Nyvaken häst som svimmade ??

elgur86

Trådstartare
Svårt att få till en vettig rubrik ..
Det här är vad som hände igår iallafall :
19-årigt Islands-sto stod och vilade , "sov" ganska tungt efter mycket lek och spring i hagen med kompisen.
Till saken hör att de kom till mej för 2 veckor sedan och har skitkul i nya hagen !
Hursomhelst hade vi varit inne ca 1 timme efter att vi stått och tittat på deras lek ..
När vi kommer ut runt husknuten , så antar jag att vi väcker henne .. hon slänger upp huvudet och tittar på oss .. Och sen dimper hon i backen !!
Jag blev såå jävla skiträdd !! Hon sprattlar med benen liggandes på rygg och under dessa sekunder tror ju jag att hon har kramp !
Hon kommer snabbt på benen och min sambo säjer till mej att ta in henne , när jag hämtat grimskaftet har hon knallat iväg , ca 10-15 meter , till saltstenen och slickar lite och ser alldelles väldigt normal ut ...:confused:

Hon ställs in iallafall ngn timme och jag kollar beteende , klämmer och känner osv .. allt i sin ordning ..
Så : Har någon varit med om ngt liknande ?
Och vad tror ni .. är det som jag tror , att hon blev rädd i sin djupa vila och "svimmade" ?
Usch ! Otäckt var det iallafall , jag blev riktigt rädd !!

Sv: Nyvaken häst som svimmade ??

Min kompis hade en häst som fick diagnos narkolepsi (sömnsjuka) När hon stod och sov kunde hon helt plötsligt nästan ramla omkull.

Du får ringa en veterinär och rådfråga :)

Ja , jag tänkte rådfråga imorgon när det ska beställas vaccinationstid ändå , även om det snabbt gick över och hon mår bra , så vill jag veta om det finns ngn ide´om vad som hände ..

Ja , jag tänkte rådfråga imorgon när det ska beställas vaccinationstid ändå , även om det snabbt gick över och hon mår bra , så vill jag veta om det finns ngn ide´om vad som hände ..

Min kompis såg bara sin häst gå ner på knä en gång i hagen och tänkte inte mer på det. Men vad som ledde fram till narkolepsi var en avskavd svans. Hon kunde inte fatta varför svansen var så avskavd. Behandlade för alla möjliga tänkbara saker. När hästen var dräktig så var den kamera övervakad i boxen och där såg man hur hon ramlade flera gånger per natt. Och hon tog stöd och lutade sig mot boxväggen därav hennes avskavda svans.
Hon trillade aldrig i hagen. Kanske hon kände sig mer avslappnad i boxen !?!
Skriv sen så får jag veta hur det gick :)
Lycka till..

Nej men .. otroligt ibland hur man funderar sej gråhårig på vad saker och ting kan bero på !
Även om det låter otäckt , ( ser framför mej hur hon stöttar upp sej ) , så var hon ju smart måste jag säja !
Jag nämner narkolepsi vid telefonsamtalet imorgon.

Jag tror hon blev rädd helt enkelt men kolla för säkerhets skull.
Jag har lyckats skrämma omkull en häst en gång :o
Skulle bara titta in genom boxfönstret för att kolla om ägaren hade varit o mockat till hästen. Då blev hästen så rädd att han gick omkull. Inte mitt stoltaste minne.

:rofl: förlåt att jag skrattar. Men det lät så roligt. Ser det verkligen framför mig och känner den där skammen när man inser att man kanske inte skötte uppgiften helt briljant...

Haha .. samma här , ursäkta att jag skrattar !! Pinsamt !:D
" Min " veterinär hade inte telefontid idag , så jag frågar imorgon , känner att jag inte behöver ringa och besvära klinikvet. eller distriktet i frågan akut , så jag återkommer om detta.

Red henne igår och hur pigg och glad som helst ..
Ringde däremot ägaren en halvtimme efter det hade hänt , för att fråga om det hänt tidigare .. vilket det inte hade.

Men hon berättade att hennes man för några år sedan hade sett något liknande :
Han hade kommit runt hörnet på ladan med 4-hjuling , ett halvblod stod och sov i hagen intill , och blev förmodligen väckt/rädd , och hade flugit i luften med alla 4 och sedan dimpt i backen och legat pladask på sidan under några sekunder , för att sedan resa sej som om inget hade hänt ..:angel:

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: escodobe
·
Träning Jag har köpt en häst (ett sto på 17 år) just, blir 3 v nu på lördag. Det har inte varit någon dans på rosor, hon är misstänksam till...
Svar
8
· Visningar
2 429
Senast: Lindon
·
G
Träning Hejhej, min häst älskar när man jagar och leker med han i hagen. Det är nog det roligaste som finns enligt honom. :D Jag brukar leka...
Svar
5
· Visningar
1 071
Senast: Mtv
·
B
Träning Hej. Suttit här ca 5 timmar nu och läst om lite allt möjligt. Allt från mugg till A2 virus till jobbiga hingstar och kände bara ett...
Svar
15
· Visningar
1 678
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31