Oakley Bubbling On

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall_Baggarden
  • Startdatum Startdatum
S

Stall_Baggarden

Finns det någon som vet något om denna hingst? + resp. - ?
Någon som vet vad han gjort på tävlingsfronten?

Jag vet att han är helbror med Oakley Bubbling Bobbety.

Jag har en ponny som är efter honom, supertrevlig!
(http://www.allbreedpedigree.com/edwina20)

Någon annan som har ponnyer efter honom, eller med honom i släkten? :)

Skulle var så kul att veta, har inte hittat så mycket om honom och inte heller stött på så många avkommor efter honom. Tacksam för svar med andra ord ;)

Sv: Oakley Bubbling On

Oakley Bubbling on är farfar till hingsten Leuns Velds Elegant RP 135, han är inte helbror med Oakley Bubbling Bobberty utan halvbror,
Oakley Bubbling On är e. Wingrove Minkino och Oakley Bubbling Bobberty e. Bwlch Valentino
Han är en Brittisk Ridponny och finns inte i livet längre.

Tack så mycket!
Ojsan hoppsan, jag skrev visst fel. Jag vet att han är halvbror :)
Du råkar inte veta något om vad han gjorde på tävlingsfronten medans han var i livet? Dressyr eller hoppinriktad kanske?

Tack så mycket!
Ojsan hoppsan, jag skrev visst fel. Jag vet att han är halvbror :)
Du råkar inte veta något om vad han gjorde på tävlingsfronten medans han var i livet? Dressyr eller hoppinriktad kanske?
Han gjorde ingenting i livet förutom att betäckte en väldigt massa ston!Engelsmännen har aldrig tävlat sina ridponnyhingstar som man gör i tyskland/holland, utan man visar dom på utställning och dom bästa hingstarna betäcker bara ston. Han kommer ur en syskonskara på 15 syskon, om jag minns rätt så var det 14 hingstföl och ett stoföl, det stoet fick namnet Oakley Fourteena (14!). I princip alla av hingstfölen behölls som hingstar och användes i aveln, blodet finns numer i både Tyskland och Holland. Oakley stuteriet har under många år ett av dom ledande ridponnystuterierna i england, och jag tror det upphörde runt 1994-95.

Mellan åren 1964-1979 hade modern Bubbles föl varje år= 16 st.
1977 hette stoet helt riktigt Oakley Fourteena
1974 en hingst vid namn Oakley Eleven Up (nr11)
Count Dorsaz ox som var Bubbels far var även Kingsettles Tankahs morfar bl.a
Vi har ett sto-88 e. Oakley Bubbling Spring ee.Bwlch Valentino

Någon annan som har ponnyer efter honom, eller med honom i släkten?

Jag hade en ponny med honom som morfar. En holländsk ridponny. Jättefin ponny som jag gjorde allt med, (hoppning, dressyr, galopp och fälttävlan) dock mest dressyr. Sålde honom 2005 Jennifer80 på buke men tyvärr råkade han ut för en olycka i hagen ett år efter att hon köpt honom så han fick avlivas:cry:

Det var ju lite synd att han inte tävlats något, men å andra sidan verkar han ju fått många avkommor :D
Jag har hittat ca 55 ponnyer som är från Oakley-stuteriet, och släkt med min. Antar att det finns fler...

Någon som vet om stuteriet har någon hemsida kvar? Har letat lite men hittar ingen.

Jag hade en ponny med honom som morfar. En holländsk ridponny. Jättefin ponny som jag gjorde allt med, (hoppning, dressyr, galopp och fälttävlan) dock mest dressyr. Sålde honom 2005 Jennifer80 på buke men tyvärr råkade han ut för en olycka i hagen ett år efter att hon köpt honom så han fick avlivas:cry:

Men usch så hemskt! :cry:
Samma hände den här vintern för min kompis, hennes ponny bröt armbågsbenet i hagen..Det är mycket som kan hända med våra små älsklingar.
Har du någon bild på din ponny? Du får gärna skicka den på min mejl om du vill?

Är det någon här ute som är lite haj på det här med avel och linje avel? Jag undrar om jag skulle kunna betäcka mitt sto som är efter Oakley Bubbling On med Leuns Velds Elegant RP 135 vars farfar är Oakley Bubbling On. Blir det för nära?
Några andra alternativ till fina sportiga ridponnyer/welshar? Gärna fuxar ;)

Är det någon här ute som är lite haj på det här med avel och linje avel? Jag undrar om jag skulle kunna betäcka mitt sto som är efter Oakley Bubbling On med Leuns Velds Elegant RP 135 vars farfar är Oakley Bubbling On. Blir det för nära?
Några andra alternativ till fina sportiga ridponnyer/welshar? Gärna fuxar ;)
Det vore väl ett utmärkt val av hingst med en bra mix av linjeavel. Mina holländska kompisar förstår inte varför Elegant inte har använts mer i svensk avel eftersom dom anser att det är en komplett hingst. (och sen har jag ju alltid varit väldigt svag för Sarnaublodet på moderns sida :laugh:)

Det vore väl ett utmärkt val av hingst med en bra mix av linjeavel. Mina holländska kompisar förstår inte varför Elegant inte har använts mer i svensk avel eftersom dom anser att det är en komplett hingst. (och sen har jag ju alltid varit väldigt svag för Sarnaublodet på moderns sida :laugh:)

Ja det håller jag med om totalt! *dreeewl*. Men nu funderar jag också på Power Boy.. Fy vad svårt det är :crazy: Det finns så många fina att välja på!

Vi har inte varit på någon visning med vår ponny, behöver man göra det först kanske? Så man får ett utlåtande över exteriör osv. ?

*är ny i svängarna ;)*
Tack för alla svar! :bow:

Åk gärna och titta på ASRP:s avelsvärdering som är kommande helg (27-29 mars) Grevagården, Skövde!
Anmälda hingstar hittar du här:http://www.asrp.se/
Finns bl.a e.Power Boy och hingstar med Valentino-blod

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 457
Senast: Lyxzen
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 749
Senast: Brandgul
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Med anledning av den här tråden har jag funderat lite på det här med tillit. Jag lyckas inte riktigt formulera ett svar där så jag...
Svar
7
· Visningar
1 087
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka