Nyttiga växter för häst?

T

Tascherit

Hej.
Jag har fått som uppgift i skolan att ta reda på 5 nyttiga växter för hästar, och vad dom är bra för. Gräs räknar inte eftersom det är deras naturliga föda. Jag har letat på internet men hittar ingenting.
Är det någon som vet en bra sida eller en bra bok som tar upp det här? Eller vet ni själva några bra växter? Jag har hört att alger kan vara bra, stämmer det?
Tack på förhand, Madde

Sv: Nyttiga växter för häst?

Alger är bra för hästar, sen finns det ju bra egenskaper i brännässlor, nypon och såvidare. Sök lite på hästar och örter så får du säkert upp en del! :)

Tack så mycket! Hade inte tänkt på ordet örter utan bara använt ordet växter när jag sökte. Hittade en jättebra sida direkt tack vare dig =)

Tach för alla tipps och förslag =)

Bra betesväxter: Vitgröe, Svingel, Rajgräs, Timotej, Vägvårda, Vitklöver, Maskros.
Dåliga betesväxter: Tistlar, Brännässla, Luddtåtel, Kvickrot.
Giftiga växter: Ek, Gullregn, Stånds, Sorghum, Belladonna, Smörblomma, Bräkenväxter, Oxytropis splendens, Rödlönn, Johannesört, Ricinus communis, Fräkenväxter, Idegran….

Båda mina hästar får Cikoria-salt.Gjord på växten Cikoria.
Det får dom istället för vanligt salt.

Cichorium intybusCikorian är en flerårig växt med ett mycket djupgånde rotsystem. Den kan därför suga upp livsviktiga mineraler och spårelement som ofta saknas i de ytliga jordlagren.
Roten innehåller inulin en sockerart som ökar tillväxten av lactobaciller och bifidobakterier i tarmen.
I hela växten finns lactucin som reglerar ämnesomsättningen och avgiftar kroppen främst genom att aktivera levern. samt saponiner som binder gallsalter och kolesterol. (ökar därmed upptagningen av övriga näringsämnen).

Cikorians bitterämnen stimulerar och sätter fart på matsmältningen.
Örten kallas leverns bästa vän och kan användas dagligen. Är oöverträffad som skydd mot anhopning av slaggämnen, förgiftningar och matsmältningsproblem.
anhopning av slaggämenförgifningmatsmältningsproblemtarmflorerubbningarmineralbrist.

www.alyose.se

Hit åker jag med mina hästar,om jag har problem..:)

Maskros ska vara jättebra som urindrivande, stärkande, antireumatiskt, levermedel och är milt laxerande, delar som används är rötter och blad.
Vill du veta mer, pm:a, jag har hästägarens örtabok hemma :)

Lövsly (barken och toppskotten) är bra för hästar, innehåller mkt vitaminer.

Hej!

Vad kul att du oxå använder dig av Alyose's produkter. Visst funkar dom kanon! Cikorian är ju guld! o priserna är ju ingenting mot vad alla dessa "konstgjorda" foder kostar.
//Camilla

Nypon verkar välgörande och sammandragande på slemhinnor och vävnader. Det främjar också normal avföring vid diarre.

En varierad föda med tillgång till många sorters växter gärna på ett naturbete är det mest naturliga för hästar. När man tar ut enstaka örter och ger dem i koncentrerad form ska man tänka på att de också kan ha bieffekter och ska vänjas till eller ges i små doser.

En del, t ex maskrosor innehåller ca 3 ggr så mkt lättlösliga sockerarter inklusive fruktaner som gräset vid sidan om. Att tänka på för fångbenägna hästar.

Cikoriarötter används i experiment för att framkalla fång.

Alger innehåller mkt jod och för stora doser kan vara olämpliga för ffa dräktiga ston. En del alger har också hormonell effekt och kan störa brunsten. HH

**KL**
Nu växer det ju så det knakar, och jag hade lätt kunnat tänka mig att plocka lite nässlor, maskrosor etc. Vad brukar ni plocka o torka tilll vintern?
Dn där örtboken låter intressant, vad kostar den och vart kan man köpa den?
U

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 881
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 876
Senast: Lhas
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 012
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023