Obehag av bogskydd?

O

oidipus

Jag köpte nyligen ett bogskydd att ha under utegångstäcket eftersom pållen lätt får skav. Tyvärr verkar det nästan som om den stör honom.
Där resårgjorden (den man spänner fast skyddet med) sitter verkar han ha blivit öm i ryggen. När jag trycker lite vid sidan av ryggraden på detta ställe, så sänker han ryggen så att han ser något enormt svankig ut. :(
Någon annan som har varit med om något liknande? Min gjord hamnar strax bakom manken.

Innan och under vårfällning brukar hästarna kunna bli lite extra känsliga i huden, och de kan tom. få lite öm rygg tex. Det kan inte vara så att resåren suttit åt lite runt ryggen, och han börjar bli lite öm inför fällningen?

Prova att spraya pälsglans på skavet stället, täcket glider då liksom över skavet. Jag tycker det funkar bättre än bogskydd :)

Min teori är nog oxå att han är överkänslig för tillfället (brukar vara lite knackig vid fällning) ocg har lite ont av att resåren sitter åt. Jag kan nämligen inte komma på varför han skulle blivt ryggöm just nu annars.
Kan ju testa med pälsglans och se om det hjälper.

Skaffa ett bra täcke, det finns modeller som inte skaver. Har inte ett skav på mina 4 hästar.
Jag hade tidigare bogskydd på en av dem men det funkade inget vidare. Hästen var alltid lite ruffsig i pälsen runt manken när man tog av det. Det är värt att lägga lite extra pengar på bra vintertäcken. De håller längre, sitter bättre och ger då inte skav. Viktigt är dok att både inne och utetäcke sitter bra.
Lycka till!
/M

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 403
Kropp & Själ För två veckor sen, drygt, var jag magsjuk. Spydde inget, snabbt övergående, men var matt dagen efter självklart. två dagar senare går...
Svar
5
· Visningar
8 467
Senast: nyttnick
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 049
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar