Observation efter kastrering

Sv: Observation efter kastrering

Jag kan väl bara säga att om kastrerade en så pass gammal/vuxen hingst hade jag varit väldigt tacksam om veterinären lagt ner så mycket. Risker finns ju och om veterinären upptäckt något som skulle kunna bli problem så hade bara varit tacksam för att slippa ta hem hästen innan det var utagerat.

Nog håller jag med om att det oftast är bättre att säga som det är när ngt strular. Men motsatsen behöver inte vara oseriöst.
PL

Ja jag ÄR väldigt tacksam! Det jag funderar över är om det är vanligt :)

Med tanke på hur många kastrationer som utförs varje år så är det inte vanligt med komplikationer...men det händer.
gulan

Nog håller jag med om att det oftast är bättre att säga som det är när ngt strular. Men motsatsen behöver inte vara oseriöst.
PL
Nej iof inte. Nu behöver ju inteTS betala för uppehället (vilket jag ochså tycker är konstigt men bara att tacka och ta emot). Jag skulle ändå bli rätt irriterad om jag lämnat ifrån mig min häst och får flyktiga svar. Vad skulle ha gjorts om jag hämtat hem hästen och den svullnade hemma tex?
gulan

kl
Jag va in på kliniken och bokade tid åt min -03a idag, då sa dom att risken för blödningar och tarmframfall(?), tror jag det hette, va större på varmblod efter 2,5års ålder och att kliniken rekommenderar liggande kastrering (vi ska dock ha stående) anyway, kan de va nå sånt som drabbat din kuse?

Vissa travare har större öppning i bukhinnan (därigenom som testiklarna vandrar ner från buken till pungen) och för dem innebär en stående kastration en ökad risk för tarmframfall. Det är inget att leka med...

vet inte hur vanligt det är faktiskt, men tillräckligt för att ATG i Skara inte ska kastrera några travare stående iaf. Hur andra ställen gör, vet jag inte, det är bara där jag jobbat med hästsjukvård

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 268
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 217
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka