Oborstad yngling.

G

Grimhild

I hagen där jag har min häst går dessutom fyra andra kallblod, varav en ung herre som är i tvåårsåldern. Han är kastrerad. Tyvärr är han nog inte särskilt välhanterad och hyser ingen större respekt för människor. Inte på det vis att han är elak. Men han är väldigt närgången och går rätt på. När ägaren eller jag ska leda honom i grimma sliter han så gott det går, och när det inte funkar (att komma loss) kastar han med huvudet och dansar runt. Det gör för min del inte något, efter som jag sällan har någon anledning att ta ut honom från hagen.

Men det som verkligen är ett problem för mig är att ta ut min egen häst. Unghästen gör ofta allt för att smita med ut, och har lyckats med det både en och två gånger. Trots att jag skäller högljutt på honom, viftar med armar, knuffar bort honom, och någon gång haft med en pisk att hota med har det ingen effekt. Den enda som reagerar är min egen häststackare :crazy:.

Det jag vill är alltså att få lite tips och råd hur jag ska få hästen att gå undan för mig? :confused: Under det moment att ta ut min egen häst kan jag som sagt inte fara runt allt för mycket eftersom den enda som blir skämd är just min häst.

Kan ju påpeka att den unge hästens mor är ungefär likadan, men hon har åtminstone vett att gå undan när man jagar bort henne.

Sv: Oborstad yngling.

Brist på uppfostran? :crazy:

Är inte rädd för hästen på något vis, han är hur gullig som helst.
Men aldelles för på sig som sagt, och förstår absolut inte vad jag vill när jag viftar och skäller på honom :(.

Jag vet inte riktigt...

Jag skulle nog vänta med att ta fast min häst och jaga bort 2-årigen långt åt skogen och sen ta min häst och skynda mig ut.

Sen så skulle jag nog tipsa ägaren om att uppfostra busungen så att han får liiite mer respekt för människor iaf.

Tror säkert att det finns någon här som lurar på något bättre tips ;)

- Miria

Jag tror att du måste prata med både ägaren, och med de andra som har hästar i stallet, så att ni alla gör upp en gemensamm rutin, och hanterar den här pållen på samma vis. På det sättet lär han sig att det inte är lönt, oavsett vem som tar in en annan häst.
Kallblod är ofta såna här, dom utnyttjar sin egen storlek... Har en ardenner som jag haft sen hon var föl, så jag känner igen problemet..;)

Utöver detta så tror jag att du måste hantera den här hästen separat, dvs träna med honom och lära honom att respektera och backa undan för dig. Givetvis med ägarens tillstånd. Jag har 2 övningar som jag gör med alla hästar i mitt stall, oavsett om dom är mina eller inackorderade.
1: Hästen ska backa!! När jag går mot hästen rakt framifrån ska den backa för mig. Gör den inte det, så går jag på den, och petar med spöet i bogen. Funkar inte det heller så blir det smäll på bogen och ryck i grimman. Tänk på att inte gå för fort, och hamnar du under halsen på hästen så har du inte en chans att flytta den.
2: Hästen ska flytta sig i sidled för mig. Jag håller den i grimskaftet, står ungefär mitt på sidan av hästen, och petar med spöet på baken. den ska då gå undan för mig. tänk som när man longerar, fast på minivolt. Den ska stå och trampa med frambene och flytta baken, bara.

Det är alltid den som går undan som är svag, så genom att flytta på hästen lär du den att respektera dig, och se dig som ranghög.

Lycka till!
Häls Embla

Finns det något stadigt träd i hagen? Om inte matte/husse uppfostrar sin häst skulle jag helt sonika skruva en hög bindring i det trädet, hänga dit ett grimskaft och så sätta fast bråkstaken, och i lugn och ro ta ut din egen och sen gå in och släppa lös bråkstaken.

Jag tillämpar det just nu med en liten buse till ponny som är här. Hon komemr med vindens hastighet när jag ska ut med någon annan häst, och sjasa bort henne fungerar i en halv sekund om man inte verkligen JAGAR bort och då blir mina stackare upprörda och förvirrade.

Så, hon sitter fast, och efter några dagars irritation över detta har hon lugnat sig. Idag gick hon inte ens upp till grinden när jag tog ut min tvååring, hon insåg att det är roligare gå lös nere i hagen än sitta fast i jätteträdet vid grinden :angel:

Tack för dina råd. Har faktiskt hanterat busfröet lite dom senaste gångerna jag varit där, med blandat resultat. Men efter en stunds kämpande brukar det faktiskt funka ganska bra. Hästarna går ju i lösdrift, så det är ju sällan man har anledning att hantera den lille, och det är bara jag och ägaren som gör det isåfall.

Har jobbat på att få honom hålla avståndet när man leder honom i grimma, och att överhuvudtaget leda honom i grimma. Det gäller att vara stark ibland :p, men det går.

Får väl fortsätta kämpa med honom, ägaren har dessvärre sällan tid med det, men någon halvtimme per gång jag ändå är där kan jag väl avvara, är ju ingen expert på hästar eller uppfostran, men lite enkla övningar för att få hästens uppmärksamhet och för att få hästen att gå undan för mig har jag kört med mitt eget bus, och det har fungerat bra.

Nu går dom i en skogshage, så det finns fullt av den varan ;)

En idé som kanske är värd att prova :D, måste nog diskutera det med ägaren först... Men jag är nästan beredd att prova vad som.

Sen vi flyttade hästarna har vi nu en stor besvärlig grind med taggtråd på (ja, inte så bra, men hagen är stor och hästarna har ingen anledning att ta sig ut eller jaga in varandra i staketen) och det har blivit ännu besvärligare att få ut min häst, förut kunde man ju vifta lite med eltråden för att skrämma övriga, ibland hade det ju effekt iallafall :smirk:.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 156
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar