Obalanserad skritt?

fjordtokan

Trådstartare
Det är så att ponnyn jag rider gungar fram och tillbaka med huvudet i skritten. Jag har kanske inte världens stabilaste händer men även om jag håller de stilla gör hon samma sak. I traven och galoppen går hon stilla med huvudet. Där kan jag även samla mer än i skritten. Jag ska väl tillägga att hon är kollad av tandläkare/massör/equiterapeth. Samt att hon är fruktansvärt lat, springer hellre ifrån arbete. Vad kan jag göra som ryttare för att få henne att sluta gunga?:confused:

Sv: Obalanserad skritt?

En häst pendlar med huvudet i skritt o ryttaren måste följa med i den.

Var för tycker du att hästen är FRUKTANSVÄRT lat om den springer på? Lär dig att använda energin till att arbeta.
Den bjuder väl. Vill du behöva driva hela tiden:confused: :confused:
Låter som om du är i behov av en instruktör.

Min häst gör likadant ibland gungar fram och tilbaka, känns som att sitta på en gunghäst och enbart i skritten. Min tränare sa att det var för att han har dålig balans i skritten och att jag skulle sänka tempot och få honom att balansera mer på sina bakben rakt under sig.

Hon springer undan för hjälperna på det sättet är hon lat. Visst hon springer fort men då slingrar hon sig undan för hjälperna. Jag har en b-tränare i dressyr.

Min häst gör likadant ibland gungar fram och tilbaka, känns som att sitta på en gunghäst och enbart i skritten. Min tränare sa att det var för att han har dålig balans i skritten och att jag skulle sänka tempot och få honom att balansera mer på sina bakben rakt under sig.

Min häst gungar ´höger vänster hela tiden men det skulle nog hjälpa med ditt sätt där också. Tack för hjälpen.

Om hon gungar höger-vänster med huvudet så beror det ju på att du gör något med dina tyglar. Alltså "drar" dem till höger och vänster. Använd inte händerna så mycket, utan fokusera på att använda fingrarna istället (och självklart diverse vikthjälper).

De flesta hästar är av naturen lata.

Det håller jag nog inte med om...

Bekväma möjligtvis - men det ställer ju ändå upp på de mesta dumheterna vi människor hittar på. Vore de äkta lata skulle de inte ta ett steg om de inte hade lust...

Hur är takten? Om den börjar gå åt pass så kan det väl upplevas som att man åker båt? Min gjorde det i alla fall, men det gick över med styrketräning för henne, och sitsträning för mig, jag gjorde nåt med min kropp som nu är borttränat, men att få det på pränt???
Kan det ha med hur du rör din överkropp att göra? Den påverkar ju händerna.

Bekväma möjligtvis - men det ställer ju ändå upp på de mesta dumheterna vi människor hittar på. Vore de äkta lata skulle de inte ta ett steg om de inte hade lust...
Tror mer på att det är vi som är både lata o bekväma o vill att hästens ska jobba av sig självt- Robot

Jo det förstås men hon gör det även när jag håller fast händerna med hjälp av en rem. Visst det blir lite bättre men inte så mkt.

Iof :D Då är min häst väldigt bekväm

Hur är takten? Om den börjar gå åt pass så kan det väl upplevas som att man åker båt? Min gjorde det i alla fall, men det gick över med styrketräning för henne, och sitsträning för mig, jag gjorde nåt med min kropp som nu är borttränat, men att få det på pränt???
Kan det ha med hur du rör din överkropp att göra? Den påverkar ju händerna.

Iof har jag haft problem med mina axlar då jag är spänd i dom. Men det är ingenting min instruktör reagerat på. Ska kolla om det blir bättre om jag slappnar av mer i dom samt blir mer stabil i handen. (lättare sagt än gjort;) )

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 377
Senast: mily
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 117
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 849
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar