Nyttiga övningar (Markarbete och hoppning)

Maadiiee

Trådstartare
Vill ha tips på olika övningar ni brukar rida, hinder eller bommar! Skriv vad man tränar med övningen, styrka? kondition? lydnad? annat? Hur höga hindren bör vara, vilka avstånd som gäller osv!! Tänkte att detta kunde vara en tråd som man kan få tips och inspiration ifrån. Rita även gärna upp övningen så blir det lättare att se och förstå.

Sv: Nyttiga övningar (Markarbete och hoppning)

Kolla på ridsports hemsida där finns det massor av nyttiga tips och ritningar för just hoppning.

Där kan man ju välja vilka som passar bäst för hästen/ryttaren beroende på vilket stadie de befinner sig i.

Lycka till :D

Detta var uppbyggt på min ridklubb häromveckan, rätt omväxlande övning faktiskt.

Mellan E och B 4 travbommar, centrerat. På inre delen av volt vid A: 3 galoppbommar, upphöjda på sockerbitar på den yttre änden. På inre delen av volt vid C: språng över bom på sockerbitar, mellanhöjden. Innanför båda långsidorna en oxer på 60-70 cm med travbom, anridning i riktning mot C.

Jag använde galoppbommarna i min uppvärmning och tog sedan inte med dem i övningen men det kan man ju göra som man vill med. Min häst är långsam i benen och vill gärna fokusera på annat, hoppar lite halvhjärtat. Nu red jag i trav över bommarna i mitten, vände vänster mot A men red inte hela vägen upp utan vände vänster ner mot C innanför spåret och travhoppade oxern. Landning i galopp, ett varv på volt vid C i vänster varv med hoppning av sockerbitshindret, avbrott till trav på nästa långsida jämte den andra oxern, därefter vändning till vänster direkt bakom oxerserien och över travbommarna fast från andra hållet denna gång. Höger vid långsidan upp mot A, innanför spåret, vänd mot C och travhoppa den andra oxern, landning i galopp med ett varv på volten vid C i höger varv inklusive sockerbitshindret osv.

Just växlingen mellan trav och galopp gjorde att hästen var tvungen att koncentrera sig och det blev relativt tight mellan växlingarna eftersom ridhuset är 20*40 vilket gjorde att jag var tvungen att rida hela tiden för annars var vi inte färdiga till nästa "grej". Som utveckling kan man ju tänka sig att man hoppar även oxrarna i galopp med el utan bom före, lägger till volten över galoppbommarna och bara travar varje gång man byter varv i mitten över travbommarna. Jag kan också tänka mig att skippa galoppbommarna helt och lägga in skänkelvikning på en kort diagonal före travanridningen till oxern för att få ytterligare "hålla-reda-på-ben-effekt" för just min häst.

Ska jag bygga fram och bort själv skulle jag nog nöja mig med travbommarna i mitten, en liten svinrygg el dubbelsidig oxer innanför samt ett sockerbitshinder innanför det. Då kan man också växla mellan trav och galopp och har andra halvan av ridhuset tomt för andra typer av övningar. 4 hinder i kors i mitten av ridhuset går också att använda till mycket och kan kombineras med bommar i A/C-volterna.

Har lite tips som inte är exakta övningar men ändå lite hur man tränar upp hästen.

För att träna upp styrkan är det jättebra att travhoppa. Hinderna ska ju kanske inte vara riktigt lika höga som vanligt men det ska vara ett stadigt hinder, inte bara något framhopp. (Avgör själv hur högt du kan ha det, hur högt ni brukar hoppa). För att träna upp styrkan kan men ochså träna studs som är jättekul men räkna med att om du bygger upp en riktigt lång studserie att bara kunna hoppa det den gången. (sockerbitar är jättebra att bygga upp med). Man kan ochså bara ha sådär 3-4 studs och göra lite annat!
För att träna lydnad tycker jag att det är jättebra att hoppa på volt :)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 638
Senast: Cambrie
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka