Oacceptabelt beteende

Ela

Trådstartare
Sonen ställde sin shiba idag på My dog.

När han stod på bordet gick domaren och två aspiranter fram till honom han blir då rädd och slänger sig på rygg. Domaren tar då tag i hunden och lyfter upp honom varpå han morrar. Han slutar dock direkt och de fortsätter bedömningen när han går ur ringen får han bedömningen d, diskvalificerad.
Med motiveringen behöver bli frimodigare då han är osäker och morrig därav priset d.

Är detta desamma som oacceptabelt beteende? Och vad händer nu?

Sv: Oacceptabelt beteende

Nu har jag ingen koll på just utställningsdelen.
Men försök locka till utställningsträffar i er närhet där ni kan öva hunden att okända människor kommer fram och känner på hunden både på kropp, ben, tassar, mun och öron. :)

I normalfallet är det verkligen inga problem han är tidigare utställd relativt mycket och har aldrig reagerat men idag gick det fel. Kanske för att det trots allt varit en tuff helg. Lördagens utställning gick oxå bra.

Jag funderat mer på vad som händer nu? Vad innebär bedömningen D och vad händer nu?

Ur utställningsreglerna:

Disqualified (diskvalificerad)
Ska tilldelas hund som:

a) är exteriört otypisk för rasen eller har fel
som anges som diskvalificerande i rasens
standard.

b) har sådana anatomiska defekter att de
väsentligt påverkar hundens hälsa och
sundhet, med särskilt beaktande av rasens
ursprung/funktion/användningsområde.

c) hanhund som inte har normalt utvecklade
och normalt belägna testiklar.

d) i ringen visar aggressivitet eller tydligt
flykt-beteende, dvs då hund kastar sig
paniskt iväg från domaren och det inte
finns någon möjlighet att närma sig
hunden på naturlig väg.

Domaren ska särskilt signera Disqualified i
resultatlistan om detta utdelats med anledning
av punkt d) ovan.

Fick hunden även rapportkod A?

Egentligen händer inget speciellt såvida det var första gången det hände. Hundar som fått rapportkod A tre (tror jag) gånger får inte längre delta på utställning, men så verkar ju inte vara ert fall.
Det kommer synas i resultatlistorna bara.

Okej att hunden blev diskad för att den morrade, men jag skulle blivit galen på domaren !!! ingen annan ska lyfta upp en rädd hund som lagt sig på rygg mer än ägaren själv enligt mig. Denne domare skapade ju bara än mer osäkerhet.

Däremot visar detta att massor med träning behövs för att få hunden att känna sig trygg med att främmande tar i den innan den ställs igen.

Nej det är inte samma som oacceptabelt beteende.

När jag gick M2:an för en tid sedan pratades det ganska mycket om att vi som figgar också måste våga anmäla när vi ser ett oacceptabelt beteende. Men det var mer om aggressivitet och rejäla utfall, inge som du beskriver.

I så fall så anmäler domaren eller en funktionär dig till SKK som gör en bedömning, kollar med vittnen osv. Vill det sig illa kan du sen få ditt A (avstängd) Men det kräver rätt mer rejälare grejer än att ligga upp och ner och morra.

Senast ändrad:

Kan man få ett A på hunden om man anmäler domaren? Eller missuppfattar jag dig?

Okej att hunden blev diskad för att den morrade, men jag skulle blivit galen på domaren !!! ingen annan ska lyfta upp en rädd hund som lagt sig på rygg mer än ägaren själv enligt mig. Denne domare skapade ju bara än mer osäkerhet.

Däremot visar detta att massor med träning behövs för att få hunden att känna sig trygg med att främmande tar i den innan den ställs igen.

Ot

Nu är jag ingen utställningsmäniska men de lilla jag sett får mig att tro att de finns en hel del domare som inte har respekt för hundarna över huvud taget :mad:

Skulle ställa ut min pappas schäferhanne som tävlas elit skydd. Hunden är extremt snäll och väldigt väl uppfostrad och har aldrig haft problem på tävlingar med tandvisning och liknande men den domaren gjorde saker som skulle kunna ha fått vilken hund som helst att reagera.

Förutom att han klämde flera hanar så hårt på pungkullorna att de skrek rakt ut så hade han även någon slags taktik när han skulle kolla tänderna som gick ut på att han tog tag i hundens halsband med höger hand, vred runt ett varv för att sedan gripa tag i under käken med samma hand och överkäken med vänster hand.
Detta gjorde att domaren inte bara ströp åt halsbanden maximalt, långt upp på halsen utan han blockerade även hunden från att kunna backa och komma undan.
Allt detta skedde utan att han hälsat på min hund vilket naturligt resulterade i att min hund kände sig hotad och möjligtvis även kände att han behövde vakta mig ( lillmatte som är nervös på första utställningen och nervös över den extremt bistra manliga domaren) som han ofta är lite beskyddande över.

Så för oss var resultatet givet. Hunden går in i försvar, drar upp läpparna och ger ett ljud som är en tydlig början till ett morr. vi blir naturligtvis ombädda att lämna ringen( vilket är helt förstårligt det är ändå en stor schäfer). Ska sägas att tandvisning aldrig varit ett problem före eller efter det men så kan det gå.

Har dock inte skadat hunden rykte för det, alla som känner honom vet att han är genomsnäll

Ja en del domare beter sig verkligen illa. Och sen finns de som kanske inte beter sig illa men liksom väldigt märkligt. Typ smyger omkring med onaturliga rörelser som kan få den mest trygga hund att undra vad det är för kuf som ska fram och klämma på den.

Det verkar verkligen finnas alla sorters domare.

När vi tog shiban till hennes först utställning (inoff) var hon sex månader och just på väg in i första löpet. Vi var ensamma ut i ringen i vår rasgrupp och det var första utställningen för oss båda två... så vi var minst sagt obekväma. Hon gick fint i ringen men när domaren skulle lägga händerna på henne var han uppenbarligen För lång, För skäggig och lite För läskig - men han läste hennes signaler, himlade med ögonen, mumlade någonting om shibaflickor och gav oss ett skriftligt omdöme på det han sett.
Skickade ut oss från ringen förstås, men han pressade henne aldrig.
När det var lunch strax efter kom han över för att bjuda byrackan på en bit hamburgare.
Nästa försök gick 100 procent bättre.

Nu förstår jag naturligtvis att domarna inte har tid med sådant på en stormässa som MyDog, men man tycker att de på något vis borde ha respekt och förståelse för djuren på bordet. Det är ju därför vi är där, allesammans.

Nej det är inte samma som oacceptabelt beteende.

När jag gick M2:an för en tid sedan pratades det ganska mycket om att vi som figgar också måste våga anmäla när vi ser ett oacceptabelt beteende. Men det var mer om aggressivitet och rejäla utfall, inge som du beskriver.

I så fall så anmäler domaren eller en funktionär dig till SKK som gör en bedömning, kollar med vittnen osv. Vill det sig illa kan du sen få ditt A (avstängd) Men det kräver rätt mer rejälare grejer än att ligga upp och ner och morra.

Man blir inte avstäng med ett A, behövs tre.

KL

Jag blir nästan bedrövad när man hör vilka som kan vara vittne, folk kanske ser något men det inte är så. Man ser en hund som morrar, men man ser inte att den är rädd.. Folk är så otroligt okunniga, så jag anser inte ens att vittnen ska få säga sin sak, utan endast de som blir drabbade.

Jag fick ett rapporteringskod A efter en utställning där min hund morrade vid tandvisningen. Även om jag kan tycka att domaren var lite väl hård, så får jag liksom leva med det.

Domaren lyckades för det första göra mig riktigt nervös/irriterad genom att först "hota" med att diska mig. Detta för att tjejen framför mig drog bak bakbenen på sin hund med hjälp av sin fot. Hon fick sig en avhyvling och så åkte jag med på den liksom. När det sen var vår tur, så kallar in oss, hälsar inte på hunden överhuvudtaget, frågar mig hur gammal hon är och i nästa veva tar han tag i örat på henne för att kolla på fläcken/knölen hon har där. Till saken hör att han står på hundens vänstra sida och fläcken är på den högra, så han böjer sig över hennes huvud för att titta på det och drar lite i örat i samma veva. Sen började han titta på tänderna, och då gräver han henne rätt långt bak i munnen (vilket han inte gjorde på de andra hundarna), där tyckte hon att han inte var särskilt rolig längre och morrade lite av missnöje. Inget aggressivt (enligt mig iallafall), utan mer ett gurglande från magen. Hon har varit lite socialt osäker sen dess, speciellt mot karlar med lite "pondus" (läs: tjock mage), så jag tolkar det som att hon inte var trygg i situationen. Tyvärr var jag också en klant som inte hann med att stötta henne mer i samband med tandvisning.

Någon vecka efter var jag på ringträning med henne, och passade där på att göra några tandvisningar med olika personer, det var allt från en kvinna hon träffat några gånger, till helt okända karlar - inga som helst problem.

Jag får leva med att hon har en rapportering på sig, jag har ändå kritiken från utställningen dagen innan där det står "trevligt temperament" ;)

För övrigt var det lite intressant att samma domare gav en DP sin kritik TROTS att den var så rädd att den kröp ur halsbandet och drog iväg på utställningsområdet. Det tog väl drygt 4-5 minuter innan den var infångad, matte och handler försökte locka på den, men den sprang bara omkring som ett skållat troll. När den väl är infångad, då ställer sig både matten och handlern och håller i den stackars skakande pinnen, medan domaren tittar igenom den. Döm om min förvåning när den går ut med ett excellent!

Senast ändrad:

Ja, det är rätt skrämmande att (färdigutbildade) domare som skall vara erkänt duktigt hundfolk är så otroligt dåliga på att läsa och hantera hund :crazy:.

OT men jag ställde kompisens mastiff rätt mycket, en av gångerna drämde domaren katalogen(?) i backen framför henne varpå Eira naturligtvis gav till ett "VOFF" (vilket blir väldigt rejält när det kommer från en hund på 80 kg) och jag tänkte att där rök det certet.
Icke, domaren blev överförtjust för hon menade att det SKA vara vakt i en sådan hund.

På kritiklappen stod det endast hans kritik samt att han behöver bli lite frimodigare är morrig och tillbakadragen därav priset D. Samt att rutan Disqualified var ikryssad.

Om vi fått rapporteringskod A borde väl det ha stått på kritiklappen?

KL
Jag tycker du ska undersöka möjligheterna att anmäla domar-aset!!! Eller häng åtminstone ut vederbörande med namn över hela Facebook. Det är ju verkligen HELT OACCEPTABELT att behandla en osäker och undergiven hund på det sättet. Det verkar gå tretton idioter på dussinet i det är skrået...

KL
Jag tycker du ska undersöka möjligheterna att anmäla domar-aset!!! Eller häng åtminstone ut vederbörande med namn över hela Facebook. Det är ju verkligen HELT OACCEPTABELT att behandla en osäker och undergiven hund på det sättet. Det verkar gå tretton idioter på dussinet i det är skrået...

:bow::bow::bow:

Klart olämplig rekommendation som kan resultera i att bli anmäld till SKK disciplinnämnd - bättre att tala med arrangerande klubb samt skriva till SKK om det inträffade

På kritiklappen stod det endast hans kritik samt att han behöver bli lite frimodigare är morrig och tillbakadragen därav priset D. Samt att rutan Disqualified var ikryssad.

Om vi fått rapporteringskod A borde väl det ha stått på kritiklappen?

Nej det gör det inte, för antar det måste godkännas först (gissar) Jag fick Disqualified på en hund i somras, och sen när det kom ut på hunddata så var det även rapp-kod A.
Nu kan ju man få Disqualified pga olika orsaker, men har det med mentaliteten att göra, så kan det bli rapp-kod A. Beror ju hur domaren väljer att göra..

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 463
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka