Ob-tilägg kommunal...?

Fibusen

Trådstartare
Ska nu börja jobba igen efter föräldrarledigheten,och funderar på att i framtiden skippa 2 av mina fyra helgdagar,och tänkte räkna ut vad plånboken förlorar på det,men jag hittade INGET om OB-tilägg,förutom detta:

http://www.ka.se/119-kronor-i-ob-en-storhelgsnatt

Innebär det att OB:n är borta på dagtid (07-22) på helger? Får man inte längre OB på helgerna nu när man jobbar på dagen? Vi kommer ha arbetstid mellan 08-20 på helgpassen,så vill veta om jag kan räkna med OB då,eller om det bara är vanlig timlön som är det enda jag får på helgen?
 
Sv: Ob-tilägg kommunal...?

Jag får drygt 48 kr/tim i ob på helgen, fredag från 18:00 till Måndag, 07:00. (Kommunal hemtjänst)
 
Sv: Ob-tilägg kommunal...?

….och nu läste jag din länk och bara; vaaa? Mellan 7-18 vanlig helg=ingen ob???
 
Sv: Ob-tilägg kommunal...?

Tack,då bör det vara samma för mig,då kanske dom bara hade ändrat OB:n på något sätt dessa tider som jag länkade till. Jag är personlig assistent,på privat företag,men vi ska följa kommunals kollektivavtal.
 
Sv: Ob-tilägg kommunal...?

….och nu läste jag din länk och bara; vaaa? Mellan 7-18 vanlig helg=ingen ob???

Precis min undran....? Jag gick hem från jobbet 18 November 2012,så jag har inte haft någon koll alls på vad som hänt,sen nu skulle jag som sagt räkna ut på vad jag förlorade på att skippa 2 helgdagar i månaden,men hittade ingen info om OB alls mellan 07-22. Jag kommer som sagt jobba mella 08-20,så i sånt fall så har jag ingen rätt nånsin till OB på helgerna? Och hur blir det på kvällarna vanlig vardag,förr fick man ju från kl 18 på kvällen om jag inte minns fel,samt att Fredag kväll räknades som helg....
 
Senast ändrad:
Sv: Ob-tilägg kommunal...?

Ska nu börja jobba igen efter föräldrarledigheten,och funderar på att i framtiden skippa 2 av mina fyra helgdagar,och tänkte räkna ut vad plånboken förlorar på det,men jag hittade INGET om OB-tilägg,förutom detta:

http://www.ka.se/119-kronor-i-ob-en-storhelgsnatt

Innebär det att OB:n är borta på dagtid (07-22) på helger? Får man inte längre OB på helgerna nu när man jobbar på dagen? Vi kommer ha arbetstid mellan 08-20 på helgpassen,så vill veta om jag kan räkna med OB då,eller om det bara är vanlig timlön som är det enda jag får på helgen?

Nytt avtal from i år. OB och andra ersättningar räknas inte i kronor längre utan % av lön. Du hittar hela avtalet om du söker på AB - allmänna bestämmelser, förmodligen både hos SKL och kommunal.
 
Sv: Ob-tilägg kommunal...?

Tack,då bör det vara samma för mig,då kanske dom bara hade ändrat OB:n på något sätt dessa tider som jag länkade till. Jag är personlig assistent,på privat företag,men vi ska följa kommunals kollektivavtal.

Kommunal har ett antal olika kollektivavtal. Jobbar du som PA på privat företag är det inte SKL du ska gå efter utan Vårdföretagarna -bransch G, KFO eller KFS. Ta reda på vilket kollektivavtal som gäller för dig.

Om det är Vårdföretagarna -Bransch G så hittar du ob-ersättningarna HÄR. Dvs för närvarande ligger helg-ob på 47,90 kr/timme och från 1/9 2014 på 49,00 kr/timme.
 
Senast ändrad:
Sv: Ob-tilägg kommunal...?

Kommunal har ett antal olika kollektivavtal. Jobbar du som PA på privat företag är det inte SKL du ska gå efter utan Vårdföretagarna -bransch G, KFO eller KFS. Ta reda på vilket kollektivavtal som gäller för dig.

Om det är Vårdföretagarna -Bransch G så hittar du ob-ersättningarna HÄR. Dvs för närvarande ligger helg-ob på 47,90 kr/timme och från 1/9 2014 på 49,00 kr/timme.

Står så här under kollektivavtal: Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
 
Sv: Ob-tilägg kommunal...?

Då är det Vårdföretagarna -Bransch G som du ska använda dig av och ob:n ser du i länken i mitt förra inlägg.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp