Observation efter kastrering

N

Novum

Min hingst på 4 år kastrerades nu i tisdags och jag har inte fått hämta hem honom än. Det senaste vi hörde var att veterinären ville hålla honom på kliniken tills på måndag.

Själva kastreringen gick bra men sedan började op-såret svälla upp veterinären ville hålla han ett par dag. Dessa dagar blev tre och sedan till 7 dagar. Veterinären sa att det såg stabilt ut men ville fortfarande behålla honom för observation och han lugnar mig och säger att det inte är något ovanligt.

Men hur vanligt är det att hästar får stå en vecka på observation efter en kastrering?

Sv: Observation efter kastrering

Har faktist aldrig hört talas om det.

Jag har dock alltid låtit kastrera hemma i stallgången o släppt ut i hage dagen efter. Visst har det hänt att det blivit svullet ibland, ibland har man tom behövt en kur penicillin. Men aldrig behövt tillkalla veterinär efter själva ingreppet.

Alla hästar jag hört talas om har fått åka hem direkt bara de vaknat upp. Det brukar ju bli lite svullet men det beror väl på hur mycket.

Det enda jag hört som ej varit bra är en häst som inte vaknade upp direkt. De fick liv i den också även om de var lite ängsliga ett tag för honom.

Hoppas du inte blir lurad. Hör om en "second opinium" kanske?

Hmm konstigt att han fått stanna så länge men lurad blir jag nog inte, de såg alla rätt oroliga ut då jag dök upp och skulle hämta han första gången. Redan då kände jag att det var något som var fel, fast jag hoppas verkligen att det inte är värre än vad veterinären sa.

Klininken knycker pengar av dig!!
Det är för oförskämt. Har hästen feber? Allmän påverkad? Äter inte?, kolik anfall? Har blodprov tagits som kan visa infektion i kroppen?
Det är inte ovanligt att de svullnar i skapet efter en kastration. Fråga om hästen får röra på sig varje dag. Det är nödvändigt.
Jag tycker du ska fråga om vetrinären klantat till det under op och därför vill hålla kvar hästen.
gulan

Klininken knycker pengar av dig!!
Det är för oförskämt. Har hästen feber? Allmän påverkad? Äter inte?, kolik anfall? Har blodprov tagits som kan visa infektion i kroppen?
Det är inte ovanligt att de svullnar i skapet efter en kastration. Fråga om hästen får röra på sig varje dag. Det är nödvändigt.
Jag tycker du ska fråga om vetrinären klantat till det under op och därför vill hålla kvar hästen.
gulan

Ja knycker pengar gör de inte för jag behöver inte betala något för övernattningarna (tack gode gud) men jag ska ta och fråga ut veterinären vad det är som egentligen är fel för de är verkligen kryptiska.. Idag var tillståndet stabilt men han sa att det inte kändes bra att skicka hem honom än och han har inte haft någon feber. Men jag undrar jag om det kanske var något som gick fel vid kastreringen.. Eller så kan det vara att veterinären vet att han är väldigt väldigt svårlastad!

Jag tycker det låter skumt. Jag har aldrig hört om att en häst som kastrerats skulle stanna kvar så länge. Men har det blivit komplikationer så är det ju en annan sak. Hur kan det komma sig att du slipper betala? Har veterinären sagt det?

Nä jag har heller aldrig hört talas om det. Veterinären har hur som helst varit helt underbar med hästen min så jag vill ju tro det bästa. Det är bara det att jag funderar lite över hur vanligt det är att de hålls kvar, och det är ju uppenbarligen inte särskilt vanligt!

Jag vet att det kanske låter konstigt men det är så överenskommelsen är :)

Senast ändrad av en moderator:

Mysko:confused: De hingstar vi har haft genom åren har kastrerats hemma. Både stående och liggande kastrationer har gjorts hemma. Den liggande pallade vi upp med höbalar på varje sida om sig så han låg med benen i luften. Funkade utmärkt. Viktigt är ju att de kan röra på sig och inte stå stilla i en box. Tycker du ska ta ordentligt reda på varför de har velat behålla honom så länge. Komplikationer? Ska kastrera min 3åring nu snart också vilket ska ske hemma i van miljö.

Be att få ett journalutdrag å att du kan läsa om vad som gått fel... Låter ju som det skulle vara något annat än vanlig svullnad efter kastration.

Kan du inte åka och hälsa på hästen på kliniken?

Jag hade gjort det om jag haft möjlighet men jag får kolla journalen på måndag :) Bra idé!

Vi har kastrerat en 5 åring på klinik. Sövdes på morgonen, op, hem på em. Givetvis hade vi möjligheten att ha bra koll på honom hemma! Givetvis svullnade även han ordentligt men vet sa att det är vanligt. Äldre hingstar rek han att skära på klinik då de oftare har utvecklat stora blodkärl i området. Unghinstar tyckte han var bäst att ta hemma.

Är såret ihopsytt?
I sådana fall finns risk för inre blödningar och i det läget är det bra om hästen står kvar på klinik.

Det fick vi också.
Men i det här fallet har de väl upptäckt någon riskfaktor för blödning.

vi fick ta hem dom så fort dom hade vaknat. å då tog vi fem st, har aldrig hört talas om att domfår stanna så läng

Nu för någon månad sen var det en häst här som fick svåra komplikationer efter kastrering, det gjordes här, men hästen blev sämre svullnade och varade, svarade inte på penicillin så han stod på klinik ett tag. Mår bra nu

Det har nog blivit inflammerat. En bekant till mig lät kastrera sin franska åsna, och det blev inflammerat så han dog av det. Så det är nog jättebra att han är kvar på kliniken om det blivit infl.

Och som seriös vetrinär så informerar man hästägaren vad man misstänker och vad konsekvensen kan bli av en inflamation efter kastration.
Jag som hästägare skulle aldrig acceptera flyktiga svar.
gulan

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 268
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 217
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka