OCD - Lösa benbitar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare aikon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 320
A

aikon

Jag har ett sto på 3,5år som är röntgad som 2,5åring och var då fri från lösa benbitar! Finns det någon chans att det uppstår lösa benbitar efter det om det inte skett via en olycka/skada?

Sv: OCD - Lösa benbitar

jag har en halvblodsvallack som ska opereras för lösa benbitar i morgon!! Misstänker du att det är så att hästen har lösa benbitar eller har du sett några symtom? För ca 5 månader sen så såg kah på min 2 åring att han var svullen i bakhasen, väntade ett tag (tänkte han hade fått en spark eller så) men svullnaden gick inte ner.. så jag åkt till en klinik och röntgade båda bakhaserna och han hade en lös benbit i den svullna hasen. Är du osäker tycker jag att du ska åka till klinik och röntga din häst! Lycka till!:bump:

Jag har inte sett några symtomer och hon är ju redan röntgad som 2,5åring! Så min fråga var ju om de kan få OCD efter 2,5års ålder utan att ha varit med om en olycka! Men Alexandra W svarade ju på min fråga!
Tack!

Vad jag hört så går gränsen vid 1,5 års ålder, och efter det uppkommer de bara genom "våld" (dvs skada).

Lösa benbitar uppkommer ju av tillväxtstörningar i brosket, och olika ben i kroppen slutar växa vid olika tider. Lösa benbitar kan hittas redan vid 6 mån eller tidigare, så efter 2.5 år så håller jag med om att man inte borde kunna hitta några nya.

Vad jag hört så går gränsen vid 1,5 års ålder, och efter det uppkommer de bara genom "våld" (dvs skada).

Vid 1½ ålder kan man friröntga med hyfsat god säkerhet enligt de veterinärer jag talat med, så jag är beredd att hålla med.

Vid 2½ ska det vara stensäkert (vad gäller OCD, dvs tillväxtrubbningar)

Jag har inte sett några symtomer och hon är ju redan röntgad som 2,5åring! Så min fråga var ju om de kan få OCD efter 2,5års ålder utan att ha varit med om en olycka! Men Alexandra W svarade ju på min fråga!
Tack!

ok du kanske inte ville ha någon hjälp!! verkar inte så!

ok du kanske inte ville ha någon hjälp!! verkar inte så!

Det där var väl onödigt? Personen svarade ju bara att nej h*n har inte sett några symptom/tecken på OCD, och hästen är friröntgad vid 2½ års ålder. På vilket sätt är det att inte vilja ha hjälp, hon svarade ju bara på din fråga, med tillägget att hon fått svar på sinf råga, som var om lösa benbitar kan uppstå efter 2½ års ålder, av andra orsaker än traumatiska.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 615
R
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 078
Senast: Kirre
·
Hundhälsa Hur ser prognosen ut för en fyraåring som har lösa benbitar i båda armbågarna? Han är påtagligt halt trots att han har gått på olika...
2
Svar
20
· Visningar
3 539
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 653
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka