Nytt preparat mot spatt, HJÄLP!!!

Sv: Nytt preparat mot spatt, HJÄLP!!!

Vilket bolag det är utger jag inte här men kan PM:a dig om du vill veta. Men jag kan säga att det inte är ett av de större bolagen, de är förhoppningsvis mer tillgängliga än mitt verkar vara.

Ja tveksamheter till att han vilat tillräckligt/inte fått tillräckligt med behandlingar finns det, det är därför dom vill att vi ska pröva det här nya preparatet och det är därför jag vill veta vad det är. Det är inte det som gör att jag känner mig missnöjd med dem, utan att de är otlillgängliga o inte svarar när vi ringer o faxar, samt att de kommer med olika besked om vilka summor som betalas ut och att åsikter som att "jag vet vilken hästen är o han är värd si o så" vägs in.

Nej, enligt dem så är det inte så att en häst som kan bli T-märkt atomatiskt har "rätt" till att dömas ut helt. En häst som är användningsbar till skogsridning kan de om de vill låta endast T-märka om inte hästen lider.

Anledningen till att vi i första hand disskuterade T-märkning med dem var att hästen verkade må bra av att gå i skogen. Nu efter igår har dock min uppfattning ändrats då han är väldigt halt igen trots endast skogsridning.

Mvh Maria

Vilken glidled har hästen spatt i ?

En fråga till alla som e duktiga på spatt :)

Stämmer det att spatt i övre leden aldrig kan " läka ut" ?
Tycker att alla säger olika hela tiden!

Ungefär så säger veterinären till mig, min har i nedersta glidleden och är besvärsfri. Sen 5 år. Peppar....

Maria - det jag undrar över är det jag skrev tidigare: varför fråga om 'förhandsbesked' hos bolaget och inte 'bara' skicka in livskadeanmälan. Någon speciell orsak till det? Anledningen till att veterinären inte pratat med bolagets veterinär?

och, varför inte slå ut honom och ta bort, om bolaget godkänner utdömning ska de ju godkänna avlivning med, de tar ju ställning i första hand till utdömning, och i andra hand om DJURÄGAREN vill ha delersättning istället?

Dock ska de inte ta hänsyn till ekonomiska aspekter, och mig veterligen har de aldrig gjort det heller så? Däremot så vissa bolag ( t ex Sveland) tar hänsyn till hur mkt användbarhet som finns kvar och ersätter efter detta. Andra bolag, t ex Agria, dömer bara ut om hästen förlorat möjligheten att utföra rörelser som ingår i lätt klass (deras egen definition taget från villkoren) och betalar då ut hela livbeloppet.

Min valack är T-märkt via Sveland btw, och jag fick ut allt utom 8000 kr, eftersom framtida ridbarhet var satt till i princip ingen.

Det är min mamma som hållt kontakten med bolaget så jag vet ej hur det funkat via pappersvägen men som jag förstått det så har det mesta gått över telefon. Kan ej svara exakt varför men kan ta reda på det. Min veterinär har gjort sitt utlåtande om att hästen ej var ridbar mer än i skogen (som vi trodde då) och de går ju med på att T-märka men betalar plötsligt ut mindre än de sa först.

Det största problemet för mig just nu är att hästen ska behandlas men varken jag elelr min beterinär vet med vad:crazy:

Okej, för det normala i detläget du beskriver är ju att man skickar in papprena, och vid tveksamheter tar vet kontakt med bolaget.

Om det är försäkringsbolagets representant som sagt det där om medicinen (?) så skulle jag strunta i det och gå på vad vet säger faktiskt. De har mer kunskap om 'sånt här' än skadehandläggare på försäkringsbolag..

Okej, ja det kan hända att vi skickat papprena först, jag vet faktiskt inte för min mamma har fått stå för den biten. vi har dock haft telefonkontakt med både ombudet och bolagets veterinär.

Det är alltså bolagets veterinär, hon som också kollat på plåtarna och gjort sin bedömning, som tyckte vi skulle pröva den där nya behandlingen, men som sagt så vet jag inte vilken det är. Ingen som har nån aning om vilka behandlingar det finns mot spatt mer än Tíldren, Cortison, samt andra hovbeslag o operation?

Mvh Maria

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 456
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V