Obligatorisk vaccination

H

humlon

En fråga, är det obligatorisk att ha sin häst vaccinerad? Är lite dåligt insatt i detta. Alla hästar i vårat stall är inte det med motivering att man inte är ute och tävlar, men ibland så kommer det ju nya hästar till stallet. Hur fungerar det då`?

Sv: Obligatorisk vaccination

Finns ingen lag som säger att du ska vacc hästen dock finns det regler för om du vill tävla att hästen skall vara vacc.

Många uppfödare som har 10 unghästar på lösdrift vacc inte då ingen häst lämnar lösdriften tills dom ska ridas in!

som regel brukar man ju ha att nya häsatr som kommer till stallet skall vara vaccinerade.
Den som väljer att inte vacc får ju stå sitt kast om hästen sedan blir sjuk men de skadar ju inte andra hästar att sin egna inte är vacc utan det är snarare sin egna häst som löper större risk att insjukna!

Det är i princip bara i tävlingssammanhang (och liknande) som vaccination är ett krav.

Att det kommer in ovaccinerade hästar i ett stall spelar inte så stor roll för de andra hästarna, de nya är ju lika bra smittbärare oavsett om de är vaccinerade eller inte.
Vaccinet gör bara att den vaccinerade hästen inte blir lika sjuk, det kan aldrig påverka andra hästar.

Vaccinering är inte ett krav så vida inte man tävlar. Däremot tycker jag att man som hästägare bör vaccinera om man står på stall där hästar åker iväg på tävling/träning eller det ofta kommer nya hästar.

Stelkramosvaccinering skyddar hästen från att få stelkramp. Influensavaccinering skyddar inte hästen från att få influensa men dödligheten är inte lika hög hos en vaccinerad som hos en ickevaccinerad.

Krav och krav, försäkringsbolagen ersätter inte för strelkramp om man inte har vaccinerat hästarna mot det. :idea:

Något som är lite konstigt är att försäkringsbolagen kräver vaccinering för att ersätta vid stelkramp.
Däremot ersätter de inte komplikationer till vaccineringen, vilket visserligen inte är jätte vanligt och inte jätte kostsamt. men det blir ändå dubbla budskap.
Annelie

Trav; du får tävla en ovaccinerad häst.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 443
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Senast: Stergo
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 156
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka