Nytt sätt att rida nersutten trav på isisar?

Sv: Nytt sätt att rida nersutten trav på isisar?

Ja avlastningssitst. Och jo istället för lättridning. Eller menar du att man samtidigt rider lätt? Blir väl bara skumpigt då om man inte kommer ner i sadeln.

Edit: Avlasta är tanken -hästen går själv i den takten som den föredrar. Lättridning - lättare att påverka

Senast ändrad:

Betydligt fulare med dunsig i ryggen. Antingen sitter man följsamt med eller rider lätt. Aldrig haft problem ens i ökad trav på c-ponnystorlek. Problemen kan sitta i takten lr spänningar men aldrig i sitsen. Så jag förstår inte detta problem men så finns det ju ryttare som är himla duktiga och absolut inte sitter som krattor -på olika nivåer.

Betydligt fulare med dunsig i ryggen. Antingen sitter man följsamt med eller rider lätt. Aldrig haft problem ens i ökad trav på c-ponnystorlek. Problemen kan sitta i takten lr spänningar men aldrig i sitsen. Så jag förstår inte detta problem men så finns det ju ryttare som är himla duktiga och absolut inte sitter som krattor -på olika nivåer.

På tregångare kanske men inte på femgångare.Det är en annan sak där

På tregångare kanske men inte på femgångare.Det är en annan sak där

Exakt. På en femgångare kan ju även en balanserad lättridning störa balansen, just för att det blir "ojämna" rörelser från ryttaren. Sen kanske det inte är såna stora störningar att vilken ryttare som helst märker det, men det krävs ju inga stora taktfel för att dra ned poängen på tävling.

Jag skulle vilja ersätta 5-gångare men h'star med svag trav oavsett antalet gångarter.

Märkligt då att jag får jobba med de som haft svårt med traven och mkt från marken sen uppsuttet. Beror nog på hur man rider och inte lättridningen i sig? Men jag har lätt för att utveckla närmast obefintliga gångarter, mycket tack vare hästar med vilja och att jag har tålamod. Bra trav tar tid att få.

Fast tror duinte att det kså har med om man "klickat" med hästen eller inte ?

Jag har en väninna med flera 5gångare som liksom alla hennes hästar har haft bra trav.
En av dom mest "svårridna" har jag alltid kommit bra överens med trots att jag inte är en supervan isisryttare. Honom kunde jag rida lika lätt i trav både före och efter min kropp gick sönder. Första gången efter jag blivit trasig tog det hästen ca 100 minnan han hade vant sej hur snett och vint jag satt och hur ojämt jag gav hjälprna. Han var annars EXTREMT känslig om man ens tittade åt sidan, har sett en jätteduktig landslagsryttare fara av volten i fullt sken när ryttaren inte var helt 100%i balans. Jag såg inte ens vad ryttaren gjorde men alla såg resultatet...

Men har man fått traggla trav nedsutten på barbacka eftersom det knappt fanns ponnysadlar på ridskolorna på 60talet och halvbloden gick med stora manskapssadlar som man åkte omkring i som en smörklick på het potatis om man slarvat med att träna nedsittningen......

Men av vad jag har förstått så tränar man inget sådant inom islandsridningen. Undrar om ryttarna inte skulle ha nytta av lite sådan träning så dom lär sej hur man sitter ner på olika typer av hästar ;)

Det finns massor av femgångare med tillräckligt stabil trav för att kunna rida lätt på dem, men det gör det knappast självklart att de får optimal poäng på tävling med lättridning eller trivs bäst med det.

Angående träning i att sitta ner, så är träning givetvis bra, det innebär inte per automatik att folk inte redan tränar det och dessutom så funkar lika hästar olika så man måste testa sig fram vad så om funkar för just den individen.

Oja det är ju superviktigt. Kanske inte behöver säga klick men att man lär känna hästen. Vad han/hon är van vid och potentialen. Vad kan utvecklas? Det fokuserar jag på.

Men visst rider andra raser oxå plus en herrans massa år på ridskolan som liten så det har nog sitt till. Men red en PRE som var helt felriden i avlastningssits. Han hade en hemskt obekväm sadel så det var nästan mer bekvämt för mig och det var nog bra för honom att få tänka själv. Frammåt nedåt till en början. I Spanien var han nog mest hopriden ->spänningar. Nu när jag tänker på honom saknar jag han nått enormt. Han kom så långt lilla gubben :(.

Märkligt då att jag får jobba med de som haft svårt med traven och mkt från marken sen uppsuttet. Beror nog på hur man rider och inte lättridningen i sig? Men jag har lätt för att utveckla närmast obefintliga gångarter, mycket tack vare hästar med vilja och att jag har tålamod. Bra trav tar tid att få.

Har jag sagt något annat? Jag skrev att minsta lilla balansfel kan påverka ett tävlingsresultat ganska rejält, framför allt om man ligger i de högre poängen, och då chansar man inte. Det innebär inte att man inte tränar på andra sätt hemma, eller byggt upp traven stabilt från grunden innan.

Hästen var högt placerad på SM i alla klasser den startade med sin ägare.
Så det var ingen "dussinhäst" ;)
Tyvärr lever den inte längre :cry:

Ja avlastningssitst. Och jo istället för lättridning. Eller menar du att man samtidigt rider lätt? Blir väl bara skumpigt då om man inte kommer ner i sadeln.

Edit: Avlasta är tanken -hästen går själv i den takten som den föredrar. Lättridning - lättare att påverka

Jag menar att jag använder avlastningssits när jag tycker det är lämpligt och rider lätt när jag tycker det passar. För mig är det två olika saker. Det kanske det inte är för alla?

Jag menar att jag använder avlastningssits när jag tycker det är lämpligt och rider lätt när jag tycker det passar. För mig är det två olika saker. Det kanske det inte är för alla?

Jag tänker som du. Unghästar, spända hästar, ojämn terräng tar jag till avlastningssitsen. Liksom när vi ska "slappna av" och mjuka av före/efter ridning.

Lätt sits tar jag till när hästen är avslappnad och vi skall arbeta ordentligt - få fram gångarterna.

Men lätt sits är ju samma som fältsits. Så hur går det ihop vid tex töltträning ;)?

Självklart lättar jag oxå från sätet vid terräng och gröngölingar.

Senast ändrad:

Men lätt sits är ju samma som fältsits. Så hur går det ihop vid tex töltträning ;)?

Självklart lättar jag oxå från sätet vid terräng och gröngölingar.

Nä det är det väl inte, lättridning är väl upp-ner-upp-ner? Fältsits stående. Tvåpunktssits och trepunkt tränade vi på ridskolan och kallades fär fältsits ibland.

Jag kan tölta min i stående sits för övrigt.

Hon skrev lätt sits/fältsits och inte lättridning (jo upp ner, upp ner ;)) så du har alldeles rätt i sitsarna. Men vid töltsättning hoppas jag du underlättar med att sitta ner. Duktig häst du har som töltar rent vid lätt sits! skulle va kul att se :).

Hon skrev lätt sits/fältsits och inte lättridning (jo upp ner, upp ner ;)) så du har alldeles rätt i sitsarna. Men vid töltsättning hoppas jag du underlättar med att sitta ner. Duktig häst du har som töltar rent vid lätt sits! skulle va kul att se :).

Nej INTE vid lätt sits, fältsits.;)

Lätt sits och lättridning är inte samma sak. Lätt sits kan vara samma som fältsits eller med sadelkontakt (3-punkt) fast mer vikt fram. Men den man sitter ned i som tex i tölten/samlad trav kallas väl bara nedsittning i trepunkt, mer vikt bak.

Jag har en häst med väldigt stor trav, det går att sitta ner i traven om den är riktigt långsam men vill jag ha lite action i den så dunsar jag sönder ryggen på henne känns det som.

om jag ska rida lätt med bra action så känns det som om jag inte hinner med hennes steg så det blir haffsigt och det känns som jag stör henne.

Jag fick lära mig detta sätt du nämner men inte att man spänner benet utan att man står lite lätt på tå i stigbygeln och flexar med.
Detta är för oss Det absolut bästa sättet om vi ska rida trav i bra tempo.
Hållningen på mig ska fortfarande vara lodrätt

om jag rider långsam trav, uppvärmning så kan jag där också rida lätt utan problem.

På ridskola har jag fått lära mig att nedsittning i trav heter arbetstrav

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka