Nytt liv åt gamla IKEA-möbler

Zewz

Trådstartare
Jag fick ett infall för några veckor sedan och gjorde om hela vårt sovrumsmöblemang. Det inhandlades när vi bodde i lägenhet och passade egentligen inte alls i vårt hus, men vi han inte velat byta "bara för att". Så jag målade och tapetserade eländena!
Är det någon mer som gett nytt liv åt tråkiga möbler?

Såhär såg de ut innan:
12_3_11_5.jpg

12_3_11_4.jpg

Och såhär blev det:
22_1_12_1.jpg

ikea1.jpg

ikea2.jpg

Idag har jag dessutom släpat hem en stor trä-konstellation från jobbet som ska omarbetas lite och göras till en riktigt häftig sänggavel. Så jag kan kasta ut den där sängen, som maken hade redan när jag träffade honom... :angel:

Sv: Nytt liv åt gamla IKEA-möbler

Ignorera gärna sånt där småpill som inte är klart, typ klossar vid dörrarna och så... :angel:
(VARFÖR är sånt så tråkigt?)

Supersnyggt!!! Härligt med nån som tänker likadant, vi har också Hemnes-grejer i sovrummet, och en Leksvik sängstomme, fast i furu, som jag hade precis samma tanke med! Satt precis och läste tråden om tapeter från Rusta och tänkte att de borde ju åtminstone duga till att tapetsera byrån :D och sängen.
Väldigt inspirerande, ska genast visa sambon! Och de fina tapeterna jag såg på Rustas hemsida.
Jo förresten, hur gjorde du med underarbete, slipa och tvätta, eller målade du direkt? Nu hade vi ju inte samma, vårat är såklart lackat istället men ändå intressant att höra vad som funkar.

Tack :) Kul att kunna inspirera :D
Som underarbete ruggade jag upp med sandpapper, tvättade och grundade med grundfärg. Det fastnade inte perfekt så jag gick över till häftgrund, så nu ska det nog funka :)

Golvet är ett billigt laminatgolv från jem & fix :) Det gamla trägolvet hade satt sig så illa att vi fick lägga nytt just i sovrummet.

Jättesnyggt tycker jag. Jag älskar att fixa i ordning gamla grejer, men glömmer alltid att ta kort på "före".

Mitt bästa tips är att klä om saker. Tar typ 5 minuter att klä om en pall/stol/kökssoffa och gör jättestor skillnad.

Jag känner inte till den affären alls, norrlänning du vet ;-) men surfade såklart in på hemsidan. Är det kanske Ek Long Island ni har? I så fall, hur brett är det? Ser ju ut som riktigt breda fina plankor :)

Jo, det stämmer med Ek Long Island :)
Vet inte exakt hur breda de är (sitter på jobbet), men de är nog runt 30 cm. Går fort att lägga när det är så brett :D Skadar ju inte heller att det är billigt ;)

Och brädväggen slet jag med vill jag lova. Det är originalväggen i huset, och de där rackarns brädorna var bara gorvsågade, tror jags tod däruppe i en vecka och slipade med maskin. Jag slet dessutom med en kortsida av rummet med, för vi tänkte ha två brädväggar, men precis när jag var klar kläcker min man att vi nog ska tapetsera den i alla fall... :rofl:

Senast ändrad:

Måste bara få vias upp mitt senaste ingrepp i projekt göra-om-sovrum! :idea:
Eftersom vi drar om ALL el i hela huset har vi inte kommit till den punkten att vi fått upp el i sovrumstaket :angel: (sen är vi inte helt sugna på att börja skruva i det spacklade-slipade-spacklade-slipade-målade taket som vi slet som idioter med), utan jag har haft en ful golvlampa som allmänbelysning innan. Tröttnade på den och knåpade ihop en egen allmänbelysning att hänga på stegen :love:

2_2_11.jpg

Den är alltså ungefär lika stor som en handboll... :angel:

Till helgen kommer nog nya sänggaveln in. Åååh, vad kul :bump:

Wow va snyggt!!
Ser så härligt gammaldags ut!

Vad gjorde du för förarbete? Färg?
eller bara målade/tapetserade du direkt på?

Tack :)
Jag ruggade upp med sandpapper och grundade med häftgrund där jag skulle måla. Tapeten kletade jag bara fast direkt på :rofl:

Senaste ingreppet i sovrummet blev en ny sänggavel som jag gjorde av en gammal stor låd-konstruktion:
5_2_12_1.jpg

5_2_12_4.jpg

Nu är det bara kvar att bygga en gavelbänk i samma stil...

Det va den snyggaste sänggaveln ja sett, vad är den gjord av för lådor, stora,rackare;-) .

Ja.. Eh.. Jättestora lådor... Sådana man ställde bredvid gravarna förr och la jorden i när man grävde :angel:
Nu använder vi lite modernare metoder :)

Jag tog hem en "låd-sida" till, sågade sönder och gjorde en bänk:
19_2_12_5.jpg

Asså, min kille sitter brevid mig just nu och reagerade direkt med att din sänggavel va jättesnygg :D Du råkar inte ha kvar en sån låd-sida på jobbet, vi kan köra några mil för det ;)

Tyvärr. De andra var i ganska dåligt skick så jag har eldat upp...

Jisses ett sånt fint sovrum det har blivit!!! Jag är hänförd och inspirerad!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka