Nytt stall, igen!

Pettsson

Trådstartare
Ja, så då har vi alltså flyttat från det "färdiga stället" till, ja, ett mindre färdigt ställe ;)

Till våren ska vi alltså bygga ett nytt stall igen. Vi har inte riktigt bestämt oss, eller vi är snarare oense, om var vi ska bygga det. Jag tycker att vi ska använda oss av den gamla ladugården som är i jättefint skick byggnadsmässigt, ta bort innertaket och öppna till nock i halva stallet. Gubben vill bygga en helt ny byggnad mot ladugården där det idag finns en färdig gjuten platta som måste flytas.
Fördelen med mitt förslag är att vi slipper ytterligare en byggnad att hålla ordning på, dessutom är det det billigaste alternativet.

Ja, det där lät stötas och röras många gånger än.

Men jag vill få lite inspiration till min ritning. Sedan sist har det säkert kommit in än fler nya stall (användare). Visa mig bilder, smarta lösningar, vad ni ångrar, vad ni blev mest nöjda med, sadelkammare, foderlösningar, ALLT!

En kompis från Norrbotten berättade om hjälp man kunde få från kommunen med skisser och ritningar, finns det någon annan som man kan kontakta för detta? Tänker mer på hur svårt det är att ändra en ritning för att man glömt något när man istället kan ta användning av någon som "har allt i huvudet".
Det alternativet hon nämnde var alltså gratis men vet inte om det bara är vissa kommuner som har den möjligheten.
 
Sv: Nytt stall, igen!

Ja, det blev så. Men nu bor vi närmare dig faktiskt, kant i kant med Gränsfors :)

Hittade ett hus med guldläge, inte så mycket grannar och inte så väldigt nära en väg där de ofta kör fort. Mer mark och bättre planlösning på huset, i alla fall vad som faller mig i smaken.
 
Sv: Nytt stall, igen!

Aha, på så vis, ja då måste man ju slå till :)
Nu måste jag ju iaf komma och hälsa på er, nu när ni bor så nära :D
 
Sv: Nytt stall, igen!

jag hade valt att fixa ladugården. redan bara för det att nya stall ofta är lite själlösa,åtminstone om dom byggs av färdiga element..
men om man bygger helt nytt behöver man kanske inte kompromissa med lite halvbra utrymmen,utan man kan rita det så att allt blir i det närmaste perfekt!
i gamla byggnader kanske man inte får in tex just en så stor sadelkammare man önskat osv..
lycka till!
 
Sv: Nytt stall, igen!

Jag är också inne på den linjen :)
Turligt nog finns ett redan befintligt, perfekt utrymme för sadelkammare, så jag känner att jag har lite tur :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 229
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 851
Senast: Pudlan
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 619
Senast: majha
·
Hästmänniskan Får nog ta alltihopa från början för att alla ska hänga med. Köpte förra året en mindre gård (sommaren). Hade en dröm att ha hästarna...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp