nytt stall..

Shimzy

Trådstartare
som jag skrivit innan..(förlåt om någon tycker jag tjatar) men jag skall flytta och måste ju byta stall.. var å kollade på ett stall i helgen, som jag gillade och de känndes ok med dem som var där å så.. men några små saker störde mig..tex.. obroddade i hagen..och om de är halt så får hästarna stå inne hela dagen istället.. tycke ni det är okej?
ja på ett sätt är det ju bra att en flock på 10 hästar inte går broddade, men vill ju inte heller råka ut för fläkskador..eller spänningar..

å inne hela dagen..va händer om de är halt i flera dagar?

är jag bara tramsig som hakade upp mig på detta..är det vanligt att de är så i inhyrnigs stall? bara stått i litet stall innan (max 4 hästar, här var det 10-15 platser å lika många hästar)..

Tack, mvh lene!

Sv: nytt stall..

Jag skulle aldrig ha ställt min häst i ett sånt stall, daglig utevistelse är ett krav från min sida. Halt kan det ju vara många dagar på vintern, och jag tycker inte det är schysst att ha de inne 24 tim/dygn!
Varför inte brodda?
Visst, skaderisken ökar något, men det får man liksom ta. Min häst går i flock, alla broddade, och det har funkat bra i alla år.

Shimzy skrev:
som jag skrivit innan..(förlåt om någon tycker jag tjatar) men jag skall flytta och måste ju byta stall.. var å kollade på ett stall i helgen, som jag gillade och de känndes ok med dem som var där å så.. men några små saker störde mig..tex.. obroddade i hagen..och om de är halt så får hästarna stå inne hela dagen istället.. tycke ni det är okej?
ja på ett sätt är det ju bra att en flock på 10 hästar inte går broddade, men vill ju inte heller råka ut för fläkskador..eller spänningar..

å inne hela dagen..va händer om de är halt i flera dagar?

är jag bara tramsig som hakade upp mig på detta..är det vanligt att de är så i inhyrnigs stall? bara stått i litet stall innan (max 4 hästar, här var det 10-15 platser å lika många hästar)..

Tack, mvh lene!

VAD folk kan bete sig märkligt. Snälla nån, i dessa moderna tider måste man väl kunna se till att djuren får gå ut varje dag. Man blir förvånad över alla märkligheter...
Jag förstår att man fasar för fläkskador, men..
Är det is ute får man väl ta konsekvensen av det och brodda eller sko av helt eller byta hage. Sanda går också.
Jag tycker inte det verkar vara ett stall där man ser till hästens individuella behov.
Halt och is är det ganska många dagar på vintern.
Vore jag du skulle jag leta rätt på ett stall med tillgång till skogshagar, som har bättre potential i såna väderlägen.

ååh de är ju så jag känner med..
vi skall flytta till göteborg så detta stall har stora hagar för att vara där..suck.. och är relativt billigt..(har inte så överdrivet mkta tt lägga på stallhyran..)
en barfota häst halkar väl med på is va..?
hon sade att det inte händer så ofta typ ~4dagar per vinter..men ändå!

jag skulle inte heller ställa min häst i ett sånt stall.... ja, barfotahästar halkar oxå, men jag upplever att det är lite mindre än en med skor.

Shimzy skrev:
ååh de är ju så jag känner med..
vi skall flytta till göteborg så detta stall har stora hagar för att vara där..suck.. och är relativt billigt..(har inte så överdrivet mkta tt lägga på stallhyran..)
en barfota häst halkar väl med på is va..?
hon sade att det inte händer så ofta typ ~4dagar per vinter..men ändå!

Barfota går bra till en viss gräns, bättre än skodda utan broddar i allafall. Är det FÖR isigt brukar jag stänga av den hagen i så fall, eftersom jag har flera de går i.
Sen upplever jag att det är inte bara 4 dgr/år, utan många fler.
Har man som jag kuperade hagar, blir de också extremt halkiga vid islossningen på våren, då jag också brukar stänga av de mest branta partierna.
Lycka till med att hitta något bra ställe!

Detta är ett komplext problem och jag tycker att det finns för och nackdelar med alla lösningar... Jag själv föredrar att brodda och ta den ökade risken för fula balltramp t ex hellre än att riskera fläkskador men som det är nu i vårat stall t ex så finns det vissa hästar som är väldigt lätta i baken och man vill ju självklart inte att ens häst ska gå med en broddad "sparkhäst". Och det är i väldigt få, om ens några, stall som det går att driva igenom att de hästar som inte brukar sparka får vara broddade...

Har man möjlighet att byta till hagar som inte är hala så är ju det självklart det bästa men det är inte många stall som har den möjligheten... I vårat stall är det heller inte ngt alternativ att sanda då hagarna och de hala partierna är för stora för detta...

Jag har stått i stall som har godkänt broddar fram men det är ju egentligen bak som broddarna behövs mest...

Kan du inte prata med dem o se om det finns möjlighet att på ngt sätt ändra på detta? Om det är ett bra stall i övrigt menar jag så känns det ju dumt att välja bort det pga av detta som bara är en del av året.
Lycka till...

Jag skulle nog tänka mer än två gånger innan jag flyttade till det stallet. Du skriver att :"några små saker störde". Men du, jag tycker inte du ska ta det som "små saker"!

Du vill väl egentligen att din pålle ska få vara ute i de flesta väderlag eller hur? I så fall så kommer du säkert att reta dig till förbannelse på att hästarna står inne.

Tro mig, jag om någon vet hur det är att stå i ett stall där de har andra ideer och rutiner än vad jag tycker känns rätt :(

Jag hade till slut så himla stora skuldkänslor så det gick bara inte längre! Så jag körde runt å "knackade dörr" på alla möjliga och omöjliga ställe tills jag hittade mitt "drömstall" :banana:

Så vad jag vill säga är: Nonchalera inte dina betänkligheter utan försök hitta ett annat stall som stämmer bättre in på hur du vill ha det. Lycka till! :)

ååh ..suck.. men hitatr inga andra bra som ligger på min pris nivå i göteborg.. funderar på om de där dagarana då hon itne släpper ut, om man själv kan åka dit å brodda å kasta ut honom.. ?
broddar fram var ju iallfall ett alternativ..skall fråga om detta!
min kille är en 4årig som gärna busar ihagen, vilket även betyder en del sparkar..inte agresiva men busiga å även dem träffar ju ibland.. :(

fortsätter å kolla andra stall emn måsteju flytta i mellandagarna.. gassh!

Jag skulle nog inte heller ställa min häst där.

Ja, fråga om din häst kan få vara broddad fram och gå ut själv.

Men kan han vara ute själv utan att få "noja" då? Det kanske inte går så bra i början om han precis flyttat dit och inte känner sig trygg?
Blir han "prillig" då så kanske han springer ännu mer och risken för att halka blir större?

Sen undrar jag om du verkligen känner till precis alla stall i närheten? Bor du redan nu i Göteborgsområdet eller flyttar du dit från någon annan ort? För om du inte känner till det så bra så kan man ju tänka sig att när du väl är på plats och varit där ett tag så lär du ju känna fler hästfolk (å annat löst folk ;):D ) som kan ge dig tips om något bättre stall.

precis vad ja tänkte oxå..dom dagar de e halt kan du väls jälv brodda o släppa ut i hagen... eftersomingen av de andra går i hagen då

jag tycker inte det brukar bli blankis i hagarna där jag har haft min häst iaf, okej att det kan bli lite halt, men inte isgata! Det blir det bara på stallplanen.
Hur som helst, finns det inte flera hagar vid stallet? Blir alla hagar lika isiga? annars kan du ju släppa din häst i nån annan hage just de dagarna, där det inte är lika isigt.
Eller kanske du kan göra en egen liten hage nånstans? behöver inte va så märkvärdigt.

skulle tipsa dig om att sätta upp en lapp i nån hästaffär eller försök prata med folk och sprid ryktet att du söker stallplats, då är det nog större chans att någon med ett mindre "anonymt" stall hör av sig, ifall du inte önskar att stå på ngn stor anläggning.

Ett alternativ är ju att du tar detta stallet så länge, och sen när du väl flyttat har du mer tid att leta efter annat stall. Hittar du ngt sen som är väldigt bra, så flytta dit då.

tänkte nog göra så.. att jag flyttat till detta å kollar mer sen på plats..å vem vet de kanske inte blir några isdagar..hopaps..om inte anant måste det ju avra fler som tycker de är fel å då kankse man kan gå ihop å sanda de delarna ihop..!?

han är van att gå själv lite då å då så de är helt klart ett alternativ att fråga om han får gå ut själv broddad de dagaran.. plus skall kolla om de kan gå broddade fram..lite bättre iallfall..

I villken prisklass hade du tänkt dig i stallhyra som max då ? Hur långt kan/vill du pendla ? Jag vet en del stall 3 mil utanför GBG. Tar ca 20 min med bil. Dropdead som håller till på Senior kan säkert tipsa dig om ställen också. I hennes stall brukar det vara ledigt emellanåt. Maran på senior är inflyttad till GBG och har sin pålle en bit utanför GBG...hör med henne också.

här får jag in å utsläpp och 4 fodringar per adg, spån, hö ,havre, betfor för strax under 2000:- beror på vad han äter.. men max 2000:- och då måste man ta en helgdag per månad bara..
plus att jag har en kompis som just skaffat sig foderhsät i det stallet..därav drar det ju lite mer..ridkompis..

detta ligger i säve.. vill nog har så nära hissingen man kan komma..

tips?

Ok, Säve...då kan du även höra med A_K_N, hon har medryttarhäst därute och känner nog till en del ställen hon med. A_K_N är moderator på Datorforumet...håller till på Senior med.

Du kan ju försöka göra en deal med de andra i stallet att ni bara har broddar fram....Det brukar funka väldigt bra. Brodd på framfötterna brukar sällan ge skador som bakbrodd kan göra och hästen får ju ett visst grepp vid ishalka.

a de är en sak jag skall ta upp med de andra..plus se om vi kan gå ihop å sanda vägen till hagen å precis innnanför där jag antar att de är som halast..

sänder några pm..tack!

jag skulle då aldrig ställt mina hästar i ett sånt stall....utevistelse är väldigt viktigt för hästarna och lika så brodd på vintern (tycker jag).

Vi får inte heller ha brodd i hagen, kollektivstall, det räcker att EN hästägare sätter sig på tvären så är det kört, jag är för rädd om min häst och hans täcken för att tillåta brodd i hagen, broddskador är INTE kul. Då får han hellre stå inne en dag, det är sällan hagen som är problem för oss utan att hela stallplanen blir blankis. Och jag kan inte påstå att han ens blir stressad av att stå inne en dag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar