Nytt löshoppningssystem

aida

Trådstartare
Tankar och funderingar kring det nya systemet i löshoppning?
Tror ni att det blir bättre/sämre än det gamla? Vad är bra, vad är dåligt?

Om jag har förstått det rätt så ska alla hästar gå på samma avstånd nu?
 
Sv: Nytt löshoppningssystem

Min uppfattning är att det krävs väldigt hoppvilliga hästar för att fungera. Har man en häst som är måttligt intresserad av att hoppa så är nog risken stor att den landar mitt i sista hindret och sen aldrig hoppar mer. En sådan kanske man kan få att hoppa hyfsat (nåja, ta sig över hindren i alla fall...) om man får hålla den i galopp hela vägen, men högst tveksamt om man kan få den att genomföra ett godkänt treårstest.
 
Sv: Nytt löshoppningssystem

Precis min tanke. När min häst tränades för treårs så hade vi fullt göra att få henne igenom tvåkombinationen eftersom hon inte förstått riktigt tjusningen med hoppningen. Med fler hinder är det ju svårare att få de att orka hela vägen. Har inte riktigt orkat sätta mig in i vad som ska vara bättre med tre hinder. Förklaring?
 
Sv: Nytt löshoppningssystem

Det är mkt lättare för hästarna att hoppa med det nya systemet, de får mkt mer hjälp och vi kommer att se mkt mindre kraschar för även om de skulle komma in fel på första så rättar det till sig innan den sista oxern kommer som är det enda som är högt. Tyvärr så kommer en hel del mindre bra hopphästar kunna knipa bra poäng när just hela biten med taxeringsförmåga och förmågan att rätta sig försvinner.

Hästarna får ofta också mkt bättre bjudning med detta systemet då de inte på samma vis ser den stora oxern trona upp sig direkt efter det lilla utan tempot har en förmåga att öka när de får börja med fler enkla hinder först.

Som jag har fattat det så kommer även fortsättningsvis hästarna på 3 års att galoppera lösa hela varvet därav att avståndet inte är samma som på hingstlöshoppningen.

Ett bra tips dock till de som löshoppar unghästar är att även fortsättningsvis variera med det gamla sättet för hästens framtid som hopphäst då detta ger mkt mer träning vad gäller hinderuppfattning och taxering.
 
Sv: Nytt löshoppningssystem

kl

Intressant att läsa om hur ni upplever det.

Jag har testat att löshoppa min 3åring i dag med de exakta avstånden. Hon är liten (155cm) och något kort i galoppen, men hon gick helt obehindrat på dessa avstånd, liksom de andra stora hästarna som var med. Nu var ingen av hästarna som var med idag riktigt storgalopperande, så frågan är hur de som har stor galopp får plats?

Bjudningen var bättre än nånsin, om det har med systemet som sådan att göra eller att hon har fattat vad det går ut på, törs jag inte säga.


Gylle: hur skiljer sig hingstarna löshoppning från detta?
 
Sv: Nytt löshoppningssystem

Har glömt att kolla kommer denna löshoppning även att gälla kvaliteten iår eller fortsätter det med gamla systemet där ? Funderar på att visa ett lite äldre sto och iom att de ändå inte kan kvala kan de ju lika bra löshoppa enklare att få höga betyg där den vildhjärnan behöver dock inte extra fart i löshoppningen om vi säger så........ hon har provat studs på 7.50 när oxern låg på 140 och klarade det galant så inget fel på bjudningen om vi säger så ;) maniac...
 
Sv: Nytt löshoppningssystem

Aha, tack! Det är mer som tyskarna gör då? Var det galopp på 8volt förra året? Jag försökte hitta film men ser inte att de använder sig av 8volten.

På hingstarnas skiss har de ett intervall på avstånden mellan hindren. Någon som vet varför det inte är så på treårs? Vad är fördelen med att ha alla hästar på samma avstånd? (mer än att slippa ändra mellan hästar)
 
Sv: Nytt löshoppningssystem

Domarna kommer kunna ändra avstånd till treårstestet också, om de tycker att det behövs.

kl

Jag såg litegrann när de skulle testköra det här nya systemet på domarkonferensen och bestämma avstånden, då släppte de hästen efter kortsidan, den galopperade inte runt hela varvet. Så som jag fattar skissen kan man lite välja (eller om domaren ev kommer säga åt en) var man ska släppa längs den streckade linjen å kortsidan.

BinaryLoader.axd
 
Sv: Nytt löshoppningssystem

Jag tycker att det är skit, rent ut sagt.
Om jag vill träna en framtida hopphäst vill jag inte hjälpa den att taxera på det viset - det måste den ju lära sig! Visst, om jag har en häst som är helt talanglös och alltid kommer fel kan jag ju lägga till en eller två hjälpbommar, men det händer inte särskilt ofta.
Om jag istället vill köpa en häst och se hur den hoppar vill jag ju se om den taxerar och om den rättar sig... jag tycker att temperamentet och hopphuvudet är mycket viktigare än tekniken i många fall, och det i det nya systemet får man i princip bara se tekniken.

Håller även med er som menar att det måste bli jobbigt om hästen inte har tillräckligt med bjudning, vilket ju är ett vanligt problem hos så unga hästar och som inte nödvändigtvis måste vara ett hinder för den framtida utvecklingen hos hästen.

Jag har bott i Tyskland i två år och där nere lyckats övertyga många om att det "svenska" systemet är mycket bättre, och så kommer jag hem och hör det här... :cry:
 
Sv: Nytt löshoppningssystem

Detta är ju ännu värre :( Passar egentligen bara hästar som rusar...
*nickar instämmande*
Jag såg det på bruksprovet förra våren och hingstarna var VÄLDIGT hoppsugna och krutpaket...
Men hur ska en häst som inte särskilt hoppglad ta sig igenom med hoppviljan i behåll?

Det har diskuterats tidigare om de två löshoppningsmetoderna och de tidigare slutsatserna har varit att vårt svenska system med 2 hinder är vad en köpare vill se, för att se hur hästen beter sig på hinder Och att trehindersystemet visar mer av spektakulära språng och sånt som säljaren vill visa....
 
Sv: Nytt löshoppningssystem

har varit att vårt svenska system med 2 hinder är vad en köpare vill se, för att se hur hästen beter sig på hinder Och att trehindersystemet visar mer av spektakulära språng och sånt som säljaren vill visa....

+ att som stoägare ger det mer info om hingstens egenskaper om han hoppas enligt det "svenska" systemet.

Det är väl också så att en riktigt bra hopphäst hoppar bra oavsett system.
 
Sv: Nytt löshoppningssystem

*nickar instämmande*
Jag såg det på bruksprovet förra våren och hingstarna var VÄLDIGT hoppsugna och krutpaket...
Men hur ska en häst som inte särskilt hoppglad ta sig igenom med hoppviljan i behåll?QUOTE]

Fast är hingsten bara lös på ena långsidan går det att hjälpa upp hoppviljan med pisken. Hingstarna bromsas ju upp av hjälphindren.
 
Sv: Nytt löshoppningssystem

Jo, det är ju jättebra att "hoppviljan" kommer från pisken... :grin:
Har man varken talang eller vilja att hoppa så tvivlar jag på att man hoppar bättre (eller ens tar sig igenom serien på maxhöjden) bara för att någon hotar med en pisk. Jag tycker att man verkar glömma bort att även amatörernas halvtaskiga gångartshästar som kanske saknar hoppförmåga också ska kunna genomföra treårstesterna. Och jag förstår inte hur man tänker när man å ena sidan vill att så många hästar som möjligt ska visas för en säkrare avkommevärdering, samtidigt som man å andra sidan gör att fler riskerar att inte klara hoppningen och kanske avstår pga detta.

(plus att man även måste vara medlem i en avelsförening för att visa hästen - nog för att jag kanske kan begripa att man vill ha in uppfödarna i föreningarna, men hur intressant tror man att det är för en ryttare som köpt sig en unghäst att tvingas vara medlem i avelsförening för att visa hästen? Jag tror att man hellre låter bli då.... Men detta är en annan diskussion :p )
 
Sv: Nytt löshoppningssystem

Fast jag har aldrig stött på en häst som inte gillat att hoppa (det är ju inga höga hinder vi pratar om här). Däremot kan hästen vara rädd, inte förstå uppgiften o s v men det är saker som löser sig om man tränar hästen.

Självklart måste man vara medlem för att visa fram sin häst vid en förenings arrangemang.
 
Sv: Nytt löshoppningssystem

Självklart måste man vara medlem för att visa fram sin häst vid en förenings arrangemang.
I väldigt många andra sammanhang kan man delta ändå, till en lite högre avgift. Så funkade det tidigare här också, fast omvänt - billigare för medlemmar.
Tvång på medlemskap lockar knappast fler att visa sina hästar, det är det som är den springande punkten i mitt resonemang. En avelsförening är en avelsförening och är man inte intresserad av avel så är det liksom en "onödig extra utgift" som kan vara det som gör att man hellre låter bli att visa.
 
Sv: Nytt löshoppningssystem

Då får man väl vänta tills den är 4 och låta den gå championatet isf. Jag tycker också det är självklart att man ska vara medlem. Precis som att man måste vara medlem i SvRF för att få tävla.
 

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 237
Senast: sthu
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
852
Senast: Lejd
·
Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
500
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 087
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp