Oansvarig medryttare

eneleh

Trådstartare
Undrar lite över hur andra skulle gjort i min situation... Har tre egna hästar varav jag har medryttare till en. Hade inte haft denna hästen om det inte vore för denna medryttare. Var kompis med denna personen innan och hon red då en ponny (inte min) och vi brukade rida ut tillsammans. När hon växte ur denna ponny bestämde vi att vi skulle köpa en häst tillsammans, dels ochså för att jag ville ha en häst att tävla med, då dom andra börjar bli lite till åren. vi hittade en trevlig häst och bestämde oss för att köpa den. När allt var bestämt visade det sig att hon trots allt inte hade råd. I alla fall så tyckte jag så mkt om hästen så jag köpte den själv och hon skulle få bli medryttare på den. Det funkade bra i ca fyra månader, men sen fick hon olika anledningar till att hon inte kunde komma. Sjuk, inga busspengar, och allt vad det kunde vara. Så länge hon ringde och sa till kunde det väl vara ok, då jag ändå var i stallet varje dag och tog hand om dom andra hästarna så skulle ju även den nya få skötsel fast hon inte kom... nu har hon dock inte kommit på över en månad och det har hänt flera ggr att hon inte har ringt och sagt något. Till slut tröttnde jag och sa att hon fick sluta, vilket var ganska jobbigt, då jag då helt skulle säja upp kontakten med denna person, eftersom vi inte längre träffades annars. Hon kom då med sina bra bortförklaringar igen och jag bestämde mig för att ge henne en chans till. Hon har dock inte kommit på ca två veckor nu efter det och nu har jag lust och ge upp... vi har dock varit så bra kompisar länge och kommer alltså antagligen aldrig att träffas något mer om hon slutar... Men så här kan det väl inte fortsätta? Vad skulle ni ha gjort? Hoppas nu att någon orkar läsa igenom det här och att det hamnade rätt...
 
Sv: Oansvarig medryttare

Så gör man bara inte. Jag blir så fruktansvärt irriterad på folk som inte sköter om sin häst ordentligt.

Om man inte har tid till häst, varför envisas man då med att ha häst?!

Det tar tid och det måste din kompis inse.
Jag skulle inte acceptera att någon inte skötte sitt åtagande utan hela tiden kom med ursäkter ala, jag hann inte. Nehe och, då får du väl planera bättre då...
 
Sv: Oansvarig medryttare

Jag hade en medryttare förut som va precis som din, nej jag orkar inte, jag är sjuk, det är kallt, min kille kommer osv.

Hon fick 3 changser, sen åkte hon ut ur stallet med huvudet före.
Droppen var nämligen när hon struntat i att komma ut till stallet, utan att höra av sig till mig. På kvällen när hästarna skulle in ringde en av stall tjejerna o frågade varför det inte va mockat o varför fodret inte va fixat o varför min kille såg ut som en ler hög (han brukar blänka i vanliga fall). Saken var den att jag var på väg till jobbet i tron att min medryttare fixat allt som hon lovat.
När jag ringde upp henne o frågade varför hon inte varit där skyllde hon på att det va för kallt ute!!! Sen visade det sig att hästarna inte ens hade fått sin middag = Catitzzi rosenrasande!
Så då bad jag henne att fara o flyga.

Förstår att det är lite svårare för dig när det är en vän till dig.
Men samtidigt missköter hon ju hästen när hon inte kommer som hon lovat.
Och tänk efter, en person som inte kan hålla det den lovar, är det verkligen nån du vill vara vän med?

Lycka Till!
 
Sv: Oansvarig medryttare

Tycker att det är mkt dåligt av en vuxen människa att bete sig så här:mad:
Jag tycker inte heller att du ska ta på dig skulden för att er relation till varandra är dålig eller kommer att försvinna. Det har ju hon redan sett till:cool:
Du gör ju rätt som ställer ett ultimatum. Antingen så får hon ta hand om hästen eller så säljer du den. det är ju hon som har tvingat dig till att ta ståndpunkt. Hade hon skött sin del så hade ju du inte hamnat i denna situation...

Lycka till!
 
Sv: Oansvarig medryttare

jag tycker att det är självklart vad du ska göra...tjejen har ju faktiskt fått en chans...förklara för henne varför du inte kan ha kvar henne i stallet men att du vill att ni ska forsätta vara kompisar...annonsera efter en ny medryttare..det finns ju otroligt många tjejer/killar som inte har råd att ha egen häst som skulle älska att få rå om din pålle några dagar i veckan...det är ju bara stressande för dig att hålla på så här eller hur....lycka till!!!;)
 
Sv: Oansvarig medryttare

Man kan ju inte ha en medryttare som inte sköter sitt jobb. Hon måste väl ändå fatta att hon inte kan fotrsätta vara medryttare om hon inte ens kommer till stallet. Hästen finns ju där även när hon inte har lust att komma till stallet.
 
Sv: Oansvarig medryttare

Det här har jag råkat ut för två ggr. Fast vi har inte känt varandra innan utan blivit vänner pga hästarna. Det är bara att inse att hon inte kommer fortsätta rida, hon kommer bara hitta på fler ursäkter. Strunta i henne och ägna dej åt dina andra vänner i stället eller prata med henne och säg att hon gärna får komma å rida med dej någon gång men att hon inte kan fortsätta som medryttare.
 
Sv: Oansvarig medryttare

Tack för era svar! Nä, det känns inte riktigt som att jag har lust att fortsätta hålla på så här... det är ju viktigt att man kan lita på att medryttaren kommer. Har flera andra som är intresserade av att bli medryttare på pållen, så det ska nog inte vara några problem. Hon kan ju, som sagt, få komma och rida ibland om hon har lust. Men, men, jag har fler vänner, och det viktigaste är ju att hästarna får sin omvårdnad.
 
Sv: Oansvarig medryttare

Jag har varit med om samma sak. Jag tycker du ska säga till henne att hon inte får några mer chanser och att hon inte verkar tycka det är något kul med hästen. Jag skulle vart glad om jag sagt det tidigare till min gamla medryttare iallafall. Man fick mer jobb att göra då än nu när jag måste göra allt själv:p
Vill du inte bryta kontakten med henne på ett otrevligt sätt (alltså att ni blir osams) så säg till henne att du tror att hon inte verkar trivas längre och att det inte är någon ide att hon är medryttare längre. För börjar man bli "sjuk" hela tiden, det är för kallt (tänk om man själv skulle säga så?? ) och att killen ska komma så är det nästan uppenbart att hon inte vill.
Själv har jag iallafall gjort på detta sätt när jag diskuterade med medryttaren.
Lycka till:bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Oansvarig medryttare

Intressant disskussion!

Själv är jag endast 20 korta år och har varit medryttare på ett antal olika hästar under de senaste 4 åren, En bra medryttare ska se det som ett privilegium att någon lånar ut sin häst och göra sitt yttersta för att det ska underlätta för hästägaren! JAg vet inte hur det är i ert fall men jag har aldrig behövt betala för hästarna jag tagit hand om och jag anser att jag ska vara oerhört tacksam över att jag får lov att rida hästar som inte är mina egna,
En häst är så mycket mer än ett djur och det innebär ett stort ansvar,
Någon som inte klarar av det ansvaret är defenitivt inte redo att vara medryttare. Det finns så otroligt många goa tjejer och killar som troligtvis skulle sälja sin mormor på marknaden för att få hjälpa dig så leta istället efter en utsträckt hand som har nytta av dig coh som du har nytta av, då blir det ett ambitiöst ömsesidigt arbete er emellan och ingen kommer ikläm,
:bump:
 
Sv: Oansvarig medryttare

Anledningarna till att medryttaren inte kommer kan vara många. Har du pratat med henne? Kan ju föreligga privata problem som gör det svårt för henne så döm inte förrän du får klart besked. Dock, är det en sådan situation kan det hända att personen inte orkar prata om det och då får du säga upp henne som medryttare och ta en annan...men kanske hon behöver dig som vän fortfarande...
 
Sv: Oansvarig medryttare

Du gjorde helt rätt som sa till din kompis. om man har en häst så ska man sköta den också, inte bara när det passar en själv utan så gott som varje dag.
Min kompis råkade tyvär också ut för att hennes medryttare blev konstig. Hon hade den på läger en vecka i sommars och sen så började hästen att stegra sig och var alllmänt väldigt nervös. Det otg min kompis flera veckor innan hon lyckades få honom normal igen, Dessutom så hade den här tjejen sönder hans sadel eftersom att hon inte orkade torka den när det hade regnat ute. Först så vägrade hon betala men som tur var så tvingde henns mamma henne att göra det.
Nu så vägrar min kompis ha nån medryttare på sin häst eftersom att hon känner att hon inte kan lita på nån. Vilket är väldigt synd.

Jág tycker att du fattade helt rätt beslut, men visst är det tråkigt att känna att man inte kan lita på en person.
 
Sv: Oansvarig medryttare

Jag skulle sålt hästen. Tveklöst. Om du som jag uppfattade det köpte hästen för att hon skulle ha nåt att rida på.
 
Senast ändrad:
Sv: Oansvarig medryttare

Det låter inte som någon vidare vän tycker jag :(
Även om hon har "giltiga" skäl till att utebli så hör man av sig.
Mycket resektlöst av henne :mad:

Jag hade nog sålt hästen eller försökt hitta en annan medryttare.
 
Sv: Oansvarig medryttare

Hade jag varit du så hade jag nog sagt upp bekantskapen me denna människa :mad: Så gör man ju inte! Jag hade en medryttare till min gamla häst, och hon fick bara en chans! Det var en dag då hon skulle ha min häst, (alltså rida mocka o fixa mat) jag skulle inte ens till stallet, men av någon anleding så åkte jag dit ändå... O där står min häst i boxen i sin egen skit, ingen mat o helt skiten. Hon hade lämnat en lapp som det stod typ "tränset var sönder så jag kunde inte rida, så jag åkte hem".
Ok att tränset var sönder men jag hade hängt ett annat över det trasiga. O även om hon inte kunde rida så ska hon ju fixa det andra.
Man blir så trött på vissa......:mad:
 
Sv: Oansvarig medryttare

Jag undrar hur folk kan göra sådana här saker?
Jag menar, en häst är en häst och dens behov kommer, iaf i mina ögon, före mina egna behov. Hästen är beroende av min hjälp och min omvårdnad och jag skulle aldrig kunna isidosätta en häst på det sättet som många gör. Iof är det väll mest unga som gör så, rätta mig gärna om jag har fel, men det kanske har med bristande ansvarskänsla och oförståelse? För vissa människor måste man ju tala om för dem precis hur de ska göra och när de ska göra, de saknar all som helst förmåga att tänka själva... och i dessa fall skulle jag inte bli förvånad om de skulle bli arg på sin tränare som inte talade om för dem varje gång de skulle sitta ner och resa sig upp i lättridningen.... en del har bara svårt.
 
Sv: Oansvarig medryttare

Jo... Men det var inte enda anledningen att jag köpte hästen för att hon skulle ha nån att rida på... Ville som sagt ha en ny tävlingshäst, då dom andra börjar bli lite till åren... I alla fall så tänker jag försöka hitta en ny medryttare. Har som sagt, redan flera intresserade.
Jag har aldrig kunnat ha medryttare innan då jag känner att det kan vara svårt att lita på folk. Därför kändes det ju bra att ha någon som man känner och man tror man kan lita på... Också blir det så här... Men... det är väl sånt man får räkna med, antar jag...
 
Sv: Oansvarig medryttare

Undrar lite över hur andra skulle gjort i min situation... Har tre egna hästar varav jag har medryttare till en. Hade inte haft denna hästen om det inte vore för denna medryttare. Var kompis med denna personen innan och hon red då en ponny (inte min) och vi brukade rida ut tillsammans. När hon växte ur denna ponny bestämde vi att vi skulle köpa en häst tillsammans, dels ochså för att jag ville ha en häst att tävla med, då dom andra börjar bli lite till åren. vi hittade en trevlig häst och bestämde oss för att köpa den. När allt var bestämt visade det sig att hon trots allt inte hade råd. I alla fall så tyckte jag så mkt om hästen så jag köpte den själv och hon skulle få bli medryttare på den. Det funkade bra i ca fyra månader, men sen fick hon olika anledningar till att hon inte kunde komma. Sjuk, inga busspengar, och allt vad det kunde vara. Så länge hon ringde och sa till kunde det väl vara ok, då jag ändå var i stallet varje dag och tog hand om dom andra hästarna så skulle ju även den nya få skötsel fast hon inte kom... nu har hon dock inte kommit på över en månad och det har hänt flera ggr att hon inte har ringt och sagt något. Till slut tröttnde jag och sa att hon fick sluta, vilket var ganska jobbigt, då jag då helt skulle säja upp kontakten med denna person, eftersom vi inte längre träffades annars. Hon kom då med sina bra bortförklaringar igen och jag bestämde mig för att ge henne en chans till. Hon har dock inte kommit på ca två veckor nu efter det och nu har jag lust och ge upp... vi har dock varit så bra kompisar länge och kommer alltså antagligen aldrig att träffas något mer om hon slutar... Men så här kan det väl inte fortsätta? Vad skulle ni ha gjort? Hoppas nu att någon orkar läsa igenom det här och att det hamnade rätt...
En stor spark i arselet skulle nog passa!
 
Sv: Oansvarig medryttare

Undrar lite över hur andra skulle gjort i min situation... Har tre egna hästar varav jag har medryttare till en. Hade inte haft denna hästen om det inte vore för denna medryttare. Var kompis med denna personen innan och hon red då en ponny (inte min) och vi brukade rida ut tillsammans. När hon växte ur denna ponny bestämde vi att vi skulle köpa en häst tillsammans, dels ochså för att jag ville ha en häst att tävla med, då dom andra börjar bli lite till åren. vi hittade en trevlig häst och bestämde oss för att köpa den. När allt var bestämt visade det sig att hon trots allt inte hade råd. I alla fall så tyckte jag så mkt om hästen så jag köpte den själv och hon skulle få bli medryttare på den. Det funkade bra i ca fyra månader, men sen fick hon olika anledningar till att hon inte kunde komma. Sjuk, inga busspengar, och allt vad det kunde vara. Så länge hon ringde och sa till kunde det väl vara ok, då jag ändå var i stallet varje dag och tog hand om dom andra hästarna så skulle ju även den nya få skötsel fast hon inte kom... nu har hon dock inte kommit på över en månad och det har hänt flera ggr att hon inte har ringt och sagt något. Till slut tröttnde jag och sa att hon fick sluta, vilket var ganska jobbigt, då jag då helt skulle säja upp kontakten med denna person, eftersom vi inte längre träffades annars. Hon kom då med sina bra bortförklaringar igen och jag bestämde mig för att ge henne en chans till. Hon har dock inte kommit på ca två veckor nu efter det och nu har jag lust och ge upp... vi har dock varit så bra kompisar länge och kommer alltså antagligen aldrig att träffas något mer om hon slutar... Men så här kan det väl inte fortsätta? Vad skulle ni ha gjort? Hoppas nu att någon orkar läsa igenom det här och att det hamnade rätt...



jag har haft medryttare som har virt så där... har tagit ett ordentligt snack med dom efter första tabben och bett dom å dra åt ...... andra gången.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 727
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp