Nyttigt hundgodis?

Red_Chili

Trådstartare
De enda trådar jag hittar om hundgodis är när hundarna som ska få godiset är kräsna. Så är inte fallet här. Mina hundar är lika kräsna som utsvultna retrievers :o

Men, jag vill gärna ge dem något nyttigt godis. Jag är noga med vad jag ger dem för foder (de äter Standardt nu) och känner att det kan vara bra att vara noga även med godiset.

De flesta godis jag kollar på innehåller bara vete, vete, socker och lite korn, typ.. :crazy: (Om det ens står vad de innehåller...)

En liten fördel är dock om godiset luktar någonting. Det blir trots allt lite roligare så ;)
Vad är bäst av de färdiga hundgodisar man kan köpa?
Vad kan man enkelt göra själv?

Sv: Nyttigt hundgodis?

Jag brukar köpa torkad lever till min hund, hon älskar det! Sen såg jag även att dom hade torkad vom på djurbutiken som jag brukar handla på. Hunden var väldigt intresserad men det luktade inte så gott så jag lät bli att köpa det den här gången :O

Mina hundar jobbar som sjutton om jag klickar med kattmatspeller:o
Annars är det torrfoderkulor eller köttbullar som gäller. Men jag klickar ju bara hemmavid så kladdiga fickor är inget problem.

/Migo

Mina tips

• Hemgjorda köttbullar utan lök och kryddor eller färdiga särskilda hundköttbullar
  • Kronchs laxgodis
  • Torkad lever
  • Hjortstänger (från ett märke jag inte minns)
  • ZiwiPeak
  • Snack-korv från Vom og hundemat (kanske lite för fett om man behöver belöna mycket)
  • Människokorv av bra kvalitet

För att undvika missförstånd så menar jag så klart korv för människor (och inte av). ;)

:rofl: Det är nog inte helt lätt att få tag på!

R_C, torkad lever är jättesmidigt. Bryt eller slå i lagom bitar. Dom är ganska hårda och kladdar absolut inte. Luktar gör dom också :p
Jag försöker undvika "skitgodis" till Vilja. Hon äter ju dåligt så då vill jag inte fylla magen med olika sädesslag och annan utfyllnad. Det godiset som går åt mest hos oss är torkad lever, torkad kyckling (riktigt smaskigt! Till och med katten försöker stjäla när jag gör iordning bitarna), Ziwipeak eller vanligt högenergitorrfoder.

Här kör vi också med kyckling :) Fast köper en stor burk av märket treateaters, räcker hur länge som helst till min madam då man kan bryta de i lämplig storlek också :) även där ganska hårda, kladdar inte och luktar inte nämnvärt illa för oss människor, som mycket annat godis kan göra :p

När jag VERKLIGEN vill ha hundar som gör allt så köper jag den bästa sortens falukorv (80 % kött, ingen lök) och tärnar den. Kladdig är den såklart, så jag använder en särskilt godisväska som jag hakar fast på byxorna.

Annars är ju kokt kyckling galet populärt hos de flesta hundar. I bland har jag gjort egna levergodisar av nötlever som jag först kokar en stund och sedan skär i små bitar och torkar i ugnen.

En tredje favorit är torkad vom. Mina blir som galna av den. Smidigt och inte så kladdigt som annat godis.

Är inte helt säker på vad blodpudding innehåller (är ju dock lätt att kolla upp :)), men den kan man ju tärna och torka!

Vill dock minnas att det är väldigt mycket socker och annat skräp i blodpudding..?
Så just nyttigheten tror jag dessvärre inte finns där :p

Det är mycket möjligt, jag brukar inte äta det själv men vet att svärmor brukar göra hundgodis av det. :)

Om man känner nå jägare kan man ju be att få lite slaktavfall av en älg (tänkte på att det är älgjakt just nu).

Bara att skära i lagom stora bitar och torka i ugnen :)

Ps Annars är ju just blodpudding som någon skrev en klassiker :D

Ebror ju lite på vad du menar med nyttigt (inga tillsatser, lite fett, kalorisnålt etc.)?
Men alla former utav torkat kött/inälvor rekommenderar jag.
Där har du ju inga tillsatser alls, och du kan göra det enkelt själv om du inte vill köpa i djuraffären.
När Spike gick på eliminationsdiet brukade jag göra eget godis genom att skära kött i tunna små bitar och sedan torka i ugnen i cirka 3 timmar på en 110 grader, tills de blev hårda nog. Man kan också koka köttet först och sedan torka så blir "torktiden" kortare.
Annars brukar det ju finnas torkad lever, hjärta, lunga, vom etc. i djuraffären.

Gillar de morötter?

Det brukar jag tärna upp och proppa i fickan rätt ofta. De är ju fuktiga men blir inte äckliga på samma sätt som tex korv. :)

Är inte helt säker på vad blodpudding innehåller (är ju dock lätt att kolla upp :)), men den kan man ju tärna och torka!

Den bör innehålla bla
Blod, talg, russin, kornmjöl, salt, peppar och rågmjöl. Eventuellt lite örter och vetmjöl beroende på tillverkare. Något annat får inte förekomma i en riktig blodkorv.

Gillar de morötter?

Det brukar jag tärna upp och proppa i fickan rätt ofta. De är ju fuktiga men blir inte äckliga på samma sätt som tex korv. :)

Maan kan lära dem gilla morötter genom att man "marinerar" slantar/tärningar i en påse med t ex skinka eller annat som luktar gott i hundens nos.

I princip allt går ju att torka lätt i ugn, låg temperatur och så torka i evigheter, då är det lättare att hantera än färskt kött/korv/köttbullar. Kyckling är perfekt hundgodis, likaså lever (men det luktar apa när man torkar det). Vill man inte ge kött så tycker jag att popcorn är kanon, eller morötter (torkat eller färskt).

Jag brukar när vi har hemma ta bitar av den kroatiska rökta salamikorven och ha i fickan tillsammans med standardt hjort eller James Wellbeloveds lighfoder, anka eller kalkon. Då får de lukt av korven! Melvin äter ALLT men William behöver fortfarande något extra i hundmöten så han får då falukorv med 80% kött.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
426
Senast: Migo
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 941
Senast: Dentaku
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 041
Senast: Liran
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter