"Obstinat" bebis....

S

stall_tarv

Från att vara en liten ängel till att vara en riktig trollunge som försöker göra allt för att visa att hon minsann kan va större o starkare än mig.....Köpte min lilla stackare för ett år sen,då hade hon enbart gått på lösdrift med bägge sina föräldrar i 2,5 år o mådde inte alls bra...Totalt ohanterad o mager o eländig:( ......
Men då kom lila jag o skulle rädda lilla trollet till ett bättre ställe:angel:
Allt har gått jättebra med inridning,en självklar sak tyckte älsklingen tills nu,suck...
Lill-trollet tycker det ä jättekul att resa sig för minsta lilla....
Har ni någe bra tips för att få bort dessa stegringar i tid o otid!?
Det ä fortfarande jag som bestämmer men lite läskigt med dom där fladdrande hovarna ovanför huvudet hela tiden:confused:
Tacksam för alla svar:banana:
 
Sv: "Obstinat" bebis....

ingen som har nåt litet tips......tacksam för allt:)
 
Sv: "Obstinat" bebis....

När det gäller obstinata unghästar så har jag alltid gjort på samma vis gällande hanteringen, vilket har gjort att jag aldrig har behövt bråka samt att jag fått både lugna och väluppfostrade hästar som alltid i första hand lyssnar på matte utan att slutat tänka själva och som alltid får beröm av omgivningen.

Alla har de sina trotsprioder mer eller mindre. När de har en bra period är jag mycket noga med att befästa det jag vill få fram. Vi har ömsesidigt bestämmande förutom på några få punkter där jag har full bestämmanderätt. I gengäld så tar jag aldrig bråk med dem, en häst vill vara till lags.

Mina hästar har alltid varit mycket lätta att tyda så så fort jag märkt att en jobbig period är i antågande så har jag låtit bli hästen, den har bara fått gå i hagen och sköta sig själv och sina känslor, på så vis går det väldigt fort över och de har aldrig haft en längre period en knappt en vecka och mer sällan än man ofta hör annars.

Jag har aldrig förstått varför man skall ta strid med någon bara för att den är inne i en jobbig fas, det blir ju bara värre. Alltid hör man folk som klagar över sina jobbiga unghästar, något sådant har jag aldrig fått vara med om efter mitt tänkande av hantering.

Så mitt förslag till dig är att låt bli hästen en stund nu, hon talar om att det är inte kul längre, låt den bara vara och sen när perioden är över så ser du till att befästa ett nej till stegring de FÅ gånger hon då kommer göra det.
Om din häst gått ohanterad på lösdrift tills 2.5 år så kan du räkna med att hennes normala trotscykel nu när hon träffat människor är förskjuten några år.
 
Sv: "Obstinat" bebis....

Hej min tjej på 2½ år var lika dan.Jag tog ett grimskaft med kedja o satt den som vanligt i grimman, sen gick vi våran promenad.När hon stegra så skakade jag på grimskaftet o så fort hon kom ner så sluta jag å fortsatte gå.Hon gjorde så ett par gånger tills hon kom på att det inte var så skönt att vara där uppe.
 
Sv: "Obstinat" bebis....

Hej!

Hur märker man när hästen har en trotsperiod respektive när den är över?

Och hur befäster du ett nej till stegring?

När det gäller obstinata unghästar så har jag alltid gjort på samma vis gällande hanteringen, vilket har gjort att jag aldrig har behövt bråka samt att jag fått både lugna och väluppfostrade hästar som alltid i första hand lyssnar på matte utan att slutat tänka själva och som alltid får beröm av omgivningen.

Alla har de sina trotsprioder mer eller mindre. När de har en bra period är jag mycket noga med att befästa det jag vill få fram. Vi har ömsesidigt bestämmande förutom på några få punkter där jag har full bestämmanderätt. I gengäld så tar jag aldrig bråk med dem, en häst vill vara till lags.

Mina hästar har alltid varit mycket lätta att tyda så så fort jag märkt att en jobbig period är i antågande så har jag låtit bli hästen, den har bara fått gå i hagen och sköta sig själv och sina känslor, på så vis går det väldigt fort över och de har aldrig haft en längre period en knappt en vecka och mer sällan än man ofta hör annars.

Jag har aldrig förstått varför man skall ta strid med någon bara för att den är inne i en jobbig fas, det blir ju bara värre. Alltid hör man folk som klagar över sina jobbiga unghästar, något sådant har jag aldrig fått vara med om efter mitt tänkande av hantering.

Så mitt förslag till dig är att låt bli hästen en stund nu, hon talar om att det är inte kul längre, låt den bara vara och sen när perioden är över så ser du till att befästa ett nej till stegring de FÅ gånger hon då kommer göra det.
Om din häst gått ohanterad på lösdrift tills 2.5 år så kan du räkna med att hennes normala trotscykel nu när hon träffat människor är förskjuten några år.
 
Sv: "Obstinat" bebis....

Hej!

Hur märker man när hästen har en trotsperiod respektive när den är över?

Och hur befäster du ett nej till stegring?

Jag tycker att vi allt för ofta gör alldeles för mycket med våra unghästar och ställer för stora krav många gånger.

För mig handlar allt om ömsesidig respekt och tillit som man jobbar med var gång man möts.

Jag har jättesvårt att förklara vad jag gör, det bara faller sig helt naturligt och jag tänker inte så mycket utan bara gör utifrån känslan. Men jag kan försöka förklara lite hur jag gör.

Alla har vi väl perioder då allt bara fungerar, när man då helt plötsligt märker att de ifrågasätter så är det nåt på G.

Det kan va att hästen tidigare visat intresse när man kommer till hagen men en dag inte gör det. Då går jag bara in och kollar om den är sjuk eller bara vill vara ifred.

Det kan vara att hästen som i vanliga fall står i sin box med öppen dörr men helt plötsligt en dag eller flera i rad bara knallar ur boxen trots att man säger nej, och ur stallet då 'är det också nåt på G och hästen åker ut igen eftersom den absolut inte vill va med mig i stallet den dagen.

Eller hästen som står still uppbunden men en dag bara skrapar med hovarna och stutsar runt. Det är de här små signalerna som vi oftast missar. Hästen försöker säga nåt vi lyssnar inte hästen tar då till nästa steg och så är bråket igång helt i onödan.

De visar oftast redan i hagen om man lyssnar.
Jag använder mig av mycket verbal kommunikation så från början så får de lära sig att när man arbetar så håller man alla fyra i marken. De får också lära sig olika ord som jag alltid använder mig av i alla lägen.

Även under en promenad är det från början förbjudet att sprattla med benen. De får lite mer frihet när orden är befästa och de lärt sig skillnaden på arbete och fritid.

Många låter sina hästar bralla, stegra eller försöka gå i förväg i början för det är ju kul och man måste ju lära känna hästen innan man vet vad man ska göra, så helt plötsligt så får de inte det en dag. Klart de då börjar ifrågasätta och vissa individer gör det då varje dag, andra anpassar sig ganska snart.

Jag har alltid en kapson innan jag befäst orden så att jag dels, kan dra ner hästen samtidigt som den inte kan komma loss. När hästen stegrar, så ett rungande nej, en nerdragning och så still med lugn andning och avslappning tills hästen slappnar av och lyssnar.

Då går vi igen, beröm hela tiden hovarna är på plats, sedan så gäller det att förekomma hästen, det ger bästa resultat för då kommer de ju aldrig på vad de kan göra, man ser ju när de är på G att ex. resa sig, redan där så skall ett nej och en ev. åthutning i kapsonen komma.
Det behövs inte många gånger för att hästen skall förstå.

Så i korta drag lyssna och läs av för att förekomma hästen, var alltid koncekvent, ge den ledigt om den har ändrat beteénde, den kommer inte utnyttja det utan istället respektera och lita på dig och ge tillbaks samma respekt och vilja att lyda dig.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp