Sv: Oacceptabelt beteende
Jag fick ett rapporteringskod A efter en utställning där min hund morrade vid tandvisningen. Även om jag kan tycka att domaren var lite väl hård, så får jag liksom leva med det.
Domaren lyckades för det första göra mig riktigt nervös/irriterad genom att först "hota" med att diska mig. Detta för att tjejen framför mig drog bak bakbenen på sin hund med hjälp av sin fot. Hon fick sig en avhyvling och så åkte jag med på den liksom. När det sen var vår tur, så kallar in oss, hälsar inte på hunden överhuvudtaget, frågar mig hur gammal hon är och i nästa veva tar han tag i örat på henne för att kolla på fläcken/knölen hon har där. Till saken hör att han står på hundens vänstra sida och fläcken är på den högra, så han böjer sig över hennes huvud för att titta på det och drar lite i örat i samma veva. Sen började han titta på tänderna, och då gräver han henne rätt långt bak i munnen (vilket han inte gjorde på de andra hundarna), där tyckte hon att han inte var särskilt rolig längre och morrade lite av missnöje. Inget aggressivt (enligt mig iallafall), utan mer ett gurglande från magen. Hon har varit lite socialt osäker sen dess, speciellt mot karlar med lite "pondus" (läs: tjock mage), så jag tolkar det som att hon inte var trygg i situationen. Tyvärr var jag också en klant som inte hann med att stötta henne mer i samband med tandvisning.
Någon vecka efter var jag på ringträning med henne, och passade där på att göra några tandvisningar med olika personer, det var allt från en kvinna hon träffat några gånger, till helt okända karlar - inga som helst problem.
Jag får leva med att hon har en rapportering på sig, jag har ändå kritiken från utställningen dagen innan där det står "trevligt temperament"
För övrigt var det lite intressant att samma domare gav en DP sin kritik TROTS att den var så rädd att den kröp ur halsbandet och drog iväg på utställningsområdet. Det tog väl drygt 4-5 minuter innan den var infångad, matte och handler försökte locka på den, men den sprang bara omkring som ett skållat troll. När den väl är infångad, då ställer sig både matten och handlern och håller i den stackars skakande pinnen, medan domaren tittar igenom den. Döm om min förvåning när den går ut med ett excellent!