Nytt vaccin mot Borrelia

dpmatte

Trådstartare
Jag har fått meddelande från vetten jag brukar gå till att det har kommit ett sprillans nytt vaccin mot Borrelia. Det finns även ett nytt vaccin mot Leishmania.

Sv: Nytt vaccin mot Borrelia

Intressant! Ger man det en gång per år ihop med övriga vaccinationer (oavsett årstid) eller ger man det inför sommaren eller hur fungerar det?

Enligt det jag har läst så är det två sprutor med 3 veckors mellanrum och sedan en gång per år.

Jag såg det för några veckor sedan när vi var hos veterinären:

Efter midsommar planerar kliniken att ta in det nya fästingvaccinet för hund mot Borrelia som heter Trilyme (Merial). vaccinet innehåller skydd mot de tre olika borreliastammar som är aktuella i Sverige. De antikroppar som vaccinet framkallar verkar inne i själva fästingen och neutraliserar därmed Borreliasmittan i själva fästingen.

Grundvaccinering görs 2 ggr med 3 veckors mellanrum, därefter årligen. Den årliga vaccinationen rekommenderas sedan att göras i god tid innan säsongen – typ februari/mars.

Vaccinet kommer att kosta 400 kronor per dos och andra hunden vid samma besök 350 kronor.

Vaccinet är ej verksamt mot Anaplasma eller TBE.

Efter att ha läst det där får jag uppfattningen att man egentligen inte vet om det faktiskt fungerar.

Jag är positiv till vaccinet men vill gärna vänta lite på erfarenheter från andra kliniker innan jag använder det. Det problem jag ser med vaccinet är att det finns en risk för att folk slutar använda fästingmedel och att borreliavaccinet kommer bli "fästingvaccinet"...Bor man som jag inom ett område där ca 30 procent av fästningarna är smittade kan det verkligen vara bra. Bor man i Norrland känns det rätt onödigt.
Leishmania vaccinet har jag inte hört något om mer än att jag vet att det finns. Det är däremot helt onödigt om man inte åker till varmare breddgrader med hunden.

Jag tycker det verkar vara för lite utprovat och studerat för att jag ska vilja ge det till mina hundar.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
457
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
554
Småbarn Mitt barn fick femårsvaccin igår och är idag öm, men framförallt svullen om armen. Är det normalt med svullnad? Alltså det är svullet...
Svar
9
· Visningar
1 116
Senast: Pengy
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka