nytt stall..

Sv: nytt stall..

Finns det verkligen något stall där man är lite fler personer, där alla tycker allt är perfekt. Man måste kompromissa, märker man sedan att man inte står ut med något som är viktigt för en, får man kanske ta beslutet att flytta. Men man kanske ska se möjligheterna också, inte bara problemen. De flesta människor är ju rädda om sina hästar, men har kanske olika sätt att se på hur man är rädd om sin häst. Att en häst får stå inne 4 dagar om året kanske inte är så farligt, man kan kanske rida lite mer den dagen om det finns ridhus, vissa hästar står ändå mest stilla när det är halt för att det är obehagligt att halka (som min). Dessutom är det väl inte så många dagar med is i en gräshage i Göteborg...

Skulle inte ställa pålle i ett stall där dom skulle vara obroddade under vintern. Har sett mer sådana olyckor än broddskador.

Jag eftersträvar daglig utevistelse så gott det går men om det är riktigt skitväder (regnar småspik och blåser isbitar) så brukar det bara bli en kort sväng ut i hagen så att jag kan mocka och fixa inne i stallet.

skönt å höra att de är fler som har de så.. jag ahr ju tine haft häst i gbg innan men brukar de bli mkt sådan dagar?
jag planerar ju givetvis att motionera honom även de dagarna..de finns ridhus i närheten..

Jag skulle inte "tagit" det. Nu har jag iofs hästar som kräver mkt utevistelse (=lösdrift) men DAGLIG utevistelse tycker jag är minimum...

tänkt mer å mer på detta med daglig utevistelse.. om de nu handalr om ca 4 dagar per vinter så är de ju itne så farligt.. å om man rider de dagarna..kasnke lite extra tilloch med de dagarna..då borde han ju itne dö..eller..?

Ska jag stalla upp min häst hos någon SKA han gå ute VARJE dag, han SKA få vara broddad även bakben.
Klart han inte dör utan utevistelse, men frågan är hur schysst det är!! skulle ALDRIG gå med på de omständighterna. Har hört flera meningar i stil med att "han dör väl inte av det", NÄHÄ?! Är ren överlevnad det enda vi ska ströäva efter i dagens hästhållning? Ursäkta om jag är lite upprörd, men jag tål verkligen inte sånt där. Visst, undantag finns, men halt, ja det kan det vara veckovis en vinter! Tänk bara i månadsskifte november-december, innan det blivit snö på tjälen och när det smälter/fryser om vartannat. ska hästarna vara inne varannan dag då? Och på vårkanten likadant!

Hos oss är det is från november till mars. Och det töar inte. Inga brodd bak, men brodd fram. Brodd bak förstår jag verkligan att man inte vill ha, HÖG olycksrisk, men fram det är ju mer om de klättrar på varandra.
Ska kolla lite andra stall till dig, bara som valmöjlighet om det skulle bli några problem.

Jag hade inte ställt upp min häst i ett stall där de låter hästarna stå inne om det är halt. Ok om det är en brant mycket kuperad hage med berg... men om det är en "vanlig" hage, ja på med broddar o släpp ut dem.

Leta du vidare efter stall. :-)

Lånar knapp.

Jag förstår helt enkelt inte hur man över huvud taget kan försvara argumentet att ha hästarna inne 24 timmar för att det är is ute och man inte vill brodda skodd häst.

VI väljer att sko hästen. då är det ens förbannade skyldighet att utrusta dem med brodd åtminstånde fram för att de ska kunna ta sig fram utan att riskera livet, OCH fortfarande få rätt till den dagliga utevistelsen, vilket ALLA hästar skall ha. Lika illa är det andra argumentet: att ja - de får vara ute, men UTAN brodd i ishala hagar.

att argumentera annat, dvs att hästen inte dör av att stå inne, inte verkar stressad osv är mig fullständigt obegripligt.

Ja men varför brodd ,man kan väl grusa upp en hage. Det har vi gjort.:

Grusa flera hektar betesmark? :crazy: Då är det bättre med brodd och be hästarna vara snälla.

Man kan göra små hagar eller lagom stora det går alldeles utmärkt , då kan hästarna gå även om det är halt.Då kan man bara slänga på lite extra grus.

men här är et en stoor hage.. så att grusa hela den blir lite mkt.. går åt flera lastbilar.. :S
men skall fråga om vi kan grusa till hagen å vid ingången, tror de är där de borde bli mest is...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar