Objudna gäster.

P

peligrozzo

Sven duva och hans fru Berit ;)
Har flyttat in på våran balkong, frun har bosatt sig i en tom blomkruka medans herr Sven vakar ovanför. Änsålänge har hon inte "byggt" bo och heller inte lagt ägg, för jag antar att de e de dom ska göra här.... Så, vad gör jag nu? Vill inte gärna ha dom på balkongen.... Vill absolut ha bort dom innan hon lägger ägg, sen e de ju kört.? Dom är dagligen där och jag "skrämmer" bort dom, men dom e snabba på att smutsa ner och ikväll när jag skulle ut och röka så trampade jag i en nygjord plupp :crazy:

Bild på Berit

Sven

Båda

Sv: Objudna gäster.

Jo de kan ju tyckas vara de enklaste, men nu har de dock blåst rätt rejält här i ett par dagar, rakt in på balkongen... så nu har Berit samlat pinnar och byggt ett litet (än så länge) bo på golvet i skydd för binden, nyss satt Sven där nere också för att läa.... Så även om jag tar bort krukan känns de som "problemet" kommer kvarstå.

Vad fruktar en duva mest av allt? Känns lite överkurs att köpa en stor sån där plastuggla för att sätta på räcket.... :crazy:

Har du hund/katt?

Prova med att ha dem under uppsikt på balkongen de tider som duvorna brukar vara där. Det kan nog få dem att fly.

Duvor är HOPPLÖSA! Kompisen hade ett par som återkom gång på gång på gång trots att han tog bort bon och tog äggen för dem. De är inte ens så noga med att bygga bon utan kan få för sig att lägga äggen direkt på golvet.
Ta bort alla försök till bon de gör, ta bort eventuella ägg, jaga bort så fort du ser dem och sätt upp en rovfågelsiluett i fönstret. Sen är det bara att hoppas att de tröttnar men jag skulle inte ha några större förhoppningar tyvärr... Duvor är inte så smarta.

Jo hopplösa va nog rätta ordet...

Tog bort bo-bygget på fm och ett par timmar senare hade hon bådde byggt nytt och lagt ägg... :crazy:
Så nu ligger hon där å ruvar sitt ägg och bryr sig inte ens längre när vi går ut där... ligger vackert kvar, dock har jag inte släppt ut hundarna där, risken finns att dom tycker hennes bajs e godare än att skrämma henne:crazy:

Sambon är djurvän långt över sitt förstånd så han tycker vi ska låta henne vara till ungen är flygfärdig, tog ca 1 månad tyckte jag han sa att han läst nånstans för att sen "Duv-säkra" balkongen....

Jag skulle gjort som sambon förelsog och tyckt det var lite mysigt att följa familjen och ungens uppväxt på nära håll.:)

Nej usch, ta bort äggen. De skitar ner något förbannat och låter ni henne får ungarna kan ni ju inte använda balkongen med risk för att skrämma bort henne från bot för länge. Tror (har dock ingen aning) att det tar betydligt längre tid än en månad innan ungarna är flygfärdiga, äggen ska ju både ruvas och sen ska ungarna bli stora nog att försvinna..

De får nog (tyvärr) bli så att Fru duva får ha sitt bo och ägg på balkongen. Sambon vägrar ge sig å tycker att hon självklart ska få vara kvar, jag tycker de e rätt äckligt men vi använder inte balkongen mer än att precis öppna dörren och stå där å röka, å hon bryr sig inte att vi e där. Sen förhoppningsvis snart när dom flyttat så åker balkongen på en storstädning och vi får duv-säkra stället :crazy: Vi har en gammal matta liggandes på golvet som hundarna har legat på i somras å höstas den e ändå helt förstörd nu efter vinterns regn och snö, så jag hoppas att de blir lättstädat-mattan till soptippen :)

*kl*

:rofl::rofl::rofl:

Jag trodde de skulle vara ännu fulare, kan tänka mig när den e ny kläckt att de bara e ett rosa ailien....

De värsta är nu att hon lagt ett ägg till nu på fm medans jag va i stallet!!! Hon e snabb den lilla :devil:
t.o.m. Sven som inte synts till på nån dag var och hälsade på innan.

Imorse va de rätt hyfsat väder så då satt jag ute och läste tidningen, drack kaffe och röka med lilla Berit alldeles jämte. Snart e hon väl tam oxå, hemska tanke :eek:

Enligt sambon som kollat Duvföreningens forum(?) :rofl: tog de ca 1 månad tills de försvann, hoppas vid alla gudar att han har rätt så vi inte har värsta duv-fabriken här i sommar... Han tar detta på stort allvar:rofl:... har suttit å läst på om duvor :cool:

haha jag hade låtit dom bo kvar =) lyssna på sambon. hehe

Imorse va de rätt hyfsat väder så då satt jag ute och läste tidningen, drack kaffe och röka med lilla Berit alldeles jämte. Snart e hon väl tam oxå, hemska tanke :eek:

Du behöver kanske inte ge henne resterna av bullen? ;)

Jag är tydligen den enda som tycker att den där ungen är skitsöt... :p

Du behöver kanske inte ge henne resterna av bullen? ;)

Jag är tydligen den enda som tycker att den där ungen är skitsöt... :p

Nä några bullar blir de minsann inte, e hon gammal nog till att ha ägg e hon gammal nog att fixa sitt eget käk... ;):D
Min mamma som inte är ett dugg förvånad över att Beit valt vår balkong ( hon säger att djuren dras till mig:o) Undrade om jag lagt ut en xtra filt å fixat mat och vatten till henne, för de hade inte förvånat henne sa hon... :o Men nä nä, de får hon ordna själv.

Sambon har antecknat i almenackan när äggen kom å följer detta med spänning... :cool:

Nu e Leif kommen, å vacker e han då inte... :crazy:

Från början la Berit ett ägg för att sedan lägga ett till...

Efter ett tag så syntes lilla ungen till, och tvi vale va han såg ut, fick ingen bild på han men här skymtas han under Berit, de lilla "gula". Bara ett ägg som kläckts.

Och en vecka senare ser han ut så här!!!...

Hoppas att dom snart flyttar, nu e lixom inte föräldrarna hemma under dagen utan kommer lite då å då med mat till ungen sen till kvällen samlas lilla familjen igen och sover tillsammans. Nu knatar den lille runt lite på balkonggolvet och när man kommer ut så e han skit kaxig och gör små utfall och slår med näbben så man ska bli rädd för den... vi försöker ju inte störa dom men de blir lite svårt nu när ungen tar sig runt för egen maskin. Så förhoppningsvis flyttar dom snart så vi kan städa och "duv-säkra" balkongen....

Gud så söt :love: Jag känner precis igen mig i din sambo, skulle bli överlycklig om jag fick fågelungar på balkongen, skulle med all säkerhet inte kunna hålla mig från att mata och fjäska för duvfamiljen dessutom :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka