Nytt stall

S

Stoppard

Jag vet inte om denna tråd passar in under hästvård, men jag provar.
Jag ska bygga ny stallbyggnad till sommaren och står i valet och kvalet vad jag ska bygga. Jag har tänkt att antingen bygga två boxar eller lösdrift. Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Nytt stall

Om jag kommer ihåg rätt så måste man ha någon box även om man har lösdrift för eventuellt sjuka hästar. Tror till och med att den ska vara uppvärmningsbar.
Så om du ska bygga lösdrift så får du räkna med att bygga minst en box också om det inte finns redan. Så ta med det i kostnadskalkylen innan du bestämmer dig för vilket det ska bli.

Sv: Nytt stall

Stoppard skrev:
Jag vet inte om denna tråd passar in under hästvård, men jag provar.
Jag ska bygga ny stallbyggnad till sommaren och står i valet och kvalet vad jag ska bygga. Jag har tänkt att antingen bygga två boxar eller lösdrift. Vad har ni för erfarenheter?

Jag stod också i det valet, och gjorde en mix, som jag nu efter ett par år kan säga var en hit.
Det är ett vanligt stall, med stallgång o allt, men varje box har en extra utgång direkt ut i hagen.
Framför den har dörrarna köldridå och står öppna dygnet runt.
I boxarna ger jag var och en sitt kraftfoder, och stänger då bara nedre halvan av den delade ytterdörren, för enkelhetens skull.
Boxarna fungerar alltså som lösdrift, med möjlighet att stänga in dom vid extremt väder.
Hästarna använder boxarna för skydd mot insekter, underkylt regn, samt att framför allt unghästarna går in och sover middag.
Någon gång kan det bli lite revirtumult i någon box, men väldigt lite.
Eftersom det finns ett antal att välja på för hästarna, finns det alltid någon ledig där man vågar gå in och lägga sig eller ta skydd för arga knott.
Lösdriften används ganska mycket av hästarna, tvärtemot vad de flesta säger att djuren gör. Särskilt på sommaren. ;)

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: a1agnlju
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
1 041
Senast: ptr
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 176
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 414
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter