om hur mycket du verkligen vill träna och tävla så kanske ägaren ändrar inställning? Hänger du med på vad jag menar?

Även om det känns hårt att säga som det är så är det det man vinner på i längden! Lycka till!

hon vet vad jag vill, jag tävlade hela denna sommar men det finns inga träningsmöjligheter i stallet jag står i, och då får jag dra trsp 3 dagar i veckan till ridhuset, PLUS träningskostnaderna utöver, det har jag inte råd med och jag vill inte att min hund ska få ligga ensam så länge så ofta.

Det jag har blivit erbjuden nu är gratis medryttarhäst i stall med ridhus, 2 ridbanor, tränare på plats och det enda jag betalar är mina träningar och tävlingar på lokal nivå.
Är det regional eller högre betalar ägaren tävlingskostnaderna samt kör trsp.
Hästen har SÅN kapacitet, jag har ridit den förut, och hon är en klocka på allt.
Det känns som en kalas chans för mig att utvecklas..
Och denna ägare VILL att hästen ska ut och tävlas och tränas.

Men det som du sa nu sist.....det är väl bra?

Det är ju flera argument och ingen av dem förringar din "vän" och hennes häst.

Säg att du har utvecklats och nu vill vidare och prova nya utmaningar på en annan nivå.

Hon förstår säkert.Men dra inte på det för länge....

Äh du krånglar till det för dig. Var ärlig och rak - det uppskattas mest i längden. MEN var juste och tala om det nu på en gång och sluta inte rida denna häst precis på en gång utan erbjud dig att rida kanske månaden ut i alla fall. Då får din bekante en möjlighet att fundera lite på hur hon vill lösa motionerandet av hästen innan du försvinner.

Det är det sätt jag skulle uppskatta mest i alla fall. Eller bli minst ledsen över.

Säg som det är. Jag skulle ärligt talat bli jättebesviken om min bra medryttare skulle börja trassla in sig i konstiga bortförklaringar. Säg som det är. JAG skulle förstå. Men som andra redan sagt, ge henne lite tid innan du drar, det är inte jättelätt om man har annat de dagar medryttaren har hästen att lösa det på en dag.

Blir hon sur trots att du är ärlig och dessutom ställer upp ett tag till så får hon väl vara det då.

jo jag känner ju det att den "nya" hästen lockar mer.
Jag kan utvecklas med den, med den jag rider nu kommer jag en bit till men sen är det stopp, och som det känns just nu har jag ingen ork/lust att träna/rida längre då det inte går där jag hästen står..

jo absolut, ja ska erbjuda mig månaden ut, hon har en familj i stallet som brukar hjälpa henne de dagar hon har hästen så det löser sig säkert på så sätt också ifall det krisar.

självklart ska jag vara ärlig och rak, jag känner mig bara lite elak ..
och som vanligt, när man planerar säga det så får man höra hur skönt det är att man hjälper henne och hur mkt hon uppskattar all hjälp..
suck, det slår aldrig fel.

Jo, hon förstår nog, hon är klok och bra..

Säg som det är, var rak och ärlig men även så pass snäll så att du tex erbjuder dig att rida månaden ut så du inte sätter henne i en tråkig sits, hon kanske hinner hitta någon annan som funkar med hästen...

Lycka till och hoppas att det funkar med den nya hästen.

va ärlig...det lönsar sig alltid.
och som ovan nämt,,,hjälp till en liten tid extra...så ägaren iaf har en chans att "planera om" sin vardag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 732
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud