Obalanserad ardenner?

B

blossa

Är det någon som har erfarenhet av obalanserade tyngre hästar? Min ardenner är tre år och jag upplever honom som väldigt klumpig fast han inte är så stor. Har det med tillväxt och muskulatur att göra, när är de egentligen "färdiga"? Jag vågar knappt börja rida in honom... Det som märks mest är att han inte klarar hålla en hov uppe i taget, vilket blir jobbigt vid kratsning, verkning etc. Ibland går han omkull i hagen utan synbar anledning och har svårt att komma upp, blir liksom också lite perplex... Jag upplever att han är som värst nu, jag har haft honom sen fölunge så jag har lite att jämföra med.

Vad säger ni som har erfarenhet av tunga hästar, ska han jobbas eller ska jag låta honom växa till sig ett tag till?

Sv: Obalanserad ardenner?

Jag vill inte skrämmas, men han har väl inte en fångkänning? Då har dom svårt att lyfta benen, ock kan bli snubbliga å få svårt å balansera sej.kolla så han inte haqr puls i hovarna, å att han kan gå utan å ömma på lite hårdare underlag.Det kan ju mycke väl va växtvärk åxå, hoppas det.

Usch ja tänk om!!!

Jag ska undersöka den möjligheten. Kan ju också förklara varför det var så fruktansvärt besvärligt att verka för ett par veckor sedan. Han verkar iofs inte ha ont och ömma, men jag ska se hur det ser ut i morgon.

Det är INTE normalt att hästen ramlar eller faller ihop utan anledning. Kör hästen till klinik och börja undersök vad som är fel.

Visst att unghästar kan vara lite byngliga men det där låter riktigt allvarligt.

Han faller inte rakt ner platt fall, utan snarare att han klumpigt faller eller hur man ska säga. Jag har sett det hända en gång men då travade han i nerförslut, tyvärr på så långt håll att jag inte kunde se vad som orsakade fallet. Då tog jag för givet att han snubblat.

Häromveckan hade han kommit i liggande ställning under tråden, ingen hade sett det hända och det fanns inga halkspår el dyl runt omkring.

Vi håller honom under observation nu för att se om något ter sig onormalt, tänkte mest om någon hade erfarenhet av just tunga hästar och om det verkar normalt att de är så obalanserade.

Visst, Ardennern utvecklas långsamt och bör inte ridas i träningssyfte förrän de är fyllda fyra år, gärna fem. De kan dock tömköras från ett års ålder och användas i lättare skogs- och jordbruksarbete när de är tre.

Att dom är lite ungdomsklumpiga är vanligt (kanske tom lite mer än andra, lättare raser) men de ska inte bete sig som du beskriver! Det låter verkligen inte friskt! Låt hästen träffa en klinikveterinär omgående!

Liknande trådar

Hästhantering Vet inte om det hör till hästvård eller hantering egentligen.. Pratade med hovis häromdagen om ponnyns mentala status. Vi har haft...
2
Svar
30
· Visningar
3 884
Senast: skuggi
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 207
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur